Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Ser noen her sier man er en dårlig mamma om man ikke ammer barnet sitt så lenge det er anbefalt 6-12-24 mnd. Skal man følge alle anbefalinger fra helsevesenet i Norge 100% tror jeg de aller fleste kommer inn under betegnelsen "dårlig mamma". Er det noen som kan si at de følger alt?Er det noen ting som er verre enn andre å ikke følge? Noen eks: -amming -ikke drikke noe i svangerskap -røyking i svangerskap og inne i huset -ha barnesetet forovervendt helt til barnet er 6 år - gi fluor til de er voksne -gi tran fra de er nyfødt - gi dem alle vaksiner -gi kun vann som drikke til de er voksne -godteri kun i helgene -lage all babymat selv slik at barnet ikke får i seg for mye salt -unngå parfyme i alt og aldri bruke Natusan o.l -unngå helt salami og annen spekemat mens man er gravid -ikke ta i katter når man er gravid -være gift så det er større sjanse for at barna gjør det godt på skolen og mindre sjanse for samlivsbrudd -alltid la barnet sove på ryggen -slutte med smokk når barnet begynner å få tenner slik at den ikke får skjev tannstilling -ta tran hele graviditeten - ta folat de tre første mnd av graviditet osv osv. Syns bare det er litt drøyt å si at noen er en dårlig mamma basert kun på at noen ikke ønsker å amme like lenge som andre. Et helhetsbilde kan si noe om egnethet som mor og ikke om noen gir nugatti på brødskiven eller kjøper ferdig babymat alene. En dårlig mor er f.eks en som fester og bruker dop. Drar med seg menn i helgene hjem og lager et utrygt sted for barna. Som ikke stiller opp og lar de seile sin egen sjø så lenge hennes behov blir dekt. Er litt forskjell på det og det å ikke amme fordi man ønsker å kanskje dra ut i jobb igjen, ha litt mer frihet til å la pappaen ha den lille alene, få kroppen og samlivet mer normalt igjen osv. At noen setter amming så høyt at de ser ned på de som av en eller annen grunn ikke ønsker det skjønner jeg bare ikke. Selv har jeg fulgt stort sett det meste som har stått i bøker osv. Men noen ting følger jeg mer nøye enn andre. Og om amming blir prioritert midt på treet av alt av anbefalinger så blir jeg kalt egoistisk og dårlig mamma. Ingen kan vel si at det er skadelig å gi mme. Slik man kan si at det er skadelig å drikke alkohol når man er gravid. Er litt forskjell på ting!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå