DollyD ♥ Vida & Mikkel Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Hei, Uff... jeg er skikkelig stresset når vi skal dra på "tur" med bebis ... (hun er 4 uker på torsdag) Livredd for at hun skal våkne og begynne å gråte når vi er på butikken osv.. (har nesten ikke vært andre steder enn på butikken med henne) .. Redd for at hun skal få vondt i magen etc.. Skjønner ikke hvordan folk kan dra på cafe/ til byen med sine små...?? Er jeg helt gal eller? Noen andre som har det sånn? Kan noen fortelle meg hvordan dere gjør det? Noen tips til en meget ny & uerfaren mamma? Klem fra DollyD
Labambie Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Er fortsatt som deg jeg,og ungen min er 4,5 mnd... Vi har vært ute en eneste tur bare jeg og henne. Men har vært ute med mannen min og henne noen ganger,det virker mye tryggere for meg... Synes det er dritskummelt,og jeg blir kjempestressa og vil helst ikke.. Vi nøyer oss med trilleturer på dagtid,også drar vi heller alle sammen noen steder i helgene.... Hehe! Hører folk si man bare må hoppe i det... Huff... (Ja,jeg går til psykolog)
Gjest Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 Var også sånn i begynnelsen. Hvis han så ut til å våkne, var det bare å slippe alt og storme ut av butikkene. Går seg til etterhvert når man føler seg mer sikker på at man kan tolke babyens signaler, og at man kan få babyen til å roe seg. Har egentlig ingen tips, bare gi det litt tid.
kitty08 Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Tror det er slik for de fleste i begynnelsen! Men det går seg til og så blir man mer sikker på seg selv og babyen og tørr å dra "langt" avsted. Fordelen med at det er sommer nå og man kan i verste fall amme på en benk, værre om vinteren ... Tror ikke du ser SÅ mange 4 uker gamle babyer på cafe - og da er det sikkert andregangsmødre ;-)
aya75 Skrevet 9. juni 2008 #5 Skrevet 9. juni 2008 Hvis du blir stressa overfører du det bare på babyen din, så prøv å ta det m ro og ikke stress.Det er jo ikke noe bra. Du må bare øve deg. Begynn m korte turer og gå litt lengre og lengre hver dag. Legg gjerne opp rute etter hvor det er lett å sette seg ned om det skulle være noe.Det gjør jo ingenting om de begynner å gråte når du er ute. Hva andre folk tenker er det ikke noe å bry seg om. Hvis den er misfornøyd er det jo bare å ta den opp og sette seg ned et sted og amme el bysse litt. Jeg har alltid m et teppe under på vogna som jeg kan legge ut så vi kan sette oss ned om det ikke er en benk i nærheten. Det er jo fordelen med nå når det ikke er minusgrader ute:) Men vi er ute flere timer hver dag og jenta mi elsker det. Har også med meg en mei tai som jeg kan bære henne i om hun har behov for kroppskontakt:) Det går seg nok til skal du se. Lykke til!
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 Skjønner akkurat hvordan du har det. Jeg var veldig lik i starten, men så fant jeg ut at jeg må jo bare hoppe i det, også gikk det bra likevel. Tenker enda sann "verste som kan skje" når jeg skal noe. Hvis jeg f.eks skal til byen, og det verste som kan skje er da at han klikker gal på bussen og hylgriner til han blir rød i trynet. At jeg ikke kan roe han og at alle på bussen synes jeg er en dårlig mor... Men har aldri hatt noen sanne situasjoner enda, også har jeg en sønn som er veldig glad i vognen sin og å gå tur så da går det bra. Han er snart 4 måneder nå, og tenker ikke sann lenger. Gått mer over til "har jeg glemt noe til han?" når vi skal noe. Er jo endel som skal med om en skal være ute en hel dag, klær, hatt, skift, bleier og andre ting...
nungo Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 Dette er helt vanlig. Bare ta det med ro og ikke gjør det før du er klar. - 4 uker er jo ennå så kort tid. Babyen har i alle fall ikke noe behov for å komme ut på cafe, og det er mye bedre at dere tar dere tid til å bli kjent med hverandre i deres eget tempo. Du skal nok kjenne det den dagen du er klar for en større tur ut. Du vil også etterhvert bli trygg på rytmen til din baby og du kan lettere finne ut når det passer seg å gå ut. Ikke føl deg "presset" av andre til å gå ut; bare fordi andre gjør det, trenger det ikke være riktig for deg og din baby. Desuten tror jeg ikke det er så mange som går mye ut med sine små så tidlig, men man kan av og til få inntrykk av det.
DollyD ♥ Vida & Mikkel Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 9. juni 2008 Hei igjen, Tusen takk for veldig oppmuntrende svar jenter! Det trengte jeg virkelig å høre ... Man får liksom følelsen av å måtte ditt & datt ... :=) Jeg tror jeg skal prøve meg litt forsiktig frem .. så løser det seg nok! STOR klem til alle sammen!
brummemamma- Skrevet 9. juni 2008 #9 Skrevet 9. juni 2008 Husk også på at det er mye mye verre for deg å høre ditt barn gråte enn det er for andre - det skal veldig mye til for at folk reagerer på andre babyers gråt. En stor fordel nå som det er sommer er at du slipper mye stress med klær som skal av og på, og kan ta babyen opp ute om den gråter. Du må ingenting, ta det rolig, begynn i det små og allier deg gjerne med venner med og uten barn (når jeg ute med venner med eldre barn bråker de mer enn småen-beroligende for meg hehe) eller gå på BiB-treff, mange babyner der og alltid noen som gråter )
❤lille stjerne❤ Skrevet 9. juni 2008 #10 Skrevet 9. juni 2008 Hei! Skjønner deg godt jeg, det er jo et ordentlig prosjekt å dra ut med en liten baby. Så mye å huske på,drasse på og passe på. Babyer skriker både hjemme og borte, sånn er det bare. Prøv å ikke bry deg om hva andre tenker når dere er ute. Min jente vrælte da hun var så liten som din, skikkelig høyt og gjennomtrengende. Men jeg tok henne med ut på en en del ting likevel og det gikk seg til. Hun ble roligere og jeg ble tryggere. Har du en god stelleveske så du får plass til utstyret du trenger til henne på en oversiktlig måte? Du trenger jo ikke ta så lange turer ut nå i starten, 4 uker er jo helt fersk! Men det kan jo være deilig å komme seg litt ut av huset også. Prøv å gå på besøk til noen som har barn, de er allerede vant med barneskrik og vet åssen det er. Eller IKEA er et bra sted å dra med småtasser. Der har de ammekrok, mat til mor og stellerom.
Lille`mor & lillebøll Skrevet 9. juni 2008 #11 Skrevet 9. juni 2008 Det er nok et normalt fenomen at nybakte mødre får litt sosial angst når de skal ut blandt folk med sin lille den første tiden... Men tro deg,de fleste har hørt barnegråt før. Og etterhvert som du blir bedre kjent med ditt barn vet du hvordan du skal takle dette. Har hatt en kolikkunge,skrikeunge...ja,en genrellt urolig unge hadde helt stopp mot og gå til byen.. Var skikkelig ille de første mnd`ene.. Men nå går det helt fint:=)
Snuppelurene Skrevet 9. juni 2008 #12 Skrevet 9. juni 2008 Trodde det bare var jeg som var sånn jeg!! Nå er jenta mi 7 mnd, men i førsten følte jeg meg helt smårar! Trodde aldri jeg skulle bli stressa for noe sånt. Var superstressa når vi skulle bort, for tenk om hun begynner å skrike?! Dra på handlesenter? Er du gal?? Hehe... Men når jeg starta å tenke etter så hadde aldri jeg brydd meg noe om det om det var andres babyer som gråt, da hadde jeg sikkert spurt om jeg skulle gå litt rundt og trøste den, hihi:) Jeg bare kastet meg uti det og tvinga meg sjøl til både å dra hit og dit, ekstra trygt å ha med samboeren selvsagt.. Kan kjenne jeg blir litt stressa enda faktisk, men føler meg ihvertfall ikke helt fullstendig tullerusk lenger!)
plums Skrevet 9. juni 2008 #13 Skrevet 9. juni 2008 Hvor bor du? Sjekk ditt lokale kjøpesenter - noen av dem har geniale stellerom med gode stoler til amming etc. Du kan også ta babyen opp hvor du vil inne siden det ikke er kaldt/solsteik/støvete/etc. Så lærer du deg rutiner etterhvert - jeg pleier å amme henne stappmett, så vet jeg at det varer litt. Lær babyen å like smokk hvis du klarer, da er mye gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå