sommerbarn_juli08 Skrevet 8. juni 2008 #1 Skrevet 8. juni 2008 Her er hun i seteleie, er 33+3 i dag. Hun har vært i seteleie i alle fall siden uke 24. Har fått vite at hun sitter veldig dypt med beina oppover magen og vil nok ikke snu seg før fødsel.... Legen har også sagt at hun vil trenge litt til å rette seg ut etter fødsel. Pga langvarig seteleie vil de sjekke hoftene hennes etter fødsel pga begrenset bevegelighet for hoftene, noe som kan gi hoftefeil.... Noen som har vært borte i tilsvarende?
jurgita&runa&trym Skrevet 9. juni 2008 #2 Skrevet 9. juni 2008 hei, jeg kan snakke kun fra min erfaring..da mamma mi var gravid med meg,så lå jeg lenge i seteleie, men klarte å snu meg rett før fødselen ) men så fikk jeg nokka som heter hoftedysplasi. det er tilstand,når en hofte sitter ikke på plass,er ute av ledd.. i den tid, så var det masse styr å rette det opp, jeg lå i gips i 9 mnd og med pute mellom bena i 3 mnd etter det.. men nå er det veldig lett, dem sjekker hoftene til ungen rett etter fødsel og hvis det er nødvendig, så bruker de pute for å rette alt opp...så det er ikke farlig det... jeg selv er gravid nå, og fødselslege sa at det er 50 % sjanse at jenta vår får det å,siden den er arvelig,men vi får nå se ) Lykke til videre
yasmina Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 begge mine to foerste satt lenge, men snudde seg i ule 35 og uke 37 . minstemann maatte tya UL av hoftene sine og sjekke den skikkelig for hoftefeil, men han var helt fin. Er stoerre sjans for hoftefeil ved seteleie, men er ikke store sjansen. Skulle hun ha en feil ville hun maatte ha pute paa noen mnd foer hun friskmeldes igjen. Lit tkjedelig og upraktisk, men egentlig ikke et problem. Det er ogsaa arvelig, har en venninne som hadde hoftefeil og der fikk datteren det.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Kan bare svare for egen del: I min familie er setefødsler vanlig, og både moren min og jeg er født i seteleie. Det er forholdsvis enkelt å sjekke om barnet har tendens til hoftedysplasi etter et slikt leie, og det gjøres på sykehuset før du reiser hjem. Selv hadde jeg er slags stor pute mellom bena de første 3 mnd etter jeg ble født: Trengte altså ikke gips eller noe annet enn denne puta. Mamma syntes ikke det var spesielt mye pes har hun sagt. Og verken hun (som ikke fikk noen slags behandling etter fødselen) eller jeg har hofteplager i dag. Håper det er en liten trøst! Lykke til!
sommerbarn_juli08 Skrevet 9. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. juni 2008 Glemte vel å ta med en vesentlig opplysning i mitt innlegg.... Jeg var selv født med hoftedysplasi..... Det ble oppdaget for sent til at det kunne rettes med pute... Lå nesten et år i gips uten at det hjalp, ble operert når jeg var 4 år og måtte ligge nesten like lenge i gips! Vet at både seteleie og hoftefeil kan være arvelig. Vet ikke om jeg selv var i seteleie.... Mamma døde for 2 år siden så det er ikke så mye jeg vet om hennes fødsler (dette er min første), annet enn at hun fikk en dødfødt gutt to år før meg, og han var født i seteleie.... Sannsynligheten kan vel være stor for feil med hoftene hos min lille både pga seteleie og arvelighet... Men det vil i alle fall bli sjekket etter fødsel!
Nætte;mortil2 Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 Min første satt i seteleie, og brukte noen dager på å rette ut bena selv. Noen dager etter fødsel var vi i ultralyd med han for å sjekke om han fikk noe hoftefeil pga det, og det fant dem ikke. Han satt også lenge med rumpa ned, men vi vet ikke nøyaktig hvor lenge. Men har ingen skader nå i allefall, er tre år.
Gjest Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 Hoftefeil ved födsel er ikke saa komplisert hvis det oppdages med en gang.. er mer problematisk hvis det gaar tid för de oppdager det. Min söster ble födt med klomfot (ogsaa födt i seteleie) og först naa 6 aar etter har de funnet ut at grunnen til at hun ikke blir bra tross 2 operasjoner, skinner, spesialsko og fysio er at hun ogsaa har hoftefeil. Saa bare sörg for at du faar den oppfölgingen du trenger.. og ikke gi deg för de har sjekket alle bauer og kanter:)
Mia Maria Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 Hei, min førstefødt hadde samme utgangspunkt som din lille... Satt i seteleie lenge og ble født i sete og. Hun lå "dobbel" når hun kom ut og vi måtte tøye bena/hoftene ved hvert bleieskift for å myke opp hoftene. Dette rettet på seg ganske raskt, husker ikke nøyaktig for lang tid dette tok. ( 10 år siden) og når hun var 4 mnd var vi på røngten for å sjekke hoftene. men alt var i skjønneste orden. Men ta tiden til hjelp, og ikke stress med tøyingen og mykgjøringen... husk den lille har sittet sånn lenge, og stivner i leddene... Lykke til:))
2 fine små Skrevet 9. juni 2008 #9 Skrevet 9. juni 2008 Jeg har setebarn som satt lenge i sete foer hun kom ut. Ingen plager da, ingen plager naa, 4 aar gammel og helt fin. Hun satt saa dypt i bekkenet at det var klin umulig aa snu henne ved to forsoek, og hadde sittet slik en god stund da hun ble foedt. Husker de loeftet henne opp etter bena da hun hadde kommet ut, tok vel noen dager foer hun strakk seg helt ut, men ikke noe vi kom paa eller la merke til. Har setebarn igjen, og er innstilt paa vaginal setefoedsel denne gang som sist, dersom den ikke snur seg foer foedsel. Lykke til!
Mamma til to tette Skrevet 10. juni 2008 #10 Skrevet 10. juni 2008 Seteleie sist og gutten min satt lenge i sete før fødselen. Ble sjekket grundig etter fødsel og det var ingenting galt med ham. Nå raser han rundt på gulvet og er en aktiv krabat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå