Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Tok en rask opptelling i går og fant ut at vi blir i kraftig overvekt fra min familie i dåpen (tenker frem i tid ja ). Fra sambos side blir det 6 stk og fra min side blir det 24!! Og da er det bare våre foreldre, søsken og nevøer/nieser som er bedt... Jeg har en av disse nymotens familiene med halvsøsken og stesøsken og dermed blir det sånn. Noen andre som også har det sånn? Blir jo litt feil å skulle invitere folk lenger ut i familien fra hans side bare for at det skal bli mindre skjev fordeling??? Lurte egentlig også på å invitere noen venner, men siden vi er så mange med bare de nærmeste tror jeg vi får la det være... Da er vi fort oppe i 35-40 stk i dåpen :S Det blir litt voldsomt vel??
Storken1979 Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 hmm kan du ikke droppe noen fra din side? Jeg har sambo som er enebarn med gifte foreldre, mens mine er skilt og har formert seg på hver sin kant i tillegg. Jeg ba derfor ikke stesøknene mine, men halvsøsknene ba jeg:-) har riktignok null og niks kontakt med stesøknene fordi vi aldri har bodd sammen eller noe, så det var jo ikke akkurat noe tap. Allikevel ble det sånn hans famile 40% og vår 60% men det kan man jo leve med. Kan du ikke ha et nært vennepar av han i tillegg som faddere eller noe? Da blir det i allefall 2 til fra han sin side.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. juni 2008 Problemet er bare at jeg allerede har droppa ut de stesøsknene jeg ikke har kontakt med. De som er medregnet er vi en god del sammen med, så det blir helt feil å ikke invitere dem. Vi har også vært sammen i ti år og har gått i paralellklasse hele livet, så vi har liksom ikke noen sånne dine- og mine- venner. Har kjent hele gjengen like lenge begge to... Er egentlig ikke så lysten på å ha venner som faddere heller jeg da. Blir nok til at det blir søsken som får den "jobben". Er det mange av dere som tenker å spørre venner også?
ChellBell - har født! Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Hehe, det er sånn vi får det i bryllupet vårt. Han kan jo selvsagt ikke noe for at de er så mange i familien, men jeg merker jo at jeg syns det er litt stusselig... men, sånn er det jo bare! I dåpen/barnevelsignelsen skal bare besteforeldre og våre søsken komme med sine barn (ikke onkler og tanter osv) så da blir det ganske likt heldigvis )
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 9. juni 2008 #5 Skrevet 9. juni 2008 Vi har det også slik. Jeg har flere søsken enn hans. Alle bor her hvor vi bor. Moren hans har også flyttet en times kjøre tur fra her. Og søsteren hans bor 6 timers kjøre tur fra her. Så i bursdager og slik er det ofte bare min fam som kommer. I bryllupet til søsteren hans var det 56 fra svogeren min sin fam, og bare 7 fra søsteren sin fam. Slik er det jo bare. Litt stusselig og trist som noen her sier, men kan jo ikke gjøre så mye for det. Jeg syntes ikke du kan la være å be alle fra din side, blir jo ikke rettferdig det heller. Men tenke slik at de som kommer i dåpen er jo nær fam av dåpsbarnet, er jo det som teller. Er jo noen som bare ber fadderne og besteforeldre til baby. Da slipper dere jo en del utgifter og det blir likt fordelt mellom hver fam.
AO3 Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 Gjør det så mye, da? Jeg har en stor familie, med MASSE tanter, onkler og søskenbarn. Ved alle familiesammenkomster opp gjennom årene - dåp, konfirmasjoner etc etc - har det alltid vært en voldsom overvekt fra min side av familien, den andre siden (selvsagt varierende fra søskenbarn til søskenbarn) har stort sett vært ganske fåtallige. Ved konfirmasjonen min var det tre eller fire fra farssiden, mens resten (nesten 30 stk!) var fra morssiden. Det er rett og slett sånn familien min er. Det er jo bare sånn at noen familier er større enn andre. Jeg hadde i alle fall ikke utvidet kriteriene for samboerens side av familien bare for å få flere fra hans side der, det ser jeg ikke noe poeng i. Be dem dere føler det er naturlig å be.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå