chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 jeg har fortalt til foreldre og venner at det blir ingen dåp. Men har ikke fortalt det til ene av bestemødrene mine for forrige gang vi diskuterte dette så "klikket" hun.. har aldri trodd hun var så kristen. Men uansett har vi valgt å ikke døype våres barn, og mange er uenige med oss men det får bare være... noen andre?
Storken1979 Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Skal ikke døpe jeg heller! Jeg er faktisk den eneste i familien som ikke har døpt barnet mitt... jeg er også den eneste som ikke er gift heller- riktignok er jeg derfor (nesten) den eneste som ikke er skilt oxo! haha Hadde humanistisk navnefest for datteren min. Var helt greit, jeg har ingen kontakt med humanetikerne sånn utenom, tror ikke de andre vi hadde navnefest sammen med heller hadde det. Har ikke bestemt meg for om det blir i regi av humanetikerne denne gangen, vi får se. Men dåp er 100% out of the question.
nr.4 i oktober Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 Ingen av mine 3 barn er døpt, og det blir ikke den i magen heller. Dette kommer av at hverken sambo eller jeg kaller oss kristne, vi har meldt oss ut av statskirken av forskjellige grunner, synes det er lite der som vi føler vi kan forholde oss til, samt at vi ikke er enige i et par vesentlige deler av deres menneskesyn etc. For oss var det et viktig valg i forhold til hvilke verdier vi har og hva vi står for etc. Vi er medlemmer i Human-Etisk forbund og har hatt navnefester i regi av dem isteden. Dette er like høytidelig som en dåp, men bibel-delen.og kristne grunnverdier er erstattet med humanistiske verdier og et ikke-religiøst anker. Disse seremoniene er også for ikke-medlemmer av Human-Etisk forbund (og man kan godt være medlem av statskirken selv om man velger humanistisk navnefest istedenfor kirkelig dåp) og jeg kan anbefale dem på det sterkeste. Sang, taler, diktopplesning og kor etc danner en fin ramme rundt det hele. I vår familie er vi, samt sambos ene kusine, de eneste som bevisst har valgt å ikke døpe barna våre, men vi har ikke opplevd noe negativt fordet (annet enn at svigermor uttrykte det var synd at vi ikke ville bruke dåpskjolen.) De har alle vært overveldet av hvor fine seremonier etc de har hatt, og synes det har vært et flott opplegg. AT folk er uenige med dere synes jeg ikke dere skal bry dere om. Fortell at dette er deres personlige valg, og noe dere føler dere kan stå for. det viktigste er hva dere selv føler og mener. Lykke til!
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. juni 2008 Jeg døypte mitt første barn (annen barnefar) kun fordi det er en gammel tradisjon mener jeg... Og alle organiserte og tok det som en selvfølge... ja jeg kunne sagt noe men det var aldri et tema den gang, Nå med annen pappa til nestemann stilte han meg spm: hvorfor?? Og jeg har intet svar å gi ham, vi har bestemt oss for å ikke døype, barnet får like fult et navn uansett.. men har liksom ikke tenkt på annet enn en "lokal" navnefest for oss og våres venner og bekjente som barnet vil omgåes.
mamarama og lille banan Skrevet 9. juni 2008 #5 Skrevet 9. juni 2008 vi kommer ikke til å døpe lillegutten vår. jeg blir den første i min familie som ikke gjør det, "alle" i min slekt er døpt. fars slekt er motsatt. jeg er døpt og konfirmert, men regner meg som agnostiker. barnefar er ikke døpt, og regner seg som ateist, så her blir det ingen dåp
Mamma til en engel<3 Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 Sambo vil absolutt ikke døpe siden ingen av oss er kristne, den er grei! men jeg VILL døpe han, for da er det så sinnsykt mye lettere for den lille å bare melde seg ut av statkirken igjenn om den vil det med årene istede for å eventuelt måtte døpe seg som 15/16åring om den har lyst til å komfirmere seg sammen med andre venner! har ei venninde som måtte dette da ALLE hennes venner skulle komfimere seg kristlig, og hun følte seg så dom at hun gråt når hun gikk oppover kirkegulvet som ungdom for å bli døpt sammen med andre bebiser! og dette unner jeg absolutt ikke barnet mitt! da er det myyyyye lettere for han å heller gi en underskrift å melde seg ut av statkirka akkurat når han vil det selv!!!
MintCondition Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 Datteren vår er ikke døpt, og den lille i magen skal heller ikke døpes. Vi er ikke kristne, og jeg syns det er latterlig hyklersk å døpe et barn om man faktisk ikke tror selv.
YoMomma Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 Både jeg og mannen min er kristne, men vi kommer ikke til å døpe barna våre. Vi mener at dåp er en beslutning den enkelte tar når man er gammel nok til å ville det selv og forstå innholdet i det. Om det finnes et bibelsk grunnlag for barnedåp er det i så fall veeeldig vagt (basert kun på ett lite vers i Apostlenes Gjerninger om at en mann "og hele hans hus" ble døpt.) Hele tanken om at et barn må være døpt for å komme til himmelen synes jeg er helt grotesk. Jesus sa at "Guds rike hører slike til" (dvs. barna). Jeg har lite til overs for tradisjoner uten innhold og hensikt, så for meg er det fullstendig uaktuelt å døpe barna mine før de ønsker det selv, selv om jeg har mange statskirkegjengere i slekta som kommer til å "klikke", som du sier. Støtter fullt ut en beslutning om ikke å døpe barna, spesielt hvis dere som foreldre ikke tror selv. Å stå i kirka og love å gi barna en kristen oppdragelse da, er reinspikka hykleri... Det er nå min ærlige mening.
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 9. juni 2008 YoMomma... Du fikk vel egentlig sagt det jeg tenker=) Og er ikke stolt over at førstemann ble døpt kun fordi slik var det, og min x-svigermor styrte vel showet slik hun ville, jeg bare var til stede... Jeg kan ikke gi mine barn en kristen oppdragelse, og vil da derfor ikke stå ovenfor de som har sin tro og love noe jeg ikke kan holde..
Gjest Skrevet 9. juni 2008 #10 Skrevet 9. juni 2008 Ingen dåp på oss. Men blir vel ei anna form for namnemarkering vil eg tru. Korleis har vi ikkje bestemt oss for endå
lykkelig78 Skrevet 9. juni 2008 #11 Skrevet 9. juni 2008 Vi skal ikke døpe barnet vårt. Skal ha en markering av at babyen er født. Men ingen sermoni. bare familie og venner som feirer at babyen er kommet til verden!
Gjest Skrevet 9. juni 2008 #12 Skrevet 9. juni 2008 Vi kommer heller ikke til å døpe barnet. Hverken jeg eller barnefar er kristen, men han ønsker en dåp pga tradisjon. Det var liksom det å gjøre stas på barnet som er født han ville, så vi har bestemt oss for å ha en navnefest. Kommer nok til å ha navnefesten gjennom Human-estisk forbund.
ChellBell - har født! Skrevet 9. juni 2008 #13 Skrevet 9. juni 2008 Jeg er personlig kristen, men tror ikke på barnedåp så jeg tror ikke at vi skal døpe datteren vår. Det må eventuelt være at sambo har veldig lyst og at det betyr mye for han. I stedet blir det barnevelsignelse.
Gjest Skrevet 9. juni 2008 #15 Skrevet 9. juni 2008 Nå ble jeg nysjerrig, ChellBell, hva er barnevelsignelse Ordet sier jo litt, men hva går det ut på sånn i forhold til en dåp?
ChellBell - har født! Skrevet 9. juni 2008 #17 Skrevet 9. juni 2008 HappyFreak, barnevelsignelse er vel en menighets tradisjon i stedet for en dåp. Vi mener jo absolutt at ALLE barn er Guds barn og dette er noe en ikke blir bare når en døper seg, så derfor velger vi å velsigne barnet i stedet. Men, det betyr ikke at vi ikke tror at barnet er velsignet fra før av Det er bare en liten måte å ønske barnet velkommen på. Det foregår på ganske like måte som en dåp; pastoren gir en liten tale, det er sanger (ikke salmer ) og foreldrene kommer frem og menigheten sier en liten bønn for barnet med familien. Så er det fest med familie hjemme med gaver osv..
YoMomma Skrevet 9. juni 2008 #18 Skrevet 9. juni 2008 Blir barnevelsignelse her også:-) De fleste frimenigheter som ikke praktiserer barnedåp har barnevelsignelse som et alternativ. I vår menighet blir barna presentert og ønsket velkommen i forbindelse med et vanlig møte (gudstjeneste). Pastoren velsigner barnet, ber for oppveksten og fremtiden etc, og gir kanskje en liten gave (barnebibel el.). Så blir det fest med familien hvis man ønsker det:-) Det er vel stort sett bare meningsinnholdet og vannet som er forskjellig fra barnedåp. Man kan velge selv om barnet skal meldes inn i menigheten som såkalt "menighetstilhørig" allerede da, eller om barnet skal få avgjøre det selv senere.
AO3 Skrevet 9. juni 2008 #19 Skrevet 9. juni 2008 Hadde det vært opp til oss, hadde vi nok droppet dåpen... Men for å være helt ærlig: Vi gidder ikke starte en stor diskusjon med familien (hans). De har allerede nå begynt å diskutere hvilken kirke barnet skal døpes i. Jeg er bare i uke 20!! Vi er nok kanskje feige som ikke bare gjør sånn som HI... *sukk*
Førstegangsmamma82 Skrevet 9. juni 2008 #20 Skrevet 9. juni 2008 Barnevelsignelse hørtes flott ut! Det kunne jeg og tenkt meg! Men jeg er et helt vanlig statskirkemedlem, og i statskirken gjennomfører de vel ikke barnevelsignelse?
Lemonia Skrevet 9. juni 2008 #21 Skrevet 9. juni 2008 Vi skal ikke døpe barna våre. Vi er ikke kristne, så da blir dåp meningsløst. Å døpe av tradisjon (eller for gaver) er noe av det tåpeligste jeg vet om. Det er omtrent som å gifte seg i kirken når man ikke er kristne, men fordi det er så mye finere bygning enn rådhuset.
Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 9. juni 2008 #22 Skrevet 9. juni 2008 Det blir nok navnefest i regi av humanetisk forbund. Er ikke så mange andre alternativ. Men har vært på navnefester og synes innholdsmessig de fokuserer på individualitet og selve barnet, mye mer enn det en dåp gjør....men så er det jo helt forskjellig meningsinnhold også. Tror mange som døper i kirka gjør det p.g.a tradisjon og ikke p.g.a. hva det egentlig betyr..synes det blir litt dumt. Synes man skal ha respekt for religion og de troende, og at man skal tro på det man gjør...være bevisste. Synes nå jeg da:o).
Maya_1 Skrevet 9. juni 2008 #23 Skrevet 9. juni 2008 Hos oss har ikke dette vært et tema enda. For meg ville det være unaturlig å døpe barnet, jeg er ikke i statskirken og ingen av oss er kristne. Men om besteforeldrene har veldig store ønsker så kan det jo diskuteres..
trollmor85 Skrevet 10. juni 2008 #24 Skrevet 10. juni 2008 jeg døpte ikke datteren min, og skal ikke døpe hun jeg venter heller. tror familie synes det er dumt, er jo tradisjon som de sier, men jeg er ikke kristen og føler det blir feil å døpe barna mine når jeg ikke står for det kirken står for.
ChellBell - har født! Skrevet 10. juni 2008 #25 Skrevet 10. juni 2008 Førstegangsmamma82: Nei, dessverre de har ikke barnevelsignelse i kirken. Det går sikkert an å finne en lokal menighet og spørre dem om de kan barnevelsigne barnet deres?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå