Gå til innhold

Ferietid, forventninger og feriegjester.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så nærmer det seg med stormskritt, det samme spørsmålet kommer opp hvert enda år.

"kommer dere hjem i ferien"?

"Kan vi komme til dere i ferien"?

Kommer fra en annen kant av landet og mine foreldre forventer at vi skal bruke all ferie på å komme "hjem" som de sier, har bodd borte i 10 år nå og "hjem" er der jeg bor og ikke der jeg kommer fra.

Sier hvert år at vi kommer ikke "hjem" i ferien for vi skal reise...

Reiser selvsagt "hjem" ofte men ikke i ferien.

Det andre er at resten av familien, søsken, tanter, onkler, venner gjærne vil komme til oss på ferie, men må si at etter mange år som gratis vertshus, med full gratis pensjon så begynner jeg å bli rimelig lei av å ha folk i huset fra juni til august. Selv om de hjelper til med matlaging, så er det slitsomt å ha noen rundt seg 24/7, alltid ett eller annet som skal planlegges, noen vi dit og noen vil hit. Føler meg, i tillegg til vertshus, som turistinformasjon og hente/bringetjeneste.

Setter utrolig pris på å få besøk av søsken og venner, men resten av familien kan komme en helg etter ordinær ferie.

Så i år håper jeg på at det skal bli litt roligere, for nå sier jeg nei til at de kan komme når som helst, men har jeg sagt at de kan komme når det passer for meg og min familie og at de kan være 3-4 dager, håper familien ikke blir dypt skuffet og vonbroten over dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe som sier at tre dager gammel fisk og tre dager gammel gjest lukter like ille:)

Vær herre over eget hus, og sett grenser! Det er gjerne sånn at man bruker de grenseløse, også går det helt til grensen til slutt nås, og da kan de store og vonde oppgjørene komme.

God sommer!!

Skrevet

Kjenner så godt til ditt problem. Har akkurat det samme. Har opplevd at familiemedlemmer har kommet uanmeldt og vært her i dagevis, 6 pers. Vi har lite hus også... EN gang hadde jeg vakt på jobb, sambo jobbet også hele helga, jeg var hjemme og laget middag og reiste igjen. Da sambo kom hjem var alle stoler og sofaer okkupert, ingen hadde giddet og hente ved, eller noe. På søndag måtte jeg på bensinstasjonen og handle til middag, billig... Jeg hadde jo ikke mat til 8 pers i 4 dager i fryseren....

Etter den gangen tok sambo ett oppgjør med dem da det var hans side av fam. Siden har de vært med å kjøpt mat og spurt før de har kommet.

Har også samme problem med foreldre og sommerferie. Vi har lystt til å reise på tur selv, men det er visst ikke så enkelt å forstå...

Drar vi på hytta som er noen mil fra dem, kommer de også. Vi trives så godt der, men har lyst til å være litt for oss selv.

Skrevet

Jeg har flyttet langt unna mine foreldre, og kommer alltid til å ha lyst til å treffe dem en uke hver sommer. Synes i grunnen det er merkelig å ikke ville bruke en uke av ferien på dem.

Og om de ikke vil komme på besøk til meg i ferien, blir jeg skuffet.

Når skal jeg treffe dem, om ikke i ferien? Det er ikke mamma og pappa som har valgt at jeg bor her.

Skrevet

Jeg/vi treffer mine foreldre flere ganger i året, jeg reiser til de på langhelg, ofte fra tors til mandag og de kommer til oss. Men selve ferietiden reiser jeg ikke til de, siden vi har lyst å reise andre steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...