Gå til innhold

Er dere flinke til å bruke sikkerhetsselen i busser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I de bussene som har det, altså?

Datteren min og jeg måtte ta buss i ettermiddag, siden en del av strekningen som toget vårt skulle kjøre var sperret på grunn av brann. Bussen var utstyrt med topunktsseler, som vi begge tok på oss.

Bak oss satt det en dame, som ikke hadde tatt på seg selen. Det gikk med gru opp for meg hvor farlig det faktisk ville være for datteren min dersom bussen skulle komme til å krasje, slik at damen ble kastet forover mot setet hennes. Jeg leste en gang et skriv fra Trygg Trafikk om hvor stor skade en person vil gjøre på den som sitter foran hvis de blir kastet forover i fart. Jeg husker ikke tallene nøyaktig, det var enten snakk om en person på 70 kg i 50 km/h eller 50 kg i 70 km/h, uansett hva som er riktig er det ikke snakk om spesielt tunge mennesker eller voldsomt høy fart, men vedkommende ville treffe personen foran seg med en kraft tilsvarende 3000 kg, det vil si vekt som en elefant!

Synes dette er noe å tenke på for de som slurver med selen når de sitter bak noen, enten det er i bil eller buss. Hvorvidt man bruker selen eller ikke er såvisst ingen privatsak!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, bruker alltid seler, så sant det finnes.

Skrevet

Har ikke tatt buss på mange år, da jeg og har tenkt over sikkerheten ved å reise buss. Tenk at man faktisk har med seg barnevogn på bussen, hvor babyen enten ligger i vognen, eller i mammas fang. Dersom bussen skulle kræsje, eller kjøre av veien, så er det jo kjempefarlig! Rart at det egentlig er lov.... I bilen må de jo sikres skikkelig, men i bussen spiller det liksom ingen rolle??

Her i stavangerområdet, kjører dessuten bussesjåførene som noen galninger :o/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...