Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Jeg er en alenemor med to små på 3 og 6 år. Nå har jeg gått på OS i 1,5 år (går skole, og skal gjøre det i 4 år til), og har fått meg kjæreste. Nå har vi fått tilbud om å leie et hus like ved skolen jenta mi skal begynne på til høsten. Vi bor nå 5 km unna, men vil tilbake til det området, for det er der vi bodde før, der bhg ligger, og der jeg vokste opp. Vi har flytta mye, uten å vil det, derfor betyr det ekstra mye å greie å komme tilbake dit. Eneste stedet barna mine har sosiale røtter/stabilt nrettverk. Men så er tingen...at det omtrent er umulig for meg å leie et sted med 2-3 soverom alene, på det rette orådet til rett pris. Derfor vurderer vi å flytte sammen, uten å gjøre det på papiret, i et par år, så jeg får gjort mest mulig av skolen ferdig. (Har ellers aldri i verden råd til å gå skole). Dette er min sjanse til å få meg en utdannelse, og jeg føler derfor meg tvunget til å "lure systemet". Hva mener dere??
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Jeg undres stadig over at mange av oss synes å få til både utdannelse, barn og andre av livets utfordringer uten å jukse og stjele oss frem. Kan du ikke bare legge ut kontonummeret ditt, så kan vi som jobber og skatter sette penger direkte inn på bok til deg, så slipper vi hele mølla.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Kanskje jeg og BF skal ha hver vår adresse og? Og få staten til å betale huslånet vårt. Smart da! Ærlig talt, er du helt blåst eller? Syns du det er riktig at staten skal betale skolen for deg?? Alle andre tar opp LÅN!!! Normalt det!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #5 Skrevet 9. juni 2008 Studielån rekker ikke skjønner du, til å forsørge meg og to barn.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 Faktisk enig med anonym 14:50. Jeg er lærling og tjener 10000kr/mnd før skatt og det er det jeg har som grunnlag til permisjonspenger. Til høsten skal jeg begynne på tre årig skole (beg høstsem 08, perm vår 09 og høst 09) og vil være ferdig med det om 4 år. Jeg blir faktisk litt sur når folk skal gjøre slik som du har tenkt - snylte på mine skattepenger! Jeg kommer heller ikke til å ha spesielt god råd disse årene - men det hadde ikke falt meg inn og lure systeme selvom! Da får jeg heller fire på kravene. Dessuten - hvis du skal flytte inn med kjæresten så er det jo tenkt at han skal bidra!? Han blir sett på som forsørger så fort dere flytter sammen - eller er det bare en forbigående kjæreste det er snakk om!? Beklager hvis jeg oppleves krass, men at jeg - som ikke tjener omtrent noe - skal betale skatt som du kan nyte godt av fordi det passer best for deg!? NEI TAKK!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 uansett så blir det å snylte på systemet. jeg studerte da mens jeg var alene med studielån og selv om det var tødt ,åtte jeg jo bare klare det. sånn er det for alle sammen, også deg! hvis jeg skulle blitt alene nå så hadde jeg da ikke trengt 3 soverom da jeg aldri hadde hatt råd til selv om jeg er i full jobb. velferdssamfunnet hadde kollapset om alle skulle tenkt som deg.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 Enig med deg over. Studielån får alle, også alenemødre. Samfunnet vårt er dessverre pill råttent blitt. Dersom man gjør ting i "feil" rekkefølge, får barn før utdannelse og helst alene. Vel da kan man ta utdannelse gratis m/lønn. Være ferdig utdannet uten studielån. Mens de som gjør det "riktig" starter livet med 300 000 i studielån, og så skal man få barn. Barna får et nettverk der dere bor nå også. Ting tar tid. Jeg har forståelse for at du ønsker å bo i et visst område. Men slik din livssituasjon er nå, så kan du dessverre ikke det. Og det må du innse. Du må gjøre det beste ut av situasjonen slik den er nå. Samfunnet (alle vi som betaler skatt og bidrar) skal ikke være en støttepilar for at du og dine likesinnede skal kunne leve som dere ønsker, som i ditt tilfelle er over evne. Jeg har ingen barn (men aborterte dessverre i våres, og derfor er jeg av og til på BIM). Har samboer, holder på med master. Jeg jobber ved siden av studiene for å ha råd til å betale lånet på leiligheten og bilen. Vi har god økonomi, men ikke fantastisk og må ofre noe hele tiden. Pga at jeg jobber ved siden av studiene, så mister jeg stipend delen av lånet. Når jeg er ferdig utdannet har jeg over 300tusen i studielån, 1,2 i boliglån og billån. Jeg har gjort ting i den rekkefølgen samfunnet anser som den riktige. Og likevel, hvis du gjør som du planlegger. Så kommer du mye bedre ut enn jeg gjør. SKriver ikke det for å si at jeg er bedre enn deg, eller noe i den retningen. Det jeg prøver å si, er at vi alle tar valg her i livet. Og det er våre egne valg, og andre skal ikke måtte betale for de. Hva som er grunnen til at du er "alene" er ikke relevant i denne sammenheng. Håper du tar det rette valget i denne sammenheng. Og forstår at man ikke kan få alt på en gang, men det kommer litt og litt. Og plutselig en dag oppdager du at det kanskje var verdt og vente og ikke gjøre seg til en kriminell For trygdesvindel over 60 000kr er straffen ubetinget fengsel (og det er ikke mer enn 7 mnd med os). Hva skjer med barna dine hvis du må sone? Nei, tenk lengre enn akkurat nuet. For konsekvensene kan bli mye verre enn du tror ved første øyekast. Lykke til med studier og kjærligheten.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #10 Skrevet 9. juni 2008 Jeg var kanskje litt vel krass, så jeg skal forsøke å svare deg skikkelig i stedet. Vi bor i et land med veldig rause velferdsordninger. Det er bl.a derfor Norge er godt å bo i, og disse ordningene er viktige å beholde. Det negative med modellen, er at den er sårbar for utnyttelse. I vår modell, legges det nemlig opp til tillit til enkeltindividet. Dette er dessverre nødvendig for at modellen skal funke, fordi overvåkning vil være for omfattende. Det er to typer mennesker. 1. De som like å holde ryggen rak, som vet at de innehar personlig styrke og store ressurser og som nyter å ta ansvar for eget liv og egen tilværelse. Disse blir det stort sett noe ut av. 2. De som er tilfredse med å bli holdt oppe av fellesskapet. De kjennetegnes av ressursfattigdom og blir sjelden det helt store. Man kan i stor grad velge hvilken mennesketype man vil være. Det at du har tenkt tanken at det hadde vært deilig å utnytte systemet, gjør deg ikke nødvendigvis tilhørende i kategori to. Men det å gjennomføre, putter deg i den kategorien. Vi er mange som har bodd på 1 rom, som har humpet på bussen med små unger og levd på lave budsjetter. Men vitenen om at vi hvis vi var flinke og bet tenna sammen, ville vi komme oss videre til en bedre tilværelse, holdt oss gående. Det å ha kjent hvordan det er å jobbe for egen fremtid er den viktigste erfaringen man kan ha. Håper dette var et litt mer saklig svar.
Guttemamma75 Skrevet 9. juni 2008 #11 Skrevet 9. juni 2008 Nei men da får du bli boende der du er eller finne et annet og billigere sted å bo.. Sånn er det bare, flytter du sammen med kjæresten og lyger om din samboer status så er det faktisk SVINDEL og straffbart med både bøter og fengsel... Synes IKKE synd på deg - du får forholde deg til virkelighetens verden slik alle andre må,..
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #13 Skrevet 9. juni 2008 Eller jobbe først og ta utdannelse senere, slik vi andre som fikk barn før utdannelsen må!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #14 Skrevet 9. juni 2008 jeg er forsåvidt enig med at det er feigt å snylte på systemet, også litt grådig, mere mere mere til meg holdning, men nok om det, det er andre grunner til at jeg IKKE ville ha gjort det du tenker på hva om han fyren din stikker før de fire årene er gått? da er det opp å flytte igjen, rive dem opp med rota, han er ikke ansvarlig for deg og dem, da står du der, sjegget i postkassen uten mulighet til å klare husleia. ikke mist perspektivet her, det som er max viktig for barna dine er at du greier å ha stabiløkonomi og at du greier deg og det å gi dem stabilitet alene, det er det som er trygghet i oppveksten, ikke bare det å gå på den skolen i et område dere ikke har åd til å bo. blir du tatt i dette lille svindelprosjektet ditt, da sitter du fint med sjegget i postkassa også. hadde aldri risikert velferdstryggheten for noe sånt. 12500 og mye andre regninger på topp, du greier ikke det og halvparten av den leia der alene, bh og sfo, er det kjæresten din som skal betale resten, staten og han som skal dele på dere. ta litt ansvar, bli voksen
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #15 Skrevet 9. juni 2008 Du kan motta os et år selv om du har fått ny samboer(så lenge det ikke er bf). Så får du finne en annen løsning etter det
___ Skrevet 9. juni 2008 #16 Skrevet 9. juni 2008 Jeg synes det er undelig at folk ønsker å gjøre seg til trygdemisbrukere for å få flytte 5 km.
baby igjen Skrevet 9. juni 2008 #17 Skrevet 9. juni 2008 det synes jeg overhode ikke at du skal begi deg ut på å gjøre. jeg synes heller ikke at det er bra at du tenker slike tanker. dette er straffbart! du har barn, og en ting er at du kan bli oppdaget (noe jeg håper du blir om du gjør dette) men det som er fryktelig er at barna dine kanskje må vokse opp med at folk forteller dem at mora deres er trygdemisbruker. for det første må du betale alt tilbake med høye renter. i tillegg vil du ikke få rett til ytelser om noe skulle skje så du trenger hjelp rettmessig. videre vil du bli fengslet og barna dine vil bli skadelidende for dette også. trygdeetaten har hittil i år tatt mange trygdemisbrukere heldigvis har de tid til å jobbe slik at de avdekker denne kriminaliteten. jeg ønsker ikke å være anonym for jeg står for hvert et ord av det jeg har skrevet!!!!!!!!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå