en av hver Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Hei alle sammen. Jeg er en av de som savner spekemat og god, moden brie. Leste akkurat masse fy-fy om salami, som jeg trodde var ok. Har leita litt rundt og kommet frem til: Salami er rått kjøtt, tom malt opp, så der er det gode vekstvilkår for toxoplasmose. Men Gilde fryser sin spekema, altså dør toxoplasmose i gildes produkter. Listeria dør ikke ved frysing, men listeria skal ikke finnes i norsk vakuumpakket kjøttpålegg, om det skulle skje må det trekkes tilbake fra markedet. Så sjansen for listeria er altå veldig liten. Ut fra dette velger jeg å spise litt gilde salami av og til tenker jeg, men ike i kantina på jobben lengre.. Ang. toxoplasma ble jeg forøvrig testet i mitt forrige svangerskap (og nå, men vet ikke svaret enda), og var negativ. Det er visst vanlig. Så med all den spekematen jeg har spist i livet er vel ikke risikoen så stor da.. Sitat fra siden http://matportalen.no/artikler/2003/12/listeria; Bakterien finnes naturlig i vann, jord og råvarer, og vokser ved lave temperaturer, som for eksempel i kjøleskap. Mattilsynet har gitt retningslinjer som sier at Listeria ikke skal finnes i spiseferdig mat som er holdbar i mer enn 15 dager og som samtidig har gode vekstvilkår for bakterien. Eksempler på slike matvarer er vakuumpakket røkelaks og kjøttpålegg. For rakfisk er det imidlertid en grense for Listeria på 1000 per gram. Info om toxoplasmose: http://www.vetinst.no/nor/Faktabank/Alle-faktaark/Toksoplasmose-og-Toxoplasma
Gjest Skrevet 10. juni 2008 #2 Skrevet 10. juni 2008 Jeg har nå spist salami i alle mine tre svangerskap, så og si daglig.. Og ser ikke annet en at det har gått bra. Tror det viktigste når det gjelder kjøtt er at det ikke er gått over dato. Man trenger ikke å være så hysteriske synes jeg, babyen er jo godt beskyttet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå