Pysa Skrevet 9. juni 2008 #1 Skrevet 9. juni 2008 http://www.sign2me.com/video.php klikk på jenta med gul t-skjorte
Ronja&Odin Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 åssen lærer man ungene tegnespråk a?? hadde vært kult
Pysa Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. juni 2008 det er et fantastisk redskap! se på nettsiden, der kan du kjøpe filmen som heter sign with your baby, evt kan du prøve å laste den ned. jeg har den på cd, men alt er pakket ned siden jeg skal flytte. prinsippet er likevel enkelt: fra barnet er 5-6 mnd, gjør du tegnet du vil at småtten skal lære like før aktiviteten finner sted. eks: når barnet skal få bryst, får du øyenkontakt med barnet, gjør tegnet foran det (hånda foran haka di omtrent), og så begynner du å amme. etter et par mnd med dette, vil barnet ditt begynne å vise tegn når han/hun vil ha pupp. du skal ikke slutte med tegn når barnet har begynt å bruke det. det er greit å begynne med to, tre tegn, og utvide etterhvert. tegn for pupp (evt flaske), spise, ferdig og mer er greie å begynne med. drikketegnet er også nyttig, barnet er ikke ferdig å spise, det vil bare drikke, og spise mer etterpå. du kan bruke alle slags håndbevegelser som tegn, finn på nettsiden over, i en bok fra bibl, standard døvespråk osv, eller finne på selv. bare husk at tegnene skal være enkle. av erfaring syns jeg det var greit med enhåndstegn, fordi man ofte har en bok eller noe i den andre hånda. ei venninne av meg har en gutt som kunne tegn for pupp da han var 7 mnd!! når ungene har skjønt dette med tegn, lærer de fort. noen ganger er det nok å bruke tegnet EN gang, før barnet kan det. eks tegnet for hjelp lærte poden min kjapt - det var et nyttig tegn for ham. han kunne hente meg i et annet rom og be om hjelp. tenk deg hvordan små barn må gråte/sutre for at foreldrene skal forstå at de vil ha noe. dette kan man unngå når ungene kan bruke tegn.
EierIkkeFantasi Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 er det forsent og begynne med dette når han snart er 7mnd ?
Pysa Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. juni 2008 neida, det er ikke for sent. med eldste begynte vi da han var ti mnd, det var da vi ramlet over filmen. grunnen til at man sier ca seks måneder, er at man tror at det er da hukommelsen begynner å bli god nok på så små. begge mine har hatt enormt utbytte av dette! og de er helt normale, hørende barn. dette er til å kommunisere med før de lærer å snakke. å bruke tegn er jo ikke på langt nær så vanskelig som å lage ord.
EierIkkeFantasi Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 supert,dette skal begynnes med ja..takker for tips =)
Pysa Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 9. juni 2008 lykke til! Bare si fra hvis du lurer på noe! :-)
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 9. juni 2008 #10 Skrevet 9. juni 2008 så flott! ble nesten litt rørt av å se filmen jeg
Mammapudding Skrevet 9. juni 2008 #11 Skrevet 9. juni 2008 Pysa: Fikk ikke til å se den videoen, men vil gjerne prøve å lære Leah tegn for spise, drikke og ferdig:) Nå frøser hun når hun er ferdig, så hadde vært greit med et mindre sølete tegn;-) Hun er 10 mnd. Har du noen tips til enkle tegn for de tingene jeg nevnte?
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 9. juni 2008 #12 Skrevet 9. juni 2008 hvilke tegn begynte du med først forresten?
Pysa Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 9. juni 2008 hvis du laster ned quicktime, burde du klare å se den. trykk på linken litt lenger oppe på siden. men det er ganske enkle greier, altså :-) tegnet for å spise: samle fingertuppene på ei hånd og før den mot munnen to tre ganger tegnet for drikke: lat som om du har et glass i hånden og vipp det mot munnen et par ganger (logisk, ikke sant?) tegnet for ferdig (dette bruker man om alt, ikke bare ferdig å spise, men ferdig å lese osv): tørk håndflatene med hverandre (som om du børster vekk noe støv fra hendene) Det BESTE tegnet er egentlig tegnet for "mer", for det er så anvendelig. Samle fingrene på begge hender og slå dem sammen noen ganger. Det koseligste i verden er ellers når jenta mi (nå 20 mnd) gi meg "glad i deg - tegnet) tommelen rett ut og pekefingeren rett opp, som en L. i starten visste ho nok ikke hva det betydde, bare at det var noe vi sa når vi koste, men nå forstår ho. ho snakker ganske bra til hennes alder, men likevel er tegnene veldig hjelpsomme fremdeles. til deg andre som spurte: jeg begynte med tegnet for pupp, mer og spise. nå kan jenta mi (og gutten min som er snart fire kunne det samme) tegn for omtrent alle aktiviteter (spise, drikke, skifte, ferdig, lese, hjelpe, være snill osv), for mange ting, dyr osv. du kan lage egne tegn, slik barnet ditt sikkert vil lage egne tegn (som du vil lære). det er jo bare dere som må kunne akkurat disse tegnene. snuppa mi drev og satte pekefingeren mot kinnet en stund før jeg skjønte at det var tegn for kosekaninen hennes (som ho liker å legge mot kinnet) dere som er interessert, kan sende meg en pm, og når jeg er ferdig flytta senere i sommer, kan dere få en kopi av filmen (50 minutter)
Pysa Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #14 Skrevet 9. juni 2008 hva betyr frøser? spytter? det gjorde snuppa mi også, da var det greit at ho lærte seg et annet tegn, ja ;-)
Pysa Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #15 Skrevet 9. juni 2008 pupp! ikke gi opp, - det tar en drøy måned minst (som regel) før babyen bruker tegn. men når h*n har skjønt greia, - da går det fort! dette må være det smarteste jeg har gjort med mine barn. og alle som har sett mine barn bruke tegn, begynner med det selv. jeg er dessuten språklærer/spesialpedagog og kan med 100 % sikkerhet si at dette på ingen måte forsiknker vanlig tale, men tvert i mot virker støttende til språkopplæringen. et annet veldig nyttig tegn, er tegnet for smerte/vondt. hold pekefingrene mot hverandre (så det nesten blir en trekant). opplæringen går fortere jo oftere dere husker å bruke tegn, og hvis barnet ser de voksen bruke tegn seg i mellom (av og til)
Fjelljenten Skrevet 9. juni 2008 #16 Skrevet 9. juni 2008 Vi holder på med det, bruker foreløpig pupp (melk), spise, drikke, ferdig, kle av og kle på, og kom Merket fort at han skjønte hva de betydde, og venter spent på det første tegnet fra ham
alvis Skrevet 10. juni 2008 #17 Skrevet 10. juni 2008 Jeg har en søster som bor i USA og hun bruker tegnespråk til jenten sin. Det er visst ganske vanlig og veldig "inn" i USA. Eller i alle fall der hun bor. Uansett så er jenten nå 2 1/2 år og hun snakker ikke! Hun sier ingenting, bruker kun tegnspråk. Søsteren min har tatt kontakt med en ekspert og han sa at det er faren hvis man ikke er bevisst på det og hvis dette med tegnspråk går for langt. Men ikke missførstå meg. Jeg mener ikke det er dårlig eller at dere ikke må prøve det. Søsteren min har nok overdrevet endel når hun har tatt i bruk dette med tegnspråk men ekspertene er nok så bekymret for barnet. De mener at hvis ikke hun begynner å få behov for å snakke snart vil hun få store problemer etterhvert. Men hun vil rett og slett ikke. Hun sier ingenting.
Nr3påG3jenter:) Skrevet 10. juni 2008 #18 Skrevet 10. juni 2008 Tänk på att tegnspråk er ikke det samme, det er olike tegn for samme ting. Så som vi har olika språk o dialekter har också dom! Hade letat upp norska tegn! Norska og svenska har tom endel olika... (Har en datter som er döv og vi lärer tegnspråk)
Pysa Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #19 Skrevet 10. juni 2008 Man skal snakke samtidig som man bruker tegn, da. tegn er et tillegg, ikke en erstatning. Si ordet, og vis tegnet samtidig. Oppmuntre barnet til å snakke også. Når barnet kan si ordet, kan man slutte å bruke tegnet som betyr det samme. Ang niesen din vil jeg anta at ho enten har en form for språkforstyrrelse, eller (mest sannsynlig) at ho er sent ute med å snakke (og hadde vært det uansett). Det er slettes ikke uvanlig at barn under tre år ikke snakker, selv om det nok er vanligere at de sier litt. Det betyr ikke at de ikke lærer språk. Når som helst kan denne jenta finne ut at ho har lyst til å snakke, og da snakker ho kanskje perfekt. Det er ikke vanlig at barn velger å ikke snakke, og det har ingenting med tegnspråk å gjøre.
Pysa Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #20 Skrevet 10. juni 2008 http://www.mybabycantalk.com/content/dictionary/dictionaryofsigns.aspx?letter=A prøv denne, men husk du kan lage egne tegn også
Pysa Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #21 Skrevet 10. juni 2008 ja, dette er tegn til tale til hjemmebruk. skal dere lære barna tegnspråk for å kommunisere med andre enn nærmeste familie, må dere jobbe på en annen måte, mye grundigere enn dette. mine barn kuttet ut tegnene med en gang de lærte å si ordet men noen tegn er kjekke også etter at man har lært å snakke (feks gladideg-tegnet, fungerer som et slengkyss og smelter mammahjerter gang på gang ved avskjeder i bhg)
kitty08 Skrevet 10. juni 2008 #22 Skrevet 10. juni 2008 Hei Pysa, Så morsomt! Hvordan er tegnet for "pupp"? (kanskje du har forklart det, men jeg fant det ikke.)
Pysa Skrevet 10. juni 2008 Forfatter #23 Skrevet 10. juni 2008 vi bruker samme tegn som for melk (når de er ferdig å die, bruker vi det for melk - og for ku, har ikke blitt noe forvirring her) åpne begge hendene og lukk dem igjen -som om du melker ei ku uten å føre hendene opp og ned ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå