Gå til innhold

Å føde prematurt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som om mange her inne har lyst til å føde så tidlig som mulig på en måte.. Håper at kynnere går over til ekte rier, selv om de har over 3 uker til termin. Da er jo babyen regnet som prematur...? Trodde de fleste ville "det beste" for babyen sin, og det er vel å få bli i magen til den er moden nok...?

Selv hadde jeg ikke syntes at det var så veldig greit om jeg trodde fødselen skulle starte flere uker før den skulle..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra og med fullgåtte 37 uker, altså 37 + 0, regnes barnet som fullbårent og ikke lenger prematurt. At noen "håper" på en fødsel en dag eller to tidligere enn det, henger gjerne sammen med at man har plager på slutten, og eller at man har hatt et tungt svangerskap. For egen del har jeg 20 dager igjen, men har vært igjennom nyrestenoperasjon uke 33, kroniske smerter i armene som dovner bort, 3 i ødem som igjen gir leddsmerter, sover ikke mer enn to timer sammenhengende om natten osv. Jeg må innrømme at jeg skulle ønske fødselen startet snart, rett og slett fordi jeg blir veldig sliten av å ikke få sove og å ha vondt. Jeg tror i denne sammenhengen det beste for barnet mitt, er at jeg også har det bra. Jeg vil tro det er flere som har det som meg, men bevares - barn bør fødes når de er klare til det.

Skrevet

Det er vel ikke bare snakk om en dag eller to før, men 5-6 uker før termin... Ikke hos alle, men hos noen...

Selv barn født de 21 dagene før (som ikke per se er premature) kan jo få startvansker i livet. Selvfølgelig kan barn født lenge før termin klare seg fin-fint, men sjansene er jo dårligere jo lengre før tiden man nedkommer.

Skrevet

jeg er 36 uker på vei nå. men håper han kommer snart men samtidig ikke.( selvfølgelig for han sitt eget beste.vis han blir der) men allerede uke 30 var jeg inne med veer. men stoppet heldigvis opp. å har hatt det plagsomt siden da. nå som jeg vet at han kan komme hvert øyeblikk så er det mere stressende enn nytende. kroppen min er konstant sliten.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg og reagerer på dette. De aller fleste er vel ganske dritt lei de siste ukene, men det er så mange innlegg med spørsmål om tips for å få i gang fødselen. Babyen må få love til å være i fred til den er klar for å komme ut, og synes det er unødvendig å prøve å fremprovosere en fødsel med laksermiddel, dildo eller annet. Disse ukene går jo fort nok over selv om det ikke føles sånn på slutten. Har selv nesten 12 uker igjen til termin og gleder meg til det er over, men det skjer når det skjer.

Skrevet

Enig... Kan man bli så lei at man bare vil føde, selv om det går utover babyen..?

Med fare for å få pepper sier jeg det likevel slik.

Skrevet

nei sånne ting ville jeg ikke ha gjort. der er jeg enig. han kommer når han kommer. men hadde vært deilig om han kom snart pga plagene. men er jo selvfølgelig det beste for han å bli der inne fult ut;)

Skrevet

Litt enig med deg, HI. Det er vel lett å la seg "dra med" når man leser om folk som føder her inne dagstøtt... Men selv har jeg - selv om jeg er aldri så dritt lei av ikke å få sove og av ymse plager som bare baller på seg nå på slutten - telt ned dager og timer til jeg er fullgått 37 uker og ikke lenger bærer på et prematurbarn. Nå har jeg bare to timer og åtte minutter igjen, og det føles ufattelig deilig å vite at NÅ kan jeg endelig senke skuldrene og la henne komme når hun er klar for det - for før midnatt i kveld rekker hun nok ikke om hun går inn for det en gang... Om det så blir i morra eller om fem uker? Hva enn som er best for jenta mi, jeg har greid dette i 37 uker og holder da saktens ut noen uker til!

Når det er sagt, så har jeg på ingen måte problemer med å forstå at man lengter mot slutten dersom man han store plager, selv har jeg jo hatt et uforskammet lett svangerskap hele veien, så selv med litt smerter i armer og bein på slutten har jeg ingenting å klage over. Og av og til vil det sikkert være til det beste for både mor og barn at barnet kommer litt prematurt også.

Skrevet

Jeg fødte tre uker før termin første svangerskap og føder gjerne tre uker før denne gangen også!Da er babyene fødeklare og de er fullt utviklet det de skal.Min datter veide da 3190 gr og var frisk og helt perfekt:)

Tror ikke det er noe fordel å gå så mye over tiden heller i forhold til at babyene da legger på seg ganske mye.

Så om jeg kunne velge er jeg helt klar for fødsel i uke 37-38,ingen betenkeligheter med det.Er sikkert litt psykisk også når man har født tidlig en gang før,at man tror og ønsker at det skal skje igjen.

Om jeg skulle komme til å gå 5 uker lengre enn forrige gang så tror jeg det kommer til å bli utrolig laaang og tung tid!!

Men før uke 37 ønsker jeg ikke at barnet skal komme!

Uansett så kommer babyen når den er klar for det selv;)

Skrevet

Ferdig og fullt utviklet...?

Hvorfor tror du man går 40 uker da....?

Pustet selv kjempeletta ut når jeg nådde 37 uker, for da visste jeg at sjansene var rimelig gode om babyen mot formodning skulle kommer før.. Håper jo allikevel den holder seg inne til den er "ferdig", sånn rundt termin.

Barn født til termin har mere å gå på mens man venter på melkeprodukjsonen, da den har et spesielt fettlag under huden. Dette utvikler seg de siste 3-4 ukene. Barn født til termin er mere våkne, og tar lettere brystet. Lungene er fullt utviklet, osv.. Jaja, gidder ikke ramse opp mer nå...

Poenget er at selv om barn klarer seg greit om de blir født før tiden, så er det gunstigste at de blir i magen tiden ut :)

Skrevet

Til snart mamma...over her. Barnet regnes som fullbårent fra uke 37. Det er ikke alle som går akkurat 40 uker. Barnet er prematurt hvis det fødes før fullgåtte 37 uker, og fra 37-42 uker er normalt. Så barnet kan godt være "ferdig" som du skriver etter 37 uker. Men det er jo ikke noe å håpe på at babyen skal kommer før dette, og jeg ville uansett ikke prøvd å fremprovosere en fødsel, om jeg så var i uke 41

Skrevet

Men kjære deg da...er vel ikke noe å ta sånn på vei for!!

Om noen syntes det er helt greit å føde litt før termin så la nå folk få syntes det da!!Jeg kan bare snakke for meg selv,men alt var i skjønneste orden med min prinsesse da hun kom tre uker før av seg selv og heldigvis for det,for da begynte jeg å få svangerskapsforg.

Selvfølgelig er alle forskjellige,men som sagt snakker bare for meg selv...og min datter var like fullt utviklet,våken,tok brystet osv som de andre barna på føden født til termin!!

Så uansett hvor mye det plager deg,så ønsker jeg gjerne babyen velkommen et par uker før!!!

Da er det heller ikke prematur for den sakens skyld,for det håper jeg ikke skjer.

Gjest stockholms tjej
Skrevet

selfølgeli er det de beste for barnet at de kommer til termin,men sen tror ikke jeg att du kan sette i gang en fødsel uten at kroppen din er klar for det heller.

syns de at viss de skjer innen termin datoen så er de kroppens som ger besked at de er nok at den ikke klarer mer eller at babyen er redo og komme.

så tror nok man kan prøve best man vill men babye kommer når kroppen er redo.

sen syns jeg ikke de er greit at babyen kommer så lenge for termin, for de er ikke de beste for den lille i magen men vi kan ikke styre sånt.

Skrevet

Det er ikke slik at jeg tar så veldig på vei, bare undrer litt... :)

I og med at dette er et chatteforum tenkte jeg det var greit å undre her ;)

Skrevet

føder heller nå enn over terminen. er 39uker i dag... nå er det greit...

de har en feilmargin på pluss/minus 14 dager også...

og er ikke enig i terminen denne gangen heller...

hadde rett sist, og takke legen som ville høre... ellers hadde gutten min muligen sikke vært her...

blir litt provosert av at noen kommenterer at andre ønsker at baby skal komme fra 37uker... terminen er ikke sikker heller... husk det...

og det er risiko å gå over terminen også... det bet jeg fra egen erfaring...

noen sykehus (mitt i hvert fall) lar ikke gravide gå mer enn maks 10dager over termin pga fare for div komplikasjoiner og dødfødsler...

da er det bedre om de kommer tre uker før

Skrevet

men for all del, der er ikke bedre å stresse baby med å gjøre alt for å den ut heller... må gjøres i samråd med lege...

sex er greit mener jeg... alt som er vanlig mat, og dagligdagse aktiviteter... kjør på... men styr unna lakserolje og lignende som ikke er like naturlig for kroppen... stress er værre for den lille...

men å ønske at den lille kommer tre uker før må jo være lov uten å få kritikk... de kommer når de er klare fra den tiden... om det skjer naturlig er jo baby klar...

har ei vennine som fikk endret terminen drastisk på ul.

sjekket flere ganger senere, men legen sto på sitt...

ble født 35+5, men var egentlig 39 uker etter egen regning...

dette ser de også på baby når den har kommet ut...

neste barn og ul hørte de på henne... da kom han 2 uker før hennes termin...

Skrevet

Som det står i hovedinnlegget var det jo mest snakk om de som ønsker å føde før uke 37 da...

Men for all del, bare vri litt på det :)

Ikke har jeg heller sagt at det er bedre å føde overtidig enn 2-3 uker før...

Skrevet

Selvsagt kan barn få startvansker, om de er født 21 dager før, eller 15 dager over for den saks skyld. Poenget mitt var at jeg har forståelse for at man blir lei, uten at jeg på noe vis støtter igangsetting på egenhånd m ymse kjerringråd. Uansett hvordan man vrir og vender på det, er det en mental og fysisk utfordring å ha en fødsel forestående, for noen for første gang. Det er kanskje ens livs største opplevelse, og jeg i hvertfall misunner de som klarer å ikke "kjenne etter" og bare tar hver dag som den kommer helt uanfektet av hva som ligger der og venter. Slik er vi vel forskjellige. Når det gjelder tidspunkt for fødsel, er jeg faktisk mer redd for å gå mye på overtid, så lenge terminen er nogen lunde sikker. I Norge har man et annet syn på dette enn andre vestlige land som gjerne setter i gang en uke over tiden, og man har vel ikke konkludert helt med hva som er "best" eller tryggest. Personlig føder jeg gjerne i uke 37-39 om jeg kunne bestemme, og jeg er ikke så veldig undrende over at andre tenker på samme måten. Lykke til!

Skrevet

Jeg er helt enig i at det virker som om det er en del her inne som ønsker at barnet skal komme før 37 uke. det har vi no set flere innlegg hentyde støtt og stadig! Å det blir veldig feil..uansett hvor mange plager de har..

Jeg personlig er n¨38 uker å ønsker hvertfall babyen min velkommen NÅ! Legen min sier han kan komme når som helst nå og at hun håper for min del at han kommer snart.sover ikke om natten lengre engang..lå i sengen fra fire tiden i går og gren og vrei meg i smerte t lang utpå natt. Han presser så sinnsykt på noen nerver bak i ryggen til tider.. merker at jeg nesten blir litt "sint" på babyen når jeg har det slik og vil bare at han skal komme seg ut! Ikke ta det at jeg blir "sint" på babyen bokstavelig da men det kan være mye rare tanker oppi hodet når en har så vondt og er så sliten og lei..

MEN,jeg kunne aldri funnet på å ta lakserolje el noe annet tull for å fremskynde fødselen. Venter i spenning på at han kommer når han er klar. Men ønsker han altså HJERTELIG VELKOMMEN nå!!!:)

Skrevet

hei.. du som skrev at på ditt sykhus gikk man max 10 dager over vil det si at på ditt helsekort står det en overtids dato på 10 dager etter termin??? bare lurte:) og hvilket sykhus er dette??

Skrevet

Jeg tror egentlig ikke noen ønsker å føde så tidlig at det er noen fare for barnet. Tror heller det går på at man er sliten og lei, og bare må få ut litt frustrasjon, og spesielt de som har mye plager. Da ønsker man bare at man skal " bli ferdig", men de fleste skjønner jo at den må bli inni der så lenge den skal..

Jeg har 2 venninner som er rett rundt termin nå, selv har jeg 11 uker igjen. Klart jeg skulle ønske jeg også nærmet meg termin, men det er kun pga BL.. Hadde ikke vært for det, så har jeg det egentlig veldig fint som gravid. Dette er også mitt siste svangerskap, så jeg prøver å nyte det. Men, jeg har vært gravid 2 ganger før, og forstår frustrasjonen til de som har 4-5 uker igjen.. Man er fryktelig sliten, og jeg tror ikke det er så alvorlig ment som det høres ut.. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...