Gå til innhold

Hva betaler dere hos legen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist jeg var gravid betalte jeg ingenting, selv om jeg skulle ta abort.. Denne gangen har jeg betalt begge gangene jeg har vært hos legen. Trodde dette skulle være gratis jeg, når man var gravid. Men de sier jeg må betale for utstyret de bruker, måtte heller ikke det sist gang.. Er det noe nytt dette da?? Første regn var på 95 kr, i dag 110 kr.. 8 uker på vei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare vært hos legen en gang, men betalte ingenting da. Han opplyste meg faktisk om at kontroller var gratis for gravide. Er jo mulig man må betale dersom du har "fått" noe, resept, sykemelding eller han har brukt noe spesielt utstyr.

Skrevet

jeg har tatt blodprøve, noe alle gjør og hcg test. I dag kjente han på meg.. ikke mer enn det.. dette var gratis sist gang.

Skrevet

Jeg har aldri betalt noe, hverken når jeg gikk med tulla eller denne gangen. Er bare 7+3 nå, men har allerede vært hos legen 4 ganger (2 av gangene var kun blodprøve). Har også vært på ul, men heller ikke det betalte jeg noe for...

Skrevet

Forstår meg ikke på det. Skal spørre på trygdekontoret, er det ikke der man hevender seg for slike spm?

Skrevet

Svangerskapskontroller skal være gratis! Krev å få igjen pengene!

Skrevet

Svangerskapskontrollene er gratis ja! Du skal ikke betale for sykemelding eller resepter heller. Det blir dekt gjennom trygdekontoret.

Dette må du ikke godta.

Skrevet

Jeg måtte også betale da jeg var på min første legetime pga graviditet.. Ble så satt ut at jeg ikke sa noe og bare betalte. Det kom på toppen av en meget ubehagelig legevikar og en kjempeskuffende første legetime...

Da jeg gikk gravid med datteren min betalte jeg ikke en krone.. Kommer til å si noe neste gang... (Blir spennende å se når det blir, hun snakket ikke om det i det hele tatt..)

Skrevet

Staten skal (per definisjon som legen forklarte meg) dekke kostnader for svangerskapskontroller og evt komplikasjoner (som i mitt tilfelle har vært kvalme) Så lenge grunnen til at du er hos legen er svangerskapsrelatert skal du ikke betale noe, hverken for timen, blodprøver, sykemelding, hensvisning eller resepter. Krev å få tilbake pengene dine! Dette skal være GRATIS for ALLE!!!

Skrevet

Jeg har ikke betalt et øre for legetimer eller ul. Og godt er det, ellers hadde jeg vært blakk nå.

Skrevet

Det jeg må betale for hos legen er prøvene di tar, ellers ikke noe. Da 35 kr trur jeg...

Skrevet

Bra link. Er nemlig litt pissed..

Jeg var hos lege til førstegangskontroll, og de skulle ha over 200 kroner. Jeg nekta, sa at dette skal være gratis. Nei, jeg måtte betale for utstyr og blodprøver første gang. (Tok gu og celleprøve) Nei, det er feil sa jeg. Endte med at dama i skranken sa: Greit, ikke betal. Vi tar diskusjonen en annen gang. Dårlig stemning spør du meg. Hadde jeg bedt om noe som ikke hadde med svangerskapet å gjøre, så er det greit, men jeg dro da til kisen kun fordi jeg er gravid. Skal han ha penger gidder jeg ikke, går da heller til jordmor.

Skrevet

Som andre sier her oppe skal man ikke betale noenting på kontroller som har med svangerskap å gjøre... Jeg har ikke betalt for hverken blodprøver eller noe annet de har brukt i mine svangerskap... Bare nekt for det SKAL VÆRE GRATIS!!!

Skrevet

Sjekk det opp og ta det med som bevis neste gang du er hos legen. Kjenner jeg blir litt provosert. Det er jo gratis jo!

Skrevet

Leste ett sted nå at man skal ta kontakt med trygdekontoret, for det er ikke lovlig å ta betaling, men at mange enda gjør det.. Ta vare på kvitteringene jenter.. :)

Skrevet

Hvor ofte bør jeg gå til kontroll når jeg er gravid? Hvor går jeg til kontroll? Må jeg betale vanlig legehonorar?

Alt av kontroller man har hos lege eller jordmor under en graviditet er gratis. Dessverre ser vi at noen fastleger fremdeles tar betalt for konsultasjonen. Dette er ikke lovlig - så blir man bedt om å betale- ring trygdekontoret å si ifra. Man velger selv hvor man vil gå i svangerskapet. Noen velger å kun gå hos jordmor, andre går kun hos lege, eller går annenhver gang hos lege og jordmor.

Man anbefales å gå 1 gang når man finner ut at man er gravid, og fra uke 24 er det en konsultasjon per måned. Når man er 36 uker gravid er det hver 14 dag, mens man skal gå 1 gang per uke når man er til termin. Ytterlige kontroller tar man ved behov. Har man tvillinger eller er ”risikogravid” vil man ha flere kontroller. Antall kontroller vurderes altså etter behov.

Funnet her: http://www.nrk.no/programmer/tv/jordmodrene/1.3414440

Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen min at aå lenge besøkene dine er pga svangerskapet ditt så er det gratis. Er det fordi du er bokstavelig talt syk eller lignende så koster det penger...

Skrevet

Heisann!!

Jeg måtte også betale når jeg var der på onsadg for å si at jeg er gravid og trenger sårt hjelp til å finne ut hvor langt jeg er på vei. Han henviste meg til Medi3 og jeg måtte betale 50,- for brevet som skulle sendes + 130,- i egenandel. Jeg synest dette var veldig rart,for han satt jo og informerte meg om at det skulle være gratis. Som jeg også visste fra før.. Så jeg forstår iiiingenting!

Btw.. er det noen andre som har måttet til tidlig ul som ble henvist til medi3 el lignende og ikke til sykehuset? Syns det var rart at jeg ikke bare kunne få komme inn på sykehuset til en rask sjekk.. (?!?)

Skrevet

Dette er det merkligste jeg har hørt....ALLE kontroller, og ALT som blir foretatt med deg pga graviditeten er og SKAL være gratis!

Jeg hadde kontakta Nav, kommunen der du bor, helsestasjonen e.l og forklart hva som er hendt...dette må være en feil! Krev å få hver krone tilbake!

-de eneste utleggene jeg har hatt med mine graviditeter er de tingene jeg har fått på resept (har da ikke betalt for resepten, bare produktet), og sånne engangs-urinprøve-glass som man får kjøpt på apoteket. (koster 2-3kr stk) Resten skal være gratis!

Skrevet

dette må være galt fordi svangerskapskontroller er gratis! og du skal ikke betale for resepter eller sykemeldinger!! alt hos min lege er gratis når man er gravid.

Skrevet

jeg leverte først inn en urinprøve som jeg ikke betalte noen ting for da den var positiv, har hatt første kontroll, betalte ingenting der heller.

Skrevet

Hehe ... jeg får alt gratis hos legen når jeg er gravid.

Sist graviditet var det til og med gratis da jeg måtte ha sykemelding for noe som ikke var svangerskapsrelatert i det heletatt.

Gikk inn i skranken etter legetimen og spurte om jeg ikke skulle betale ... nei, du er gravid du, da er det gratis var svaret jeg fikk.

Når jeg da sier at det ikke var noe sv.skaps relatert sa de at det ikke hadde noen betydning hva jeg var inne for. Smilte bare å sa at "den krangler jeg ikke på" ;-)

Så ... du skal ikke betale, verken for timen eller utstyret de bruker.

Skrevet

Det jeg fikk beskjed om da jeg var hos legen var at alt var gratis når man er gravid, urinprøveglass får man gratis på legekontoret når man er gravid. MEN det kan hende man må betale en liten sum for spesielle henvisninger o.l dette vil kunne koste 50-100 kroner.

Skrevet

F27.06.2007 nr 897

Forskrift om stønad til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos lege

Hjemmel: L28.02.1997 nr 19 §§ 5-4, 22-2

L05.08.1994 nr 55 § 6-2

L02.07.1999 nr 63 § 5-1

L02.07.1999 nr 61 § 5-5

Fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet 27. juni 2007 med hjemmel i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven) § 5-4 fjerde ledd og § 22-2 andre ledd, lov 5. august 1994 nr. 55 om vern mot smittsomme sykdommer § 6-2, lov 2. juli 1999 nr. 63 om pasientrettigheter (pasientrettighetsloven) § 5-1 siste ledd og lov 2. juli 1999 nr. 61 om spesialisthelsetjenesten m.m. § 5-5 nr. 1 og nr. 2.

Endret ved F29.02.2008 nr 201 i kraft 01.03.2008.

Kapittel I

§ 1.

Trygden yter stønad dersom lege er søkt for sykdom eller mistanke om sykdom, for skade eller lyte, for veiledning i familieplanlegging, ved svangerskap og ved fødsel. Det ytes ikke stønad til kosmetiske inngrep som ikke er overveiende medisinsk indisert.

Det samme gjelder ved påregnelige følgetilstander etter slike inngrep.

Det ytes også stønad i forbindelse med cervixcytologiske undersøkelser som utføres etter innkalling som ledd i et fastsatt screeningprogram.

Skrevet

Jeg var akkurat på min første lege time. og betalte ingenting!

Krev å få pengene deres tilbake jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...