Gå til innhold

Lykketroll + flyplass = båndtvang?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til helgen setter vi kursen mot Unaiten for å besøke svigers og min kjæres digre familie. Første gang for Lykketrollet på usaisk jord. Det blir spennende.

Vi lurer nå seriøst på å kjøpe en sånn gåsele, eller hva det nå heter. Lykketrollet er kjapp som et lite lyn om dagen og jeg tenker med gru på å miste han av syne på en eller annen megaflyplass.

Er det noen som har erfaring med AKTIVE barn og gåsele? Jeg vet ikke helt hva jeg syns om det, men jeg ser for meg at det er et trygt alternativ. Vi har jo også en paraplytrille, men småttingen må jo få røre litt på seg mellom flyvningene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så spennende med tur til USA. Det blir stas for besteforeldre og slekt over there, og fint for lykketrollet å treffe dem.

Jeg har ingen erfaring med bruk av slik gåsele, men jeg tror nok vi ville vurdert det til Måka dersom vi skulle tatt ham med på en liknende ekspedisjon. Han er supersnar til å finne på ting på egenhånd, og med mange mennesker og stress ville nok mammaen følt seg litt mer trygg.

Ønsker dere en riktig god tur!!!!

Skrevet

Hmmm. Sele hadde nok ikke gått for vår hypre mellom-snupp den gangen hun skulle utforske mest mulig på kortest mulig tid. Har reist mye med små barn, og vi har kun skrevet telefonnummer med sprittusj på hånden. Eller så kan man jo kjøpe et sånt armbånd med kontaktinfo som festes på lille hånden. Dette har de nok på babyshop eller tilsvarende butikker. Eller kanskje på apoteket?

For vår del tror jeg sele bare hadde skapt en skikkelig sinnatagg, men det vet man jo ikke før man har prøvd...

God tur til junaiten!

Skrevet

jeg hadde ikke vært i tvil.. Nå kjenner jeg ikke lykketrollet, men vi reiser en del til Junaiten selv og vet at forholdene der borte tilsier at et armbånd med navn og nr på holder ikke...

Bruk sele, det er maaange som gjør det over-there! Det finnes jo mange seler som er diskrete med sekk på ryggen som lykketrollet kan ha en bamse i eller noe.. - Også samtidig kan mamma føle seg trygg på at han ikke smetter utenfor synsvidde..

Ønsker dere masse god tur. Skulle øøøønske det var meg.

Hvor har du forresten familie?

Skrevet

Jeg har alltid vært i mot slik sele, men etter å ha fått barn selv, og spesielt en liten turbo som færer rundt overalt, har jeg nå skiftet syn på dem. Selv om han har dem på, trenger dere jo ikke gå å holde ham i dem hele tiden, men kjekt å bruke når det er behov for det.

Jeg vil også anbefale slike armbånd.

Skrevet

He he, slike seler ser jo heilt vanvittige ut, men eg ville nok brukt det likevel. Eg har ikkje erfaring med sele, men eg har erfaring med å miste barn av syne, og det er heilt grusomt. Mine er ikkje hypre på nokon måte, men dei har det med å bli borte. Dei er komfortable med stor aksjonsradius, og kjenner seg trygge uten mamma eller pappa. (Vi er IKKJE enige) Og på ein flyplass, o gru

Skrevet

Takk for mange fine svar.

Det blir nok sele på oss. Liker de egentlig ikke, men på flyplass tror jeg nesten det er et must for oss. Hadde jo en generalprøve i dyreparken forrige helg og Lykketrollet var høyt og lavt i løpet av sekunder.

I dag fortalte en kollega at hun mista sønnen på Liseberg. Gulp. Heldigvis fant de han før han skjønte at han var blitt borte!

Nå begynner vi å glede oss til USA-turen. Akkurat flyturen er vi spente på. Det kan bli en utfordring. Lykketrollet på fanget i 9 timer. Hjelp...Drømmer om at han vil sove litt underveis, men er inneforstått med at det kanskje ikke skjer nei...

Familien til min kjære bor i Iowa. For tiden er det masse flom der, men området der familien hans bor er ikke så berørt. Min kjære vokste opp på en bitteliten og trygg plass, så der kan Lykketrollet løpe alt han bare orker!

Hittil er det "bare" svigers som har møtt Lykketrollet (i Norge), så det blir spennende å vise han fram til resten av familien. Blant annet to fettere som tripper av glede :)

Skrevet

Jeg hadde helt klart gått for sele... Jeg er nok enda strengere enn deg, for jeg hadde gått for paraplytrille MED sele. Barn trenger ikke strekke på bena når de er på tur... de har det helt fint sittende et sted hvor man vet hvor de er... hilsen strengeste mamman i gata.

Nei pass på ungen med seler og alarmer og alt... de er så dyrebare de tingene der, at om de føler seg fanga en time eller 24 så betyr det lite... det er bedre å være fanget av mamman sin i 24 timer enn å være fanget av noen andre i mye lenger tid.... men jeg er jo fru hysteria!

Skrevet

Selvfølgelig har paraplytrilla vår sele. Det er en fancy Carena vogn - utrolig fornøyd med den. Hadde det ikke vært sele hadde Lykketrollet gått på snørra i brosteinen utforbi kulturhuset mang en gang...

Du har kanskje sett oss. En mamma litt på halv tolv og en glisende gutt i et turkist vidunder av en paraplyvogn. Gutten er lett å kjenne igjen, da han som regel har snørr i nesa, stein i munnen, kongle i hånda og en solhatt ganske så på snei...

Tror vi må ha sele på Lykketrollet til han er myndig. Ikke at jeg har noen egne å sammenligne med, men jeg tror han er over gjennomsnittet aktiv :)

Skrevet

Da må jeg spørre litt, angående trille og flyplass. Hvordan er egentlig reglene for dette. Triller skal vel også i utgangspunktet sjekkes inn som bagasje? Og hva skal man da bruke i ventehaller hvis man har en småtting som ikke vil være i bæresele? Eller som må ha et sted å sove når flyet blir forsinket?

Jeg har sett en trille som kan legges sammen sånn at den er godkjent som håndbagasje, men den koster 2 store lapper...

Hva trenger man egentlig? 100 år siden sist jeg hadde bittesmåinger og nå finnes det jo så utrolig mye "kjekt å ha". Og så finnes det jo sikkert litt andre regler også.

Skrevet

Jeg hadde ikke overlevd uten sele til Snups rett før hun var to år. Først kjøpte jeg én, som så ut som en vanlig gåsele, men den ville hun ikke ha noe med å gjøre. Så da byttet jeg den i en som hadde en liten ryggsekk i form av en apekatt. Den elsket hun!

Jeg reiste alene, og hver gang jeg stoppet for å grave frem pass, penger, billett etc. (og det er ganske mange ganger), stakk hun av. Hva gjør man? Løper fra lommebok, pass og billett som ligger på gulvet etter iherdig leting, eller håper at hun kommer tilbake av seg selv? (Jeg løp, men prøvde å raske med meg det mest verdifulle...) Med selen på gikk det mye bedre.

Men jeg var jo alene, da. To voksne hadde vært mye lettere.

Men "øv" med selen hjemme først, for å se om han liker den!

Her flommer det over, ja! Heldigvis er det tørt her vi bor oppi høyden, men med flott utsikt over elven som ser ut som en innsjø. Nå er den på vei ned, men det skal komme mer regn.....

Skrevet

Hei tebekaa,

Det er litt forskjellige rutiner ang. trille på flyplasser. Vet at på Gardermoen så må du sende vogna som spesialbagasje. Men, dersom du reiser med SAS eller noen av deres partnere (i hvertfall på utland), så har de triller du kan låne. Ofte så står de langt utover ved "gatene", ikke bestandig de er så flinke til å sette dem tilbake igjen. Ellers så har vi benyttet de handlevognene som de har på taxfreen. Men, de er jo ikke egnet for soving.

Andre flyplasser (og flyselskaper) har det slik at du kan ta med vognen helt frem til "gaten", du bare får med en bagasjelapp, og så må du pakke inn vogna selv (da er det greit med noe tape, eller en stropp som du kan feste rundt emballasjen). Det var i hvertfall tilfelle når vi reiste fra London sist.

Skrevet

Hei og hopp.

Vi kjørte gåsele på storebror hver gang vi var ute for å fly. Det må sies at han alltid har vært SVÆRT aktiv og stukket av hver gang han så sitt snitt til det. Han synes det var fryktelig morsomt å løpe sikk sakk mellom travle folk på Gardermoen og viste ikke særlig frykt over å ikke se mamma og pappa på en stund.

Så vi har trasket rundt på alskensk flyplass med en ikke fullt så fornøyd storebror i sele.

Heller det enn å miste han og å kjenne på panikken når man ikke kan se barnet sitt i mylderet av alle menneskene.

Nå derimot, er han jo stor gutt på 5 år og bruker ikke sele, men vi har fremdeles strenge restriksjoner på hvor fritt han kan gå rundt omkring på flyplassen. Han er jo som fem åringer flest og glemmer fort ting rundt seg hvis han ser noe spennende litt lenger "borti gata"

Skrevet

Hei,

Vi flyr med KLM/Northwest og har fått informasjon om at vi kan ha med trillen til gaten i Stavanger. Deretter pakker vi den og leverer den til personalet. Så får vi trillen utlevert i Amsterdam og Minneapolis - med samme drillen.

Har ringt både KLM, reisebyrået og flyplassen - og alle sier det samme. (Trodde først det var for godt til å være sant, derfor alle telefonene)

Trillen vår kostet rundt 800 kroner og vi kan legge den sammen. Den er for stor til å ta med inn på flyet, men de aller minste kan man ta med seg inn (med KLM/Nortwest)

Skrevet

Hadde jeg hatt en vandrer så hadde jeg ikke vært i tvil om å bruke sele,spesielt på flyplasser.

Men de har ikke vondt av å ikke løpe så mye en dag.....så vogna er det aller beste alternativet.

God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...