Gå til innhold

Høres islands litt dansk ut? U/T

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Islandsk høres ikke dansk ut.

Skrevet

ved det ikke, men vi forstår det helt sikkert ikke!! :-)

Skrevet

Nei, ikke egentlig?

Det er jo veldig sånn gammelnorsk, egentlig. Ikke no problem å forstå dem om du forstår språket... (Om du kunne ha lest det, kan du forstå det de sier, liks. Ikke sånn med dansk.)

Skrevet

Og så gynger liksom islandsk mer og har brå vendinger i lyden.

Skrevet

Jeg ringte kanskje feil,da??

"dett e den telfonsvarer ......" høres det omtrent sånn ut?

Skrevet

Nei.

Þetta er símsvari....

Men det kunne jo være at de du ringte til hadde dansk på telefonsvareren. Om de ofte får telefoner fra skandinavia f.eks...

Skrevet

Ok, da var det dansk tlf svarer ;o)

Takk. Jeg er nemlig helt sikker på at jeg ringte rett nummer..

Skrevet

Islandsk høres ikke dansk ut, men islendingene lærer dansk på skoles, så dersom de der du ringte pleier å få mange nordiske innringere, er det naturlig om de hadde lest inn svareren på dansk

Skrevet

Nå må du huske at alle på island lærer dansk da! Og mange bruker det på telefonsvareren om de venter telefoner fra skandinaver!

Skrevet

haha, lære meg å lese hele tråden da vel...

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Hvis folk ikke gjetter at jeg snakker islandsk med moren min, så gjetter de enten nederlandsk eller finsk. Aldri fått dansk, men jeg har fått svensk en gang.

Lærer jo dansk på skolen der, men når islendingene snakker dansk har de ikke med sånn potet i halsen, så høres ut som norsk med danske ord!:P

Skrevet

Finsk og nederlandsk er gjengangere når folk gjetter på oss også ja, spesielt finsk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...