lillemeg21 Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Jeg lurte på om det er noen av dere som har erfaringer med anti-depressive medisiner som Remeron og Cipralex? Er selv blitt prøver nå, men går på disse medisinene da jeg har hatt depresjon en stund... Håper at noen av dere kan være til hjelp, da jeg er usikker på om disse medisinene kan redusere mine muligheter for å bli gravid, eventuelt skade et foster... På forhånd takk! =)
snuppa ønsker seg en til Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Dette burde du ta opp med legen din. Hvis du leser i felleskatalogen vil du se at begge disse preparatene ikke er anbefalt ved graviditet. Lykke til.
Underveis --> Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 Tatt fra felleskatalogen.no Remeron: "Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Sikkerheten ved bruk under graviditet er ikke klarlagt da erfaring fra mennesker er utilstrekkelig. Mirtazapin bør ikke brukes ved graviditet med mindre det er klart nødvendig. Overgang i morsmelk: Dyrestudier har vist at mirtazapin i liten grad går over i morsmelk. Det er ukjent hvor mye av mirtazapin som går over i morsmelk hos mennesker. Preparatet bør derfor ikke brukes under amming." Cipralex: "Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Det foreligger bare begrensede kliniske data for escitalopram brukt under graviditet. I reproduksjonstoksikologiske studier hos rotter viste escitalopram embryo-føtotoksiske effekter, men ingen økt insidens av misdannelser. Bør derfor ikke brukes under graviditet uten at det er helt nødvendig og etter nøye vurdering av nytte/risiko. Nyfødte bør observeres hvis escitalopram er brukt i senere stadier av svangerskapet, særlig i 3. trimester. Brå seponering bør unngås under svangerskapet. Følgende symptomer kan forekomme hos nyfødte ved bruk av SSRI/SNRI sent i svangerskapet: Pusteproblemer, cyanose, apné, kramper, temperatursvingninger, vanskeligheter med amming, oppkast, hypoglykemi, hypertoni, hypotoni, hyperrefleksi, tremor, skjelving, irritabilitet, døsighet, konstant gråt, søvnighet og søvnvansker. Dette kan enten være serotoninerge effekter eller seponeringssymptomer. I de fleste tilfellene sees symptomene umiddelbart eller kort tid (mindre enn 24 timer) etter fødselen. Overgang i morsmelk: Det forventes at escitalopram går over i morsmelk. Amming anbefales derfor ikke under behandling." Så da bør du vel ta kontakt med legen din for å se om det er noen andre medisiner du kan prøve i stedet. Lykke til :-)
Pappalille Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Jeg har gått på begge disse medisinene for en tid tilbake. Det er mange grunner til å ikke prøve å bli gravid mens man sliter med depresjon, men bare effekten legemidlene i seg selv kan ha på fosteret er godt nok. Dette må du ta opp med legen din.
lillemeg21 Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. juni 2008 Jeg har nettopp pratet med andre som har gått på Cipralex mens de var gravide, var vist uheldig å bruke det i slutten av svangerskapet, men det skulle å ganske greit i begynnelsen.
FørsteForMeg Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 Jeg gikk på cipralex. Ringte legen min når vi kuttet ut pillen. Måtte trappe ned rolig på medisinen, å ikke bli gravid før jeg var sluttet på den. Rameron er jeg usikker på, gikk på den for noen år siden. Men er ikke den "tyngere" enn cipralex? Ring legen din du.
gullet0305+09 Skrevet 10. juni 2008 #7 Skrevet 10. juni 2008 Hei Jeg gikk på cipramil hele forrige svangerskap og det gikk helt fint. Så kanskje du kan høre med legen din om å bytte fra cipralex til cipramil?? Jeg gikk på så lav dose jeg kunne og ammet ikke etterpå. Legene på KK mente det ikke var bra å amme med de medisinene og jeg fikk ett friskt barn uten noe abstinenser eller andre ting. Men jeg hadde tett oppfølging av lege og psykolog og er enig med det de andre skriver ang depresjon og graviditet - jeg ventet til jeg følte jeg hadde det bra over ganske lang tid. Jeg hadde ingen depresjonssymptomer eller angst symp en god stund før jeg ble gravid og svangerskapet gikk knallfint. Hadde ingenting av det da heller. Var rolig og harmonisk og glad. Du må uansett ha lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå