Giinaღ Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 Puh, jeg er så lei av å spise ost. Kan jeg spise salami hvis den er frosset ned først?
Gjest Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 Hva, kan jeg ikke spise salami heller??? Jeg er helt "grønn" på dette området. Fant ut at jeg er gravid på fredag, og jeg aner ikke hva jeg ikke bør spise. Alt jeg liker er visst fyfy! Hva KAN jeg spise da?
kittecat *guttutenpåoginni* Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 hei jenter:) slapp helt av når det gjelder mat:) mye man kan spise for det:) hold dere unna rå fisk, alle matvarer som har stått åpent leenge i kjøleskap, mat som går ut på dato i dag, pastaurisert melk(vet ikke om det skrives sånn hehe), muggoster, spekeskinke, biffen må være gjennomstekt...det er endel ting tror jeg:) tror du kan spise salami bare den ikke nærmer seg utgått dato....lykke til:) husk for 60 år siden visste de ingenting og spise det de ville:) gikk bra da å
ROFL Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Frysing dreper parasitter, men ikke bakteriene som kan være i rått kjøtt.
kittecat *guttutenpåoginni* Skrevet 9. juni 2008 #5 Skrevet 9. juni 2008 Hva kan gravide ikke spise - Kjøtt: Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar - Fisk og skalldyr Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra: Blåkveite over 3 kilo. Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo. Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever. Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises). Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt). - Mel og Ost Bruk melk og ost under graviditeten, men ikke: upasteurisert melk ost av upasteurisert melk. - Kaffe, te og cola Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort. Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller 3 - 4 kopper te per dag, eller 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag. - Alkohol,tobakk og narkotika Hold deg unna!
Frøya76 Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 Fin oversikt! Vil bare spesifisere, salami er altså rått kjøtt og skal ikke spises. Selv ikke etter frysing. Dette gjelder all spekemat. Og det er upasturiserte produkter du må holde deg unna. Pasturiserte er ok, for der er meklen varmebehandlet. Det aller meste av melkeprodukter i norge er ok, men noen oster er upasturiserte. Hvis du søker litt på mat i forumet så finner du masse om dette. Lykke til:)
Nim83 Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 I siste utgave av bladet gravid er det en stor artikkel om hva man kan spise og ikke.! Jeg snakket med gynekolog ang. hva man ikke kan spise, rått kjøtt er det man skal holde seg helt unna. Frysing av spekemat har INGEN effekt. Gynekologen hadde sjekket ut dette i medisinske oppslag for an annen pasient.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå