ayla05 Skrevet 8. juni 2008 #1 Skrevet 8. juni 2008 Fremtidens voksne! Løsrivelses prossessen vår starter tidlig og strekker seg over mange år. Mye skal læres, prøves, testes og gjøres galt før vi skal ut å fungere i samfundet helt alene. Men vi lærer hele livet, man får ikke automatisk all logikk og konsekvens tenking det døgnet man blir myndig. Barna må få prøve og lære av egene feil. Syr vi puter under armene deres risikerer vi at de ikke vil kunne fungere optimalt i samfundet når de blir voksne. Unger skal slå seg, de skal ha blåmerker, skrubsår og kuler i hodet. Det er bare sånn vi er. De trenger ikke hjelm og konstant overvåkning for å klare seg. Selvfølgelig finnes det grenser for hvor mye ungene skal få gjøre ut fra alder og vi skal følge med. Men klarer 4åringen å klatre øverst opp i et tre så skal h*n få lov til det uten at vi som foreldre blir hysteriske. Min erfaring er at utrygge og redde foreldre får utrygge og redde barn. Og overbeskyttende foreldre får barn som ikke har den bagasjen de trenger når de skal ut i verden å klare seg selv. Det kommer et tidspunkt der vi ikke kan beskytte barna våre fra alt lenger (det kan vi forsåvidt aldri, men vi prøver jo) og da må vi sørge for at de har de verktøyene de trenger for å takle den verden vi lever i. Legger dette hit vi, for det er jo ingen som tør å svare på skravle. Hilsen Verbena og meg
Gjest Skrevet 8. juni 2008 #2 Skrevet 8. juni 2008 Det var vel såpass selvforklarende gjennomsiktig at det ikke var nødvendig med kommentar.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2008 #3 Skrevet 8. juni 2008 Tja, er ikke så mye annet å si enn at jeg er helt enig da. Litt lei av all den overbeskyttelsen som er kommet, barna lærer seg jo ikke å være forsiktige. De er jo vant til puter under seg uansett hvor de går.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2008 #4 Skrevet 8. juni 2008 Jeg er enig til en viss grad, prøver barnet mitt å klatre til toppen av et høyt tre får han beskjed om å holde seg lavere. Skal ikke nekte han å klatre, men kommer til å forklare at noe ikke er lov - og fortelle at man faktisk kan skade seg av å dette ned. Man må finne en balanse mellom det å la barnet få utvikle seg og å skjerme det fra for store farer. Man trenger ikke hjelm når man leker på bakken men man trenger hjelm når man sykler Selv om det er fremtidens voksne vi oppdrar er de faktisk fremdeles barn
___ Skrevet 8. juni 2008 #6 Skrevet 8. juni 2008 Tja Jeg synes bare du glemmer to litt vesentlige momenter. For det første skal helst ungene overleve til de blir voksne, om mulig uten for store skader. For det andre er det like viktig at barna er lykkelige mens de er barn som at de blir lykkelige hvis de blir voksne. Jeg oppdrar uten tvil barn, men med tanke på at de skal bli voksne en gang.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2008 #7 Skrevet 8. juni 2008 Men vi selv vokste opp uten tjukkaser under hver eneste huske, og ingen matter under klatrestativene. Likevel vokste vi opp med livet i behold. Kanskje fordi vi lærte å leke forsiktig fordi vi hadde fått skrubbsår før
___ Skrevet 8. juni 2008 #8 Skrevet 8. juni 2008 Selvfølgelig bør ungene få utfolde seg, men jeg synes det blir feil hvis hele fokuset ligger på at vi skal "lage" velfungerende voksne. Barneårene har verdi i seg selv, og det finnes en god del farer som det er fornuftig å beskytte ungene mot. Et eksempel er sykkling. Da jeg ver liten var det ingen som brukte hjelm, men så lærte vi heller ikke å sykkle før vi var store nok til å bruke en vanlig stor sykkel. Desuten var det mye mindre trafikk enn deter nå. Derfor vil jeg si at hjelmbruk er fornuftig i dag selv om vi greide oss uten.
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2008 #9 Skrevet 8. juni 2008 *gjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeesp* Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå