Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 For noen mnd siden tok jeg opp dette problemet, min samboer har en del inkassokrav og jeg fant uåpnede regninger overalt. Prøvde å snakke om det, men jeg hadde tydligvis ikke noe med det. Da vi fant ut at vi venter barn sammen tok han en helomvending og ville ordne opp i alle kravene. Fikk time hos en økonomisk rådgiver og kom hjem veldig optimistisk, ringte rundt til alle han hadde inkassokrav til og fikk dele opp betalingene. Nå er det på an igjen... Finner regninger overalt, til og med på badet! Det skal være sagt at han nettopp betalte ned et lån med alt han fikk av feriepenger da..., men likevel.. Jeg er redd for at det skal gå over all styr og tenk om det går så langt at vi mister huset! Alt er fint og flott ellers, men dette gjør at jeg sover dårlig om nettene... Tar jeg det opp får jeg ikke noe svar, og maser jeg om det blir det bare sure miner.. Hvordan skal jeg gå fram for å prøve å ordne dette? Har jo egen inntekt jeg da, og jeg betaler strøm, mat og andre småting til huset, mens han betaler huslånet.. Jeg tilbyr meg til å betale litt på huslånet også dersom det blir trangt.. men jeg skjønner ikke hvor pengene hans blir av, han tjener jo gjennomsnittlig... Hjelp meg noen, vil ikke slite med dette når den lille kommer til verden..
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Dette synes jeg høres veldig skummelt ut!! Eier han huset alene? Det virker nesten sånn siden han betaler huslånet og du betaler de andre småtingene - det som bare 'blir borte'... så, her kan du risikere å sitte ribbet tilbake... det hadde antagelig vært bedre for deg om du eide huset og han betalte alle småtingene, da riskerte du ikke å bli husløs. Men det er neppe så enkelt å ordne da. Vet ikke hva du skal gjøre, men dette må dere ta tak i på et vis. Kanskje det bør gå så langt at hans lønn kommer inn på en konto han ikke har kort på eller tilgang til, og så gir du han lommepenger? Blir jo for dumt det også, men noe må man jo gjøre.. ønsker deg hvertfall masse lykke til, det tror jeg du trenger!!!!!
Tommage♀♂ Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 Her er det også sånn at sambo betjener huslånet og jeg de fortløpende tingene, men vi eier da huset 50/50 for det... Si til ham at du forventer at han kontakter kunderådgiver i banken sin innen en uke, og at han får orden på økonomien. Du nekter selvsagt å bli tatt med i dragsuget om han ikke klarer å ordne opp, og du vil se en detaljert plan over inntekt/utgift, samt avbetalingsplanen hans på regningene du har funnet. Dette er ikke noe å vente med, nytter ikke å ligge søvnløs og vente på at det verste skal skje i stedet for å sette hardt mot hardt! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Tusen takk for svar! Han eier huset alene ja, sist vi hadde denne diskusjonen oppe ble vi enige om å skrive en kontrakt oss imellom, vi skrev under på den og mine foreldre var "vitner", brukte vel en slags samboerkontrakt fra nettet. Siden det er så dyrt å skrive huset over på meg også så ble vi enige om at jeg skulle betale halvparten av huslånet og det skulle stå i denne kontraken at jeg også var eier av huset. Maten og småtingene skulle vi dele på, men så gikk det vel en stund og jeg betalte min del av huslånet og likevel maten + småtingene... Ble for mye for meg siden jeg bare er assistent, så da ble det plutselig bare sklidd tilbake til den gamle ordningen.. Nå lurer jeg på om jeg skal ta dette opp idag, få i orden en skikkelig kontrakt oss imellom om huset, at jeg betaler halvparten av huslånet igjen, også legger vi av et bestemt beløp til mat og diverse sammen (vi bruker unødvendig mye penger på mat...) Noen andre som har tips?
Gjest Skrevet 9. juni 2008 #5 Skrevet 9. juni 2008 oooops Her må du sikre deg og ungen (og han også) ved å ta grep. Du må vere finansminister i familien, rekne ut samla faste utgifter, oprette ein eigen konto for desse og ha ansvar for å betale alle rekningar frå denne kontoen. Kontoen må de fylle opp i fellesskap, fordelt etter ein nøkkel som de har diskutert dykk fram til. Då er det mindre som kan gå galt, og huset vil vere sikra.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 Ja jeg vil gjerne skrive huset over på meg, men det koster jo så forferdelig mye? Grunnen til at vi ikke gjorde det fra begynnelsen av var pga da gikk jeg på skole og hadde ingenting å bidra med.. Jeg tror nok bare jeg får ta dette opp igjen, uansett hvor mange ømme punkter jeg treffer på. Blir et veldig sårt tema for samboeren min merker jeg, for han tenker på det mye selv, men har vel ikke råd til å betale alt på en gang.. Huff!!!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 Betale alle rekninger fra denne kontoen? Mener du da også alle hans inkassokrav? Dette er krav som har hopet seg opp siden han var lærling og kunne kjøpe på kreditt tror jeg. Jeg har tilbudt meg å låne han penger til å betale ned på disse kravene, bedre å skylde meg enn mange andre? (jeg kan jo selvfølelige ikke låne bort ubegrenset da men..) Jeg syns jo ikke at jeg skal betale hans inkassokrav som er fra lenge før jeg traff ham.. Er det egoistisk eller? Huff...
Gjest Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 Han må sjølv ha ansvaret for sitt gamle rot. Inkassokrav må betalast av det han har til overs når han har betalt sin del av lån + husholdningsutgifter. Hvis du hjelper han med pengar til desse krava er du meir enn snill
Tommage♀♂ Skrevet 9. juni 2008 #9 Skrevet 9. juni 2008 Vel, du har jo valgt ham med den bagasjen han har... Om han bruker "sine" eller "dine" penger på inkassoen er vel ett fett ettersom dere har felles husholdning?
-Hengebuksvinet- Skrevet 9. juni 2008 #10 Skrevet 9. juni 2008 for da kan han ta opp mer lån på huset uten ditt samtykke. Siden det ikke er registrert noe sted. Og tror ikke foreldrene dine er godkjente vitner på en samboerkontrakt, mener det må være noen som ikke er i så nært slektskap.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #11 Skrevet 9. juni 2008 Min x var akkurat sånn.....en av grunnene til at jeg gjorde det slutt. Dette er en sykdom, han trenger hjelp fra noen proffesjonelle, han kommer ikke til å forandre seg uten hjelp.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #12 Skrevet 9. juni 2008 Ja jeg har valgt ham, men visste ikke om dette da.. Vi har 4 år bak oss nå, og dette fant jeg ut for ca 10-12 mnd siden.. Han søkte profesjonell hjelp for noen mnd siden, men det ser ut som det sklir tilbake igjen.. Hadde ikke hatt noen problemer med å være med å betale ned på inkassokravene hans dersom vi hadde vært gift, men nå som vi bare bor sammen syns jeg ikke at jeg skal svi for at han har inkassokrav fra så langt tilbake.. Hva får jeg igjen for det dersom han plutselig skulle gå fra meg? Man vet jo aldri... Derfor jeg har heller tilbudt meg å låne ham penger til dette.. Kanskje egoistisk, men...
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #13 Skrevet 9. juni 2008 Min var også sånn! Han hadde i tilleg flyttet mange ganger så regningene kom ikke alltid til samme plass.. Ettersom jeg står som eier av leiligheten så var ikke dette no problem før, men når vi ventet barn sammen så tok jeg tak i det. rett og slett begynte å ringe rundt. sette opp budsjett til han og ordne slik at det ble betalt. Han fikk et lån som han betaler på enda, ferdig med neste sommer, og da er alt betalt! Jeg sa det som det var, at jeg kan ikke sette et barn til verden med en far som ikke har penger til noe som helst. Så da fikk pipa en annen lyd og jeg fikk lov til å ta ansvar! ¨Nå er alt bra, jeg åpner alle regninger å brev, setter de inn i ubetalte regninger i permen, og de blir betalt den dagen lønningen kommer!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #14 Skrevet 9. juni 2008 Tusen takk for en positiv erfaring med dette anonym 12.10. Her var det han som begynte å ringe rundt og ordnet opp, men tror som sagt det har sklidd ut igjen. Jeg åpnet nettopp en regning.. skulle kanskje ikke ha gjort det, men.. Var hvertfall en ordning om nedbetaling på et inkassokrav, og det var jo under tusenlappen! Skjønner ikke hva som er problemet med å betale en sånn regning i mnden, kanskje det blir 2-3 av dem, men han tjener jo ikke så dårlig! I tillegg har jeg jo tilbudt meg til å låne ham penger.. Vel, det skal hvertfall bli en ordning på dette nå, jeg har til og med truet med å flytte hjem... Men tror egentlig ikke sånt hjelper, virker som nøkkelen er å være hjelpsom og støttende på en bestemt og streng måte kanskje.
Gjest Rebel & frøken ledning Skrevet 9. juni 2008 #15 Skrevet 9. juni 2008 Hei=) Når man har økonomiske problemer og for mye regninger å betale, blir det ofte til at man "overser" problemet og bare lar vær å åpne dem. og drukner sorgene i shopping... det dere burde gjøre er å lage en skikkelig plan på dette. Sett dere ned og finn ut hvilke utgifter det er på dette. Lag en egen regningskonto (kan anbefale skandia-banken, her kan man opprette 10 kontoer i en konto). Finn ut den totale summen på utgifter til hans regninger per måned. Lag et automatisk trekk fra hans lønnskonto og over på regningskontoen, som går ut fra hans konto på lønningsdag, og over på regningskonto. Lag deretter automatiske trekk fra regningskonto til de han skylder penger, dagen etter lønnsutbetaling e.l. (slik at pengene skal få tid til å overføres fra en bank til en annen). Dersom dere har muligheten til det kan dere kanskje trekke litt ekstra og betale mer i måneden til de han skylder penger, så blir dere fortere kvitt det. Gi beskjed om at alle penger som er "til overs" (skattepenger, feriepenger osv) skal brukes til å nedbetale disse lånene. Han bør gjerne også ta seg en ekstrajobb (f.eks helg eller natt) i en periode, for å kunne betale ned dette fortere. Det blir ikke mindre med årene ihvertfall, skyhøye renter på disse greiene! Her må du bare være sjef og si at han må ordne opp. Dere venter et barn sammen, og dette må ordne seg fortest mulig. Når problemet er løst må dere jo også lage et budsjett over de vanlige utgiftene, så dere ser hva dere kan bruke i måneden. Eventuellt kan han refinansiere og få disse lånene over i huslånet, men vil ikke anbefale det...
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #16 Skrevet 9. juni 2008 Rebel & frøken ledning Tusen takk for et godt svar, hjelper meg mye! Dette med faste trekk har vært en ordning, dog ikke til alle han er skyldner til, men det gikk i vasken når han fikk ny jobb (samme arb.sted bare annen avdeling) og skal ha en prøveperiode på et halvt år (selv om de har lovt fast jobb videre, siden det var fast han hadde fra før). Pga denne prøveperioden får han utbetalt lønn to ganger per mnd, utrolig idiotisk spør du meg. Må vel ta å trekke noe fra første lønning da, og noen faste trekk fra neste? Dersom det går an. Har vist litt fremgang da han betalte ned et lån nettopp med hele feriepengesummen. Det som irriterer meg meste er at jeg ikke vet om alle inkassosakene, har ikke en oversikt, og er redd han ikke kommer til å legge alle kortene på bordet dersom jeg tar det opp. Jeg vet at han er råd til å betale det ned i avdrag også, så hvorfor ikke bare gjøre det!! Irriterer meg grenseløst...
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #17 Skrevet 9. juni 2008 hva med å foreslå du tar styringen over økonomien da? Du får hans lønn og bet regningene hans, så får dere heller dele på det dere skulle ha til overst til lommepenger.
Miss Misantrop Skrevet 9. juni 2008 #18 Skrevet 9. juni 2008 Her ville jeg enten ha tatt over alle finansene eller gått. Dette kan du overhode ikke leve med. Få ut fingern den dag i dag. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #19 Skrevet 9. juni 2008 Jeg lider under denne "sykdommen" du beskriver, og det er fryktelig tungt. Vi har egentlig mye penger inn hver måned, men både meg og min samboer er fryktelig dårlige på dette området. Det er akkurat som det er en mur av papirer som stenger deg inne, og det er en fryktelig maktesløs følelse. Jeg har mange ganger prøvd å ta meg sammen, men føler jeg blir helt frynsete i nervene med en gang jeg begynner å åpne et brev. Det er ikke noe godt og ha det sånn, og det er noe man skammer seg over. Jeg har vurdert flere ganger å få noen i familien min til å hjelpe meg å rydde opp, men det er jeg for ærekjær til å gjøre. Om du har tar over all økonomi, tror jeg samboeren din blir letta og glad. Det hadde jeg blitt. Bare prøv å ikke rakk ned på han og kom med slengbemerkninger, men benytt sjangsen til å få han til å gjøre ting du kanskje ikke liker å gjøre. Du burde og få skrivd deg på huset. Se her begynner jeg å gi andre råd, mens jeg ikke har orden på noe selv... hehe.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2008 #20 Skrevet 9. juni 2008 Ja det virker som det er tungt, prøvde å snakke litt om det i dag, men får ikke svar. Spør jeg en gang til blir det sure miner. Sa jeg kunne være med å hjelpe med penger, og da ble det en litt lettere tone.. Skjønner at det er noe man skammer seg over, men bør man ikke ta seg sammen og få orden på sånt når man venter et uskyldig barn som fortjener kun det beste? Han har også gått så langt at han har spurt faren sin om hjelp, men fikk et nei.. så det var et godt slag i ansiktet.. Skal få skrivd meg på huset, noen som vet hva det koster? Må vel tinglyse det på nytt? Lykke til anonym 17:54, og takk for at jeg fikk høre om hvordan det er å være i en slik situasjon.
Gjest Skrevet 9. juni 2008 #21 Skrevet 9. juni 2008 Det var sånn det var med min fr, det endte med en tung depresjon, selvmordsforsøk og tvangsinnleggelse. Vil anbefale at du umiddelbart gjør en ting; få huset over i ditt navn. Om så bare for en periode. Få vekk hans navn, for dersom det står på ham så kan de jo faktisk begjære det tvangssolgt dersom ting er gått så langt. Vil deretter anbefale at dere refinansierer disse inkassokravene. Dersom han ikke har heftelser/betalingsanmerkninger på seg, gå til deres vanlig bank etc, dersom han ikke får lån der vil jeg anbefale Bank 2, slik får dere samlet alt og dermed er det mindre å betale på hver mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå