Gjest Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Var hos legen i dag, første kontrolltime og gikk fint det. Men så sa han at jeg ikke skulle ha neste time før ultralyd når jeg er 4,5 mnd på vei, og andre legetime skulle komme når jeg var 5,5 mnd på vei. Syntes dette hørtes lenge ut... Vet jo teknisk sett ikke om det er liv der en gang. Noen som vet når det er vanlig med andre legetime?
prins06+2til Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 det er helt vanlig, men de fleste går også til jordmor så da blir det tettere kontroller. vanlig med jordmor time når man er rundt 15 uker.
vi3blir4 Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 Jeg fikk et ark med oversikt over når det var vanlig og ha kontroller i svangerskapet da jeg var på første kontroll hos legen i uke 8. Det står: mellom uke 8 - 12, hos lege. mellom uke 15 - 16, hos jordmor. uke 18, ultralyd. uke 24, lege. uke 28, jordmor. uke 32, lege. uke 34, jordmor. uke 36, lege. uke 38, jordmor. uke 40, jordmor. Jeg fikk også beskjed om at jeg kunne velge om jeg ville ha kontoll hos bare jordmor, eller bare lege under hele svangerskapet, men at han anbefalte slik det var satt opp på arket Jeg bestilte meg også ul utvendig privat for å se om der var liv da jeg var nesten 9 uker på vei, og fikk se en liten krabat med et bankende hjerte. Så det er jo en mulighet å bestille privat da om du vil se om det er liv. Lykke til!
"Liten" lykke Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Det er mange som har flere kontroller, men helsemyndighetene har bestemt at gravide i vanligvis kun trenger 8 kontroller inkl. ultralyden i ca uke 18. Pga dette er det mange som kun har 1. svangerskapskontroll (ca uke 8-12) før ultralyden (ca uke 17-19). Heldigvis er det mange leger og jordmødre som ikke følger denne retningslinjen og tar inn de gravide til kontroll oftere. Legen min er en av dem, og det ser ut til at mange er like heldige som meg. Dessuten kan du selv velge om du vil til jordmor, lege eller begge deler. Hvis du skal til begge deler, så er det mange som sier at man skal passe på at legen og jordmoren samarbeider godt. Det er noen som har fått lite ut av dette, og endt opp som kasteballer..... Men, alle må finne den løsningen som fungerer for seg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå