-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 skal reise bort neste helg, en kjøretur på ca 7timer en vei, men mini på 7 mnd med oss, gruer meg litt, er redd det skal bli for mye for ham... noen med erfaring fra lange bilturer? skal jo selvfølgelig stoppe ofte så han får strekke på seg osv...
cammiss Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 når vi skal kjøre langt drar vi gjerne en time +før barna skal sove formiddags og så sover de seg gjennom de 2 neste timene så stopper vi når de våkner- da er det tid for en lengre pause for alle- spise- litt luft- leke litt- skifte bleier- osv- så kan resten av turen deles opp i feks 2x2timer - eller mindre hvis den første økta blir lag nok... lurt med litt musikk som barna liker- blir rolige av- lykke til...
EnMamma Skrevet 10. juni 2008 #3 Skrevet 10. juni 2008 Det kommer sikkert til å gå bra :-) "En vanlig myte om bakovervendt babysete er at det er skadelig for ryggen til barnet å sitte der for lenge. Dette medfører ikke riktighet, det er ikke påvist noen ryggskader fordi et barn har liggesittet i en bakovervendt bilstol. På spørsmålet "Får ikke små barn ryggskader av å sitte i en babystol?" på nettsiden til Trygg Trafikk bekrefter overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus at spedbarn ikke tar skade av å sitte i setet over lengre tid. Det kan være en fordel å ta pauser ca. annenhver time slik at barnet får strukket litt på seg. Sover barnet trenger man ikke å vekke det for å ta en pause. Lytt til signalene barnet sender, barnet sier som regel i fra når det føler seg utilpass."
nungo Skrevet 10. juni 2008 #4 Skrevet 10. juni 2008 Det går helt sikkert bra, men du bør nok ta høyde for at bilturen tar vesentlig lengre tid enn den pleier å gjøre. Når eldsteman hos oss var 7 måneder kjørte vi to ture (tur retur) Bergen-Oslo i løpet av en måned. Vi dro hjemmefra grytidlig - da brukte hun å våkne rundt 5. Når hun sov var det bare å trykke gassen i bund og IKKE stoppe. Flere små pause var bedre enn få lange for oss. For oss hjalp det også om enten jeg elelr pappa satt bak og "lekte" med hende de timene hun var våken. God tur!
Barbafin Skrevet 10. juni 2008 #5 Skrevet 10. juni 2008 Vi kjørte Oslo-Bergen da småen var 6,5 mnd pga. flystreiken. Vi tok en overnatting på veien, og jeg er veldig glad vi gjorde det. Han ble veldig sliten av å sitte og i etterkant er han lite happy med å sitte i bilstolen. Mulig vi tok for få pauser, men vi prøvde å stoppe en gang i timen. Jeg mener ikke å skremme deg fra turen. Det går sikkert helt bra for dere så lenge dere tar dere god tid. Vi hadde dessverre et fly vi skulle rekke i Oslo så det ble litt mer stress for oss.
marwi Skrevet 10. juni 2008 #6 Skrevet 10. juni 2008 Det er så veldig forskjell på barna. Min største er og har aldri vært vanskelig å ha med på lange bilturer (60 mil) Sjelden hatt mer enn to pauser med henne. Med lillebror er det verre, han liker rett og slett ikke å være fastspent i stolen.. Så mye mer utfordrende med han, men det går det og bare man legger lista lavt, tåler rot i bilen og tar seg god tid. Tips er mariekjeks, mat, drikke på tutekopp, masse forskjellige leker (gjerne noe nytt) og det var et godt tips å kjøre rett før sovetid! Jeg skal selv kjøre 60 mil med mine små imorgen, alene. Kan bli spennende, men kommer som regel fram til slutt;-)
Totetteskatter + baby 2015 Skrevet 10. juni 2008 #7 Skrevet 10. juni 2008 vi har en gutt på 4 mnd, og vi skal kjøre en lengre biltur som tar 6-7 timer. Vi tar kveldsstellet og gir mat og på med nattklær, og sitter han i bilsetet og kjører når det er natt for han (7-tiden ca). Har hørt erfaringer om at det er veldig greit å kjøre når det er natt for babyene:) så vi prøver på det vi!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå