*Silje*spiresnart*Prøvd.i.5år Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Finner ikke igjen kokeboka mi etter vi flytta:o(
Gjest Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 INGREDIENSER: 200 g smeltet smør 1 l kefir 500 g sukker 650 g hvetemel 4 ts natron 2 ts kanel 2 ts kardemomme 2 ts nellik FREMGANGSMÅTE: Smelt smør og rør inn kefir og sukker. Bland sammen resten av ingrediensene og rør inn i deigen. Hell i en smurt/bakepapirkledt liten langpanne og stek i varm stekeovn 175 oC i ca 40 min, på nederste rille. Avkjøl kaken litt før den tas ut av formen. Kaken holder seg saftig og myk uten frysing men egner seg også godt til frysing. Tips: Skjæres opp i biter og serveres naturell eller med litt pisket krem (eller creme fraiche) og bær ved siden av.
ops-We-did-it-again. Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 jepp, jeg hadde denne; 7,5 dl kefir (ta av litt til å røre ut natronen i) 7,5 dl sukker 3 ts. kanel ( 1 pk) 3 ts. malt nellik ( 1 pk.) 1 sps. natron 150 g. smelta smør 9-10 dl. hvetemel ( skal bli blaut deig) Mix sammen, melk og sukker først. sikt melet m/ nellik og kanel. Bland i resten og mix forsiktig sammen. 200 grader i ca. 30 min. på nederse rille. Dette er oppskrift til langpanne 30 x 37 cm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå