Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Ved dype depressive episoder etterfulgt av maniske episoder (enten hypomani eller mani).
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 Jeg er overbevist om at mannen min har dette. Helt forferdelig.
Gjest Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 sett på oprah? off.. virker helt grusomt.. folk burde bli flinkere til å prøve å forstå andre mennesker som kansje ikke har det så godt.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #5 Skrevet 9. juni 2008 Det er jo hjelp å få. Psykoterapi, medisiner eller en kombinasjon av dette. Ved depressive episoder er man gjerne langt nede. har søvnproblemer, dårlig selvtillit, matforstyrrelser, negative tanker om seg selv og verden etc. Maniske episoder er motsetningen til depressive. Hyperaktivitet, lite søvnbehov, føler man takler verden, kjempegod selvtillit, starter ofte prosjekter som ikke fullføres, bruker masse penger etc etc. hilsen første anonym.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 At man plutselig får helt sinnsyke ideer som virker kjempegode og man kan arbeide døgnet rundt med å få noe umulig til... Trenger nesten ikke søvn eller mat - eller at man spiser ekstremt mye! Før man faller inn i en ekstrem depresjon og gjerne blir suicidal en uke eller to etter på. Helt grusomt å ha!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 Jeg har bipolar lidelse og har ikke de ekstreme svingningene, verken oppe eller nede. Men nok til at det reduserer livskvaliteten min. Gå til lege,få satt i gang en utredning. Lurt å ta en titt på slekta bakover også, dette er arvelig. Medisiner holder det hele i sjakk for meg, trenger ikke psykoterapi el lignende. Bipolar lidelse er en kjemisk ubalanse i hjernen, så etter man har lært seg å kjenne symptomene og tar medisinene, kan det meste gå som normalt. Søvn er en ekstremt viktig faktor for å forebygge episoder av mani eller depresjon. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 Kan man bli litt "shizofren" av det? Lissom føle seg som en annen person innimellom? Jeg har ikke ekstreme topper eller bunner, men heller et ganske "flatt følelsesliv..nesten litt apatisk til tider,, HI
EnLitenPrins Skrevet 9. juni 2008 #9 Skrevet 9. juni 2008 Jeg hadde egentlig ikke aning om jeg var bipolar før jeg var på utredning faktisk Men er veldig svingendes humør, har dager der jeg ikke orker å gjøre noe som helst, kan plutselig våkne kl.03.00 på natta for og vaske hus Sådee.. Men jeg har også Ustabil personlighetsforstyrrelse og da..
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #10 Skrevet 10. juni 2008 Til HI.. Apati er et symptom på depresjon...men det stemmer at man kan føle seg som en annen person innimellom...det som skiller bipolar fra annen sykdom er at det svinger, og at du nok innerst inne vet at du er deg selv på tross av...ikke sant? Du er ikke psykotisk. Vær så snill å gå til legen....dette kan du få hjelp for, mediner og forskning har kommet langt i bipolarverden Hilsen meg som svarte og også er bipolar.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2008 #11 Skrevet 10. juni 2008 Det går fint an å leve med bipolar lidelse. Jeg har det også, men det kjennetegnes aldri ved depresjon. Jeg er sjelden "nede". Tvert i mot jeg jeg ofte høyt oppe, dvs trenger ikke mat og søvn, setter i gang masse prosjekter, har vanvittig overskudd, kan ikke være alene, konstant rastløs. Jeg oppfører meg ikke som en "gal", og svir ikke av alle sparepenger og slikt, sier opp jobben og sånt som gjerne forbindes med manisk oppførsel, men lider av en ekstrem uro og en litt sykelig følelse av mestring. Jeg går ut fra at amfetaminrus er litt likt. Som sagt når jeg ikke bånn sånn brutalt, men i mine "nede"perioder, må jeg SOVE. Jeg blir asosial og trenger ro, føler at det blir stilt større krav enn jeg kan møte. Jeg får fin hjelp av medisiner, og har et utmerket liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå