Gjest Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 (mellombels stilling = midlertidig stilling ikke sant?) Stemmer det at dersom man er blitt ansatt i en slik stilling for 1 år, og de bestemmerseg for å utvide med 1 år til så er det automatisk at man får fortsette i stillingen? Og hva om den midlertidige stillingen gjøres fast? Noen som kan noe om dette?
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #3 Skrevet 10. juni 2008 Mellombels er midlertidig, ja ;-) Jeg vil tro at det vurderes etter 1 år om man skal utvide med 1 år, eller om man tilbys fast stilling. Har du først blitt fast ansatt kan du ikke sparkes uten videre, nei. :-)
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 10. juni 2008 #4 Skrevet 10. juni 2008 Nei, jeg tror ikke det er noen automatikk i det. Jeg tror mellombels stilling er nynorsk for vikariat. (Litt usikker, kan hende at det er midlertidig stilling som vel er noe annet. ) Du er lærer og bor i Bergen, stemmer ikke det? Eller blander jeg nå? Her er det nok vanlig at man går i vikariater i flere år før man får fast. Og gjerne på forskjellige skoler.
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #5 Skrevet 10. juni 2008 Ja det er nynorsk. Jeg er nettopp (i går faktisk ;-)) ferdig utdannet lærer og bor et stykke utenfor Bergen. Jeg tror ikke det er det samme som vikariat for de har 3 ansettelser på skolen her nå, fikk brev i posten om alle og hvem som fikk dem. På to av dem står det100% og 80% vikariat, 1 årig, mens på den jeg får står det 100% mellombels stilling. Så jeg regner med det må bety noe annet enn vanlig vikariat da?
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #6 Skrevet 10. juni 2008 Det er ikke tillatt å ansette noen i midlertidig stilling dersom behovet er fast. Dermed er det ingen automatikk i at en har fortrinn når engasjementet går ut. Men hvis de lyser ut en midlertidig stilling på nytt, bør fagforeningen være oppegående nok til å presse ledelsen på dette og ivareta interessene til den som har hatt den midlertidige stillingen.
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #7 Skrevet 10. juni 2008 Så dette er bedre enn vikariet på ett vis da? For vis de må beholde stillingen så må de faktisk beholde meg også? (med mindre de har svært god grunn for å gi meg sparken da).
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #8 Skrevet 10. juni 2008 Ja, i et vikariat vikarierer en for noen (en person), mens en midlertidig stilling skal opprettes ved et midlertidig behov for mer arbeidskraft. Egentlig. Men mange bruker det fordi de ikke får stillingshjemmel til fast ansettelse (eller ikke ønsker å ansette fast).
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #9 Skrevet 10. juni 2008 Ok, har bare hørt så mye ulikt her så er litt forverret ;-) Hen ene jeg har snakket med, en venninne, sier at hun var ansatt i en midlertidig stilling som først ble utvidet med ett år til og så gjort om til fast og da var hun der hele tiden, altså hun fikk den fate jobben. Jeg tror ikke de enda helt vet om de trenger den stillingen eller ei neste år, er vel derfor den foreløpig i hvertfall er midlertidig?
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #10 Skrevet 10. juni 2008 Kan det tenkes at det blir færre klasser fra neste skoleår? Her hvor jeg jobber er det mye frem og tilbake hvilke barneskoler vi får elever fra. Tidligere hadde vi 6 klasser pr trinn, mens vi nå har gått ned til 5 klasser pr trinn (er fremdeles trangt...)
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #11 Skrevet 10. juni 2008 Hvis det er slik at ledelsen egentlig ønsker å ansette noen fast, men ikke får stillingshjemmel til det, og de har en person som fungerer godt i den midlertidige jobben, så vil de jo sette mye inn på at vedkommende skal få fast jobb. Men den må etter reglene lyses ut offentlig når den blir fast (hvis det er i det offentlige). Omvendt: hvis ledelsen har en person ansatt i midlertidig stilling som de ikke er fornøyde med, er det ikke vanskelig å bli kvitt vedkommende når engasjementet går ut. Da har vedkommende ingen formelle rettigheter.
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #12 Skrevet 10. juni 2008 *ler* du, du vet da hvor jeg bor damen ;-) Færre klasser? Har aldri vært mer enn en klasse pr tinn her og somregel er småskolen samlet og mellomtrinnet samlet i mange av timene, kun ungdomstrinnet-klassene pleier å ha det meste av undervisning for seg selv. Neste år er faktisk tvert i mot nesten rekord år for oss, med en kjempestor klasse på imponerende 10 hele elever på en gang :-) Men det er mange som trenger ekstra oppfølging da, så tror det egentlig er grunnen til at stillingen kommer nå + at flere er ute i mammaperm nå. Hva de gjør neste år vet jeg ikke. Får høre hva kommunestyret sier denne uken.
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #13 Skrevet 10. juni 2008 Greit. Takk for info. Da må jeg bare sørge for at jeg blir godt likt og er dyktig i jobben da :-) Bare... ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå