har spire i magen min Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 det var en lettelse må jeg si, da jeg har en veldig fysisk krevende jobb og i tillegg er det nattarbeid 5 netter i uka. i to uker nå har jeg tvingt meg til å jobbe enda jeg har vært kvalm og stuptrøtt. men nå orket jeg ikke mer. ringte legen idag og hun mente jeg burde bli sykemeldt ut svangerskapet pga jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning forrige gang som endte i hastekeisersnitt 3 uker før tida forrige gang:( Jeg hadde skyhøyt blodtrykk. jeg har en tendens til å stresse. indre stress. men liker ikke å gå å sykemelde meg...jeg er ikke den typen som er syk...får dårlig samvittighet. nå er det langt over 3 år siden sist jeg var sykemeldt da.. har fått beskjed om å ta det med ro og ingen tunge løft. får prøve å slappe av og kose meg... jeg er forresten 6+2 på vei. så jeg sykemeldes tidlig. men jeg lurer på: taper man mye penger på å være sykemeldt?
sels Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Hei på deg. Så bra for deg at legen har vært fornuftig og sykmeldt deg. Skjønner at du synes det blir lenge å gå hjemme, men hva gjør en vel ikke for spiren i magen. Hvor mye du taper på å være sykemeldt avhenger av inntekten du har og om det er arbeidsgiver eller nav som betaler din lønn. Betaler arbeidsgiver lønn til deg så taper du jo ingen ting. Men hos nav så har de satt begrensninger på hvor mange g du kan tjene og hvis inntekten overstiger dette så får du ikke det utbetalt. Jeg anbefaler at du først finner ut om arbeidsgiver betaler sykemeldingene dine eller om de sender det til nav. Når du har funnet ut av det så kan du ringe til det nav kontoret som du hører til og snakke med de om hvor mye du eventuelt vil få utbetalt.
Mini LK Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 Hei. Sansynligvis vil ikke arbeidsgiver utbetale sykepengene slik at de må betale deg feriepenger neste år, fra NAV får du bare feriepenger for et vist antall uker. Jeg har tapt mye på dette. VAr syekmeldt og i permisjon i hele 2006 og fikk kun 5-6000 i feriepenger det året tror jeg. Prøv om arbeidsgiver vil betale deg sykepenger og feriepenger så du ikke taper så mye. Sjekk nav sine sider så får du sikkert svar på det du lurer på.
Graviden/4.mann*har*født* Skrevet 10. juni 2008 #4 Skrevet 10. juni 2008 jeg var sykemeldt i siste del av forrige sv.skap og hadde permisjon i hele fjor - jeg tapte messe penger i form av feriepenger, så i år fikk jeg kun utbetalt 5700 kr:( Skattepenger blir det oxo dårlig med. Heldigvis får mannen min masse både igjen på skatt og i feriepenger:)
har spire i magen min Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. juni 2008 hei takk for mange svar:) jeg har ca 14.000kr utbetalt i måneden. men vet ikke om det er arb giveren min eller nav som betaler. det glemte jeg å spørre sjefen min om. han dro på ferie til utlandet idag og jeg får derfor ikke spurt før om 2 uker. huff håper det er han som betaler. men taper jeg veldig mye pr måned i inntekt ??? jeg fant dårlig info på nav sidene om sykemelding/sykepenger. jeg får spare en tusen lapp eller to i måneden så jeg sikrer meg litt feriepenger neste sommer iallefall:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå