Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Jeg og mannen min har utrolig lyst på barn. Vi føler vi er kommet til et stadie i livet hvor ting ikke lenger handler om festing, reiser og fyllesyke. Jeg er 21 år og han er 25. Jeg er ferdig med bachelorgraden min nå, og begynner i jobb i juni. Han var ferdig med mastergrad forrige sommer, og er i full jobb. Han tjener ganske godt, og økonomien er stabil. Vi eier enebolig og har nok av plass til en liten. Så praktisk sett ligger vel alt til rette for å få barn. Men jeg hører stadig folk si at vi må vente lenge før vi får barn - at man går glipp av så mye, og at man ikke er voksen nok til å få barn før man passerer 30. Er det galskap av oss å planlegge et barn når vi er så unge? Hva mener dere, når er man "gamle nok" til å få barn?
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Du er to år eldre enn meg da vi fikk et planlagt barn, og det har gått utmerket!
Nilena Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 Man er "gamle" nok til å få barn når man føler selv at man er klar for å tenke på noen andre enn seg selv. Det er mye ansvar for et barn, men begge dere er bevisst på at dere ønsker å få barn. Synes ikke dere er for unge. Jeg selv var 19 når jeg fikk første. Det var litt for tidlig..men jeg klarte meg godt jeg. GO FOR IT! sier jeg....
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Når økonomien er på plass så er det jo "bare" å tneke over om det VIRKELIG er dere to for evig og alltid....Litt drygt sagt kanskje, men husk at det å få barn er større forpliktelse enn å gifte seg. En skilsmisse er gjort med en underskrift og noen hundrelapper, mens et barn er for evig og alltid og noe dere må være sammen om uansett hva dere måtte mene om den andre, uansett hva galt som har blitt gjort... Livet endrer seg, javisst, men det viktigste er at dere er enig i HVORDAN jobben med barnet skal fordeles også mens mor har permisjon... Og hvordan dere skal fordele "fritid/egentid". Noe må taes etterhvert, men jo yngre man er, jo vanskeligere tror jeg slike overenskomster kan være, noe positivt er det med å være litt eldre...;o)
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #5 Skrevet 9. juni 2008 nei du er voksen. har aldri forstått folk som sier at man går glipp av så mye om man får barn, det er tvert om mye man går glipp av når man ikke har barn. jeg fikk min første når jeg var 21, neste når jeg var 25 og håper på et til og jeg er nå snart 38 år. barna betyr alt for meg. lykke lykke lykke til :-)
ScaryMama Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 I utgangspunktet så syns jeg at å få barn når man er 21 er veldig tidlig, men det klart store forskjeller. Ut i fra det lille dere forteller, så høres det ut som dere er "voksne" for alderen. Dere har god økonomi og bra utdannelse, det er jo bra. Så det er som du sier, praktisk sett så er dere sikkert klare. Men du sier ingenting om forholdet deres. Når man planlegger barn, så er det viktig at man setter seg ned og prater en del, og finner ut om man er enig i hvordan barnet skal oppdras, hvem som skal ta del i hva, om deres forventninger, og hva som er akseptert/ ikke akseptert osv. Er dere gift? Hvis ikke, er dere begge enige om hvorvidt dere skal gifte dere? Er dere enige om hva som bør skje med barnet i et evt. samlivsbrudd? Det er MYE å ta hensyn til, men hvis dere har pratet og tenkt gjennom det som bør tas hensyn til både i forhold til det å få barn, og i forhold til deres parforhold, så har dere nok like gode forutsetninger for å få barn som de som er eldre:)
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 det viktigste er å ha fullført utdannelsen, ha en jobb og ha et godt og stabilt forhold. Så må man jo selvfølgelig tenke se godt om, for det er ingen returrett på babyer. Fikk min første for 6 uker sida (25år), og det er MASSE jobb........men selvfølgelig ville jeg aldri vært henne for uten nå! Så hvis dere begge virkelig har lyst på barn og føler dere klare for det, ja da er det nok riktig for dere!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 jeg ble gravid den mnd jeg fylte 22 år Så jeg syntes ikke jeg var for ung da. Planlagt var ungen også. Faren er 2 år eldre enn meg..
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #9 Skrevet 9. juni 2008 Vi er forøvrig gift (har vært gift et år) og har vært sammen i 6 år. Forholdet går så det suser - jeg mener vi har et stabilt forhold med likevekt mellom egentid og kjærestetid. Vi forstår at begge disse "tidene" vil bli betraktelig redusert når vi evt. får barn, men det tror vi at vi skal klare. Vi har snakket mye om hvordan det vil bli når vi evt får barn - alt fra hvem som skal ha permisjonen til hvordan vi vil ha det ang barneoppdragelse. Vi er enig i det meste, og på resten får vi inngå kompremisser. Vi er også ferdig med reising føler vi - vi studerte i sør-amerika i fjor, der jeg tok 2. år på bachelorgraden mens han tok siste år på mastergraden. Jeg jobbet også frivillig på et hjem for foreldreløse barn og unge kvinner som var enslige og fattige, og det var her jeg lærte å se hvor utrolig mye glede man kan få av barn. Vi ønsker virkelig dette av hele våre hjerter, men alle andre er jo så skeptiske - og det må jo være noe i det de sier? HI
Lotta med novembergutt Skrevet 9. juni 2008 #10 Skrevet 9. juni 2008 i og med at du har mann og hus og jobb og alt det der, så ser jeg ingen grunn til å vente. Men om du hadde vært uten utdannelse/jobb, leide leilighet, nylig ble sammen med mannen, osv - ville jeg rådet deg til å vente i og med at du er såpass ung. Så ja - du er ung, men det gjør ikke noe når alt ligger til rette for å sette et barn til verden
ScaryMama Skrevet 9. juni 2008 #11 Skrevet 9. juni 2008 Skepsisme finner man uansett hvor gammel man er! Mine venner var veldig kritiske da vi fikk barn i en alder av 26 og 29...
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 9. juni 2008 #12 Skrevet 9. juni 2008 Du er gammel nok så lenge du føler at dette er det du vil, ansvaret over et liv er mye ansvar, men det klarer du=) Og det er mange som er unge og umodne når de blir gravide ved feil og one night stand men de fleste klarer dette og gjennomfører morsrollen veldig bra!! Jeg fikk mitt første barn 5 dager etter min 22 års dag og var langt ifra moden og voksen og ikke minst klar for det den gang men jaggu meg, jeg fyller morsrollen like godt som noen andre!!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #13 Skrevet 9. juni 2008 Jeg mente unge mødre som var enslige og fattige :-)
Libido- Skrevet 9. juni 2008 #14 Skrevet 9. juni 2008 Du er eldre (i psykisk stand) enn sikkert 30 % her inne. Før var det mest vanlig å få barn rundt 20 årsalderen.
scoobydo Skrevet 9. juni 2008 #15 Skrevet 9. juni 2008 Syns ikke du skal tenke på hva andre syns... Gjør det dere føler er riktig.. høres ut som dere har et veletablert forhold og alt ligger bra tilrette for et barn Å få barn betyr ikke bare å gi opp ting, men man vil også få oppleve mye som andre ikke får.. Det trenger ikke å bli slutt på festing og sosialt samvær med venner selv om man får barn.. men det krever en del mer planlegging å få det til Ellers så har man aldri noen garantier for at forholdet skal vare osv osv... uansett hvor gammel man er og hvor lenge man har vært sammen!.. LYkke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå