Gå til innhold

Kan begge ha permisjon samtidig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde ikke det. Derfor tenkte vi at han skulle ta permisjon hver onsdag fremover etter de seks ukene som er forebeholdt mor, og at jeg da tok ferie. Men arb.giver mente det var for styrete å føre opp alle disse onsdagene, og foreslo at jeg heller satt opp ferie sammenhengende i september, og at begge på papirene dermed har permisjon samtidig hver onsdag. Noen som kjenner til reglene her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke uttale meg FOR bombastisk her, men jeg tror ikke dere kan ha permisjon samtidig (på papiret). Meeen arbeidgiveren din kan faktisk ikke nekte deg og mannen din å ta ut permisjon som "tidskvote" selv om det blir litt merarbeid for ham/dem/henne...

Skrevet

Husker å ha lest flere ganger at ikke begge kan ha perm samtidig, men ble så usikker siden de sa det på jobben (stort firma, så tenkte de hadde erfaring med dette). Grunnen til at vi skal være hjemme begge to om onsdagen er at vi har masse ferie tilgode begge to, slik at vi har mulighet til dette for å kunne ha storebror hjemme fra barnehagen hver onsdag.

Skrevet

Når pappaen har fedrekvoten sin kan mammaen ta ut ferie eller ulønnet perm.. Så om du vil kan du jo ha ulønnet perm de dagene han er hjemme og så ta ut en lengre ferie senere... Men vet ikke om jobben kan nekte deg å gjøre slik dere har tenkt - ta en telefon til nav og hør med de hva reglene sier!!!

Skrevet

Skjønner godt at dere vil ha onsdagen hjemme, og du trenger faktisk ikke stå til rette for hvorfor heller.

Dette er deres valg.

Selv skal jeg tilbake i jobb et par uker midt i permisjonen, mens far er hjemme. Og i tillegg tar jeg ut nesten all ferie (+ noe jeg har tilgode) mot slutten av sommeren2009. Dette for å få permisjonen til å strekke helt til neste barnehage/skoleår.

Deretter skal far ta ut tidskvote på sin del av permisjonen - slik at "lillemor" slipper med 4 dager i uka i barnehage eller dagmamma.

Mens far har perm kan du 1. ta ulønnet permisjon (men det blir jo like mye å føre opp for din arbeidsgiver - hvis det fortsatt skal være en dag pr uke) 2. ta ut ferie eller 3. jobbe

Skrevet

Måtte lese over innlegget dit noen ganger, men sånn jeg forstår det så er det snakk om fedrekvoten og da kan du gjøre hva du vil de dagene, Det blir enten ferie,eller ulønnet perm

Sakset fra NAV:

Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %.

Når far ønsker å motta foreldrepenger utover perioden med fedrekvote, er det et vilkår at mor er i arbeid, utdanning eller på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Dette betyr at mor for eksempel ikke kan ha ulønnet permisjon for å være hjemme sammen med far og barn utover fedrekvoteperioden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...