mamica Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Jeg fikk beskjed av legen om å begynne med jerntilskudd og vitamin C p.g.a. litt lavt blodprosent( 11.3). Jordmoren derimot mente at blodprosenten min er helt ok og at jeg ikke burde ta jern unødvengig, det kunne visst ha noe innvirkning på morkaken.Sitter her litt forvirret nå, noen med råd?
En snupp - og en knert i magen Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Ikke vet jeg om hvordan det er for barnet osv., men for magen er det som regel ikke særlig ålreit i alle fall. Jeg fikk ikke beskjed om å ta tilskudd sist, og min hb var på 11,2 (startet ut med 12,9). Men kan du ikke spise litt ekstra leverpostei, brunost og brokkoli, da? Det burde jo holde nivået ved like i alle fall
Gjest stockholms tjej Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 de er ikke bra å ta jerntabletter viss du ikke trenger de, men viss din lege mener at du har lav blodprosent så hadde jeg nog tatt de. de er farligt å gå med jernmangel for lenge. Men vem tok prøve på din blod prosent sist? legen eller jormoren? for de er den som har tatt testen nyligest du ska høre på. hvordan føler du deg i kroppen? er du sliten og trøtt mye?
Gjest Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 hm. jeg synes ikke det var så lavt da.. optimalt er HB 10 når man er gravid tror jeg, fordi det vil automatisk synke når man er gravid. (litt uenighet om dette, fordi det er nyere informasjon).. men det er ikke farlig for fosteret, da hadde nok ikke legene sagt vi skulle ta det.. Men det kan være hardt for magen..og er enig med jordmor om at det er unødvendig om du ikke trenger det.. med morkaken er jeg usikker...
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 Blodprosenten er ikke det samme som jernlageret ditt, og selv om blodprosenten er ok kan man ha lavt jern. Jeg hadde grei HB og lavt jern forrige svangerskap., og akkurat det samme nå. Har faktisk 11,7i HB, men ferretin er på 3. Og nettopp derfor tar jeg jern. Og til sist så er det legen din du bør forholde deg til når det gjelder det medisinske :-)
Maiblomst Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 Hei hei! Man skal ikke ta jern tidlig i svangerskapet fikk jeg vite. Jeg startet svangerskapet med HB på 11,2. Det er jo ikke veldig lavt det da. Fikk av lege beskjed om å begynne med hemofer-jerntabletter etter uke 12. Har spist jern gjennom hele svangerskapet (fra uke 12), men ikke kontinuerlig for jeg blir så innmari dårlig i magen av det. Skulle ikke tro det da for i dag er HB 8,8. Fått anbefalt floradix av jordmor, noen som har erfaring med den forresten? Jeg tror også det er lurt å høre på legen når det gjelder det medisinske forresten :-)
nomiha, lykkelig 3-barnsmor:) Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 Jeg har også fått anbefalt Floradix, og har brukt dette i perioder i et par år pga lav ferritin. Det gir ofte bedre og raskere resultater, og går mindre utover magen. Eventuelt kan man bruke rødbet-saft, det anbefaler både min jm og akupunktør/homeopat.
gullegget Skrevet 9. juni 2008 #9 Skrevet 9. juni 2008 Det er ikke lett når legen sier en ting og jordmor noe annet. Min hb 11,4 er fin i følge både lege og jordmor. Mens feretin/jern er 5 og skal ligge mellom 15 og 200. Men jeg føler meg fyllesyk hele tiden pga det. Svimmel og i ørska. Jordmor skjønner ikke at jernlageret er lavt når hb er fint og ber meg trappe ned på jern pga forstoppelse, og legen ber meg dobble dosen pga lavt jern.. Hva gjør jeg, jo jeg vet ikke hvem av dem jeg skal høre på. Har trappa ned, magen er fin, men jeg kommer meg ikke opp av sofaen:( Har prøvd floradix, femi jern og hemofer..
dirgni Skrevet 9. juni 2008 #10 Skrevet 9. juni 2008 Sånn som forteller at du har det kan det være et tips å få sjekka stoffskiftet etter fødselen. Jeg var utrolig svimmel etter forrige svangerskap, og dette svangerskapet starta med følelsen av å være ombord på en båt! Hormoner hormoner! De ga meg høyt stoffskifte.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 9. juni 2008 #11 Skrevet 9. juni 2008 Det som er når Hb er ok, mens jernlageret er lavt er at kroppen prøver å kompenserer for at jernet er lavt ved å øke Hb. Problemet er bare at dette klarer ikke kroppen over lengre tid, og plutselig daler Hb som en stein i tilegg. Jeg tar Duroferon x2, men fordi dette er hardt for magen kombinerer jeg ved å ta lactulose som gjør at avføringen ikke blir så hard. Lactulose smaker dritt, men gjør jobben sin med avføringa. Hell nedpå den mengden du skal ha og ha et glass med saft el.l som du kan svelge ned med etterpå. Og drikk så mye vann som mulig for å holde magen igang. Igjen, hør på LEGEN når det gjelder det medisinske.
Gjest Skrevet 9. juni 2008 #12 Skrevet 9. juni 2008 surret kanskje litt med jernlager og HB, men har hvertfall lest de nyeste forelesningsnotatene fra st.olavs.. og de sier at det er normalt med lave jernlager når man er gravid.. er en sånn fortynningsprosess eller noe.. og at man derfor også må ta hensyn til HB når man anbefaler jern eller ikke.. det sto iallfall at det var normalt å ha blodprosent rundt 10 når man var gravid, uten å trenge jern.. Men samtidig, du skal ikke tømme lagrene dine helt, og er de veldig mye lavere enn normalt er det kanskje lurt å høre på legen og ta jerntabletter...
Miss Foster Skrevet 9. juni 2008 #13 Skrevet 9. juni 2008 Jeg har faktisk fått beskjed både av lege og jordmor om å ta jerntilskudd (er i uke 34). Så jeg tar det med god samvittighet. Hadde de vært "uenige" så hadde jeg vel hørt på legen som garantert har en mer medisinsk erfaring enn jordmor.
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 9. juni 2008 #14 Skrevet 9. juni 2008 Jeg ble oppringt av sykehuset etter en kontroll der at jeg måtte begynne på c-vitaminer og jerntab. snarest for jernlageret mitt var veldig lavt for og gå gravid og jeg ville trenge det jeg hadde til fødselen og i tiden etter fødselen. Glemt og spørre hva det lå på men sist legen målte HB lå det på 11,2.. Så det er fint men jernlageret var i følge de som jobber på føden på sykehuset for lavt med tanke på hvor langt på vei jeg var og at jeg ville trenge ekstra etter fødselen. Kansje jeg skal ringe sykehuset og høre hva det lå på..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå