Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skal ha navnefest til helga og skal lage maten selv. Kunne tenkt meg å lage foccacia, men har ikke gjort det før. Noen som har en lettvint og god oppskrift til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne sto på matprat;

Ingredienser

50 g gjær

5 dl vann

1 ss sukker

2 ts salt

½ dl olivenolje

12 dl hvetemel

100 g chorizopølse

100 g fetaost

1 ts salt , gjerne flaksalt

Slik gjør du:

1. Løs opp gjæren i lunkent vann. Tilsett sukker, salt, olje og mel. Elt deigen godt sammen. Den skal være løs. Sett deigen til heving på et lunt sted til den har fått dobbel størrelse.

2. Smør en langpanne med olje eller bruk bakepapir. Hell deigen utover og trykk den jevnt utover. La deigen heve i ca. 30-40 minutter.

3. Dryss over chorizo i skiver og fetaost i biter. Dryss over litt grovt salt eller flaksalt til slutt.

4. Stek brødet på 225 grader midt i ovnen i ca. 25 minutter. Avkjøl og del i biter.

Server gjerne spekemat til brødet.

Godt med friske urter og soltørka tomater oppå også da!

Skrevet

Jeg har en enkel en: NÅ ferdig Foccacia deig kjøpes i alle fullsortimentsbutikker i Norge. Ica Maxi, Coop Mega etc.

- Den er fantastisk god og kjempelettvint å lage. Bare rull den ut på brette, strø litt salt/evnt oliven over og sett den i ovnen.

- skal du ha mange gjester, så kjøper du 2 eller 3 stk!

Mmmmmmmmmmmmmmmmm Jeg skal ha foccacia til salaten i dag!"

Skrevet

Aha, jeg digger enkle løsninger innen matveien!! Men er den ferdige like god når den skal fryses?

Skrevet

Jeg aner faktisk ikke det, men kan ikke tro at den har noen andre egenskaper enn en vanlig focaccia-deig. - ferdigstekt.

Så frys den ned og kos deg, men den er faktisk så lettvint at du kan steke den rett før du serverer også, så får du fersk og varm foccacia på navnefesten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...