Gå til innhold

er det mye å trene.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

5-8 timer i uka for en som er ekstremt overvektig?

3 timer på ellipse i løpefart,

og gå tur i 5 timer i uka (om ikke mer)

hvordan er det hvis man ikke går ned i vekt?

har trent sslik i en måned, men vekta har ikke gitt etter..... er det pga muskler det eller?

trenger litt motivasjon til å holde motet oppe :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi det et halvt år. :) Du må tenke langsiktig, selv om det kan være vanskelig og man vil ha resultater asap.

Skrevet

Ja, tenkt langsiktig. Det er viktig å ikke gå så hart ut at du mister motivasjonen eller at du får belastningsskader.

Det er bra å trene mye, men pass på at det er varikert. Turene bør være som mye som mulig i terreng og ikke på asfalt/flat vei.

Pass på kostholdet i tillegg, det er dessverre også veldig viktig. Bruk målebånd i tillegg til vekt. Det er ofte man går inn i cm men står stille på vekta, og omvendt.

Skrevet

Styrketrening er viktig og effektivt for å gå ned i vekt, så kutt ut litt på de andre, og legg til et par-tre styrkeøkter i uka. Intervalltrening er også mer effektivt for å gå ned enn "langtur" (kjør f. eks fire min rask gange/løping og to min rolig gange, gjør dette fire-fem ganger). Det er kjempeflott at du trener så masse, men det gjelder å trene smart også, og det er viktig å gi kroppen hvile innimellom også!

Lykke til!

Skrevet

Styrketrening er en viktig del av det, ja. Det får opp forbrenningen, så er det det man er ute etter, kommer man ikke utenom styrke.

Har opplevd at det stopper opp hvis jeg trener for ensidig eller ikke lar kroppen få hvile innimellom.

Skrevet

hvordan styrke trening kan man gjøre uten aparater og treningsstudio??

jeg går mye tur i skogen på mykt underlag.

når jeg trener, trener jeg så svetten siler. på ellipsemaskinen kan man jo justere vekten, slik at den blir tyngre å gå på... er ikke det en type styketrening eller??

gjør litt armhevninger med babyen :-p (løfter han opp og ned over meg...

tips mottas med takk :-)

Skrevet

Du må avansere, dvs ta tyngre og tyngre løft. Derfor trives jeg best i treningsstudio, slik at jeg har litt kontroll på hvor mye jeg klarer og hvor mye jeg kan presse meg.

Skrevet

Armhevinger på gulvet (enten på knærne eller med tærne nedi), eller hvis det blir for tungt, så kan du gjøre det mot en vegg. Gjør det tyngste som du kan klare en 8-10 ganger, ta pause i et minutt og gjenta to serier til.

Situps 8-10 x3

knebøy (pass på at knærne er over tærne), du kan også ha f. eks en spisestuestol som du bøyer deg til rompa så vidt tøtsjer setet. 8-10 x3

tåhev: opp på tå og ned igjen 8-10 x3

Ellers så er det masse fine øvelser du kan gjøre hjemme med treningsball og strikk som du får kjøpt for en rimelig penge i de fleste sportsbutikker.

Skrevet

Det er litt styrketrening i å gå tyngre på ellipsemaskin. Men i tillegg hvis du vil trene styrke hjemme og ikke har noen vekter så må du trene med egenvekt. Du kan ta knebøy, sit-ups, push-ups (fra knærne til å begynne med), knebøy med hopp, du kan trene tricepsmusklene med å ta en flaske fylt med vann og stå med høyre fot på gulvet, venstre kne og venstre hånd på noe som ligner en benk, f.eks. sofaen, hold flasken i høyre hånd og før den opp til skulderen, så rett bakover. 3x12 repetisjoner. Tren trapesius (skuldermuskel) ved å holde en vannflaske fylt med vann i hver hånd, hold hendene opp ved siden av skuldrene, løft rett opp og senk ned igjen, pass på at du ikke slipper ned men holder litt igjen. Tenk på den muskelen du trener mens du trener den. Bicepsen kan du trene med vannflaskene også, stå rett opp og ned, hold flasken i en hånd som henger langs siden med håndflaten utover. Løft opp til skulderen og senk sakte ned. 3x12 repetisjoner per arm, kjør annenhver arm (eller en flaske i hver hånd evt). Leggmusklene kan du trene ved å stå i et trappetrinn. Prøv å finne noe som er litt tungt som du klarer å holde i en hånd. Stå med tåballene på høyre fot litt inne på trinnet og hælen utenfor. Hold deg fast med venstre hånd i gelender eller vegg. Hold 'vekten' i høyre hånd. Venstre fot står på trappetrinnet som støtte. Senk ned så langt du klarer, så opp på tå så langt du klarer, bytt side. Vekten bør være såpass tung at det er såvidt du klarer å utføre de siste par repetisjonene på det tredje settet. Sit-ups tar du så mange som du overhodet klarer av. Pass på å hvile min. 48 timer mellom hver gang du trener samme muskelgruppe.

Dette var noen forslag hvertfall. Lettere å få til styrkeøvelser riktig hvis du får veiledning på et treningssenter første gangen.

Lykke til! :)

Skrevet

Armhevinger, situps, bruk flasker fylt med vann/sand som vekter, knebøy uten vekter osv. En god treningsmatte er godt å ha. Lykke til :)

Skrevet

manualer og strikk koster ikke all verden, og kan være fint til lettere styrketrening i heimen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...