Gå til innhold

Bekkenløsning,hvordan er smertene deres jenter og hvor sitter de?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 22uker på vei og i dag har jeg fått så vondt i korsryggen.(Helt stiv i ryggen liksom..)Har fosøkt å gå mye i dag ,er i utgangspunktet veldig aktiv men nå føles det best å ligge flat på sofaen og gåingen har ikke hjulpet.Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei! jeg har på ingen måte noen svar egentlig, men jeg har hatt bekkekøsning i to mnd nå. snart 5 mnd på vei, så de kom TIDLIG! hos meg sitter smertene i korsrygg og utover mot sidene. de dagene det er verst går det nedover mot rumpa helt ned til halebeinet. jeg hører det er flere som kjenner det nedover bena, men har ingen smerter der ennå. "helt stiv i ryggen" høres kjent ut. begynta slik hos meg å, så vær forsiktig!

 

jeg jobber i barnehage å har problemer med å gå noen dager når jeg kommer hjem fra jobb. har jobbet 60% i en mnd nå, men skal til legen i dag og få noen gode råd og muligens ut i 100% sykmelding:(

 

hvis det er bekkenløsning du har er det desverre ingen medisin å gå. men jeg har hørt sykling skal gå bra, men jeg er ingen lege og har ikke prøvd dette selv. du må værtfall være forsiktig. bekkenløsning blir ofte ikke bedre hvis man ikke passer på kroppen sin! kan holdes i sjakk med fysio og å slappe av når du kjenner kroppen trenger det:) men nok en gang; jeg er ingen lege! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg har bekkenløsning - håper ikke det - men har hatt vondt i høyre hodte i snart to uker. Jeg lurer på om bekkenløsning er noe man må til legen med sånn med én gang? Har som sagt vært plaget i snart to uker, av og til litt vondt å gå og når jeg skal snu meg, men jeg holder jo ikke på å dø liksom? Ubehagelig er det, værre noen dager bedre andre dager. Har ringt legen, men ikke fått time før om en uke. Burde jeg få en haste-time, eller holder det å vente til timen jeg har fått om en uke?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er 22 uker, og har slitt en stund med bekkenet..

MIne smerter sitter også bak i korsryggen, men hvis jeg ikke "lytter" til kroppen å tar de litt mer med ro, så forlytter smertene seg til lysken og da er det for meg å bar gi opp..

da klarer jeg nesten ikke å bevege meg..

Jeg har nå vert sykemeld i 4 uker pga dette..

skal til legen på ons. kommer da til å be om 100% aktiv sykemld.. .. skal si jeg ønsker halve dager og at jeg vil jobbe man, ons og fredager,, slik at jeg har en dag å komme meg på..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg vet alt om bekkenløsning. Har kjent det godt på kroppen. I mitt første svanger skap begynte det svakt i uke 12. Slo ut i full blomst i uke 12! Denne gangen merker jeg det allerede, ganske vondt. Og det allerede i uke 5. Ganske forbanna på denne helvetes kroppen min!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :)

 

Jeg har hatt symptomgivende bekkenløsning hele svangerskapet (er bare i 11. uke nå da), faktisk fra FØR jeg kunne ta graviditetstest. I mitt første svangerskap startet bekkensmertene etter ca tre måneder, og jeg ble ganske så invalidisert mot slutten av svangerskapet. Denne gangen ser det ut til å bli enda verre, så jeg prøver å ta dette på alvor. Full sykmelding hele svangerskapet (klar beskjed fra legen), fysioterapi - og å prøve å ta mest mulig hensyn hele veien.

 

Hos meg sitter smertene i de to ileosakralleddene bak i bekkenet, og aller mest på høyre side. Foreløpig har jeg sluppet unna smerter i leddet midt foran.

 

Utfordringen er å finne balansen mellom aktivitet og hvile... Jeg prøver å gå litt turer osv, men må da hvile ganske ofte. Prøver å sette meg litt på huk innimellom, for å få tøyet musklene litt, og få avlastning. Må også ha pauser der jeg sitter litt lenger i ro. Samtidig er det viktig å ikke bli sittende for mye i ro i soafan - det blir galt det også.

 

Noen dager er det nok bedre å ligge på sofaen enn å prøve å gå mest mulig. Andre dager kan man være mer i aktivitet.Ikke lett å finne balansen i dette, men vi får gjøre så godt vi kan. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Synes det er vanskelig med tanke på symptomer på bekkenløsning. Jeg har vondt i området rundt skambeinet... det er værst når jeg reiser meg etter å ha sittet på en hard stol, f.eks når vi spiser middag eller under måltidet på jobb(jobber på småbarnsavdeling i barnehage). enkelte dager er det mer eller mindre vondt å gå hele dagen, mens andre dager er det kun på ettermiddagen og kvelden at det kommer. Natten er heller ikke god... det er vondt når jeg snur meg i sengen. Innimellom kjennes det ut som jeg har vondt i rumpa også, men det er heldigvis sjelden.

 

Er i uke 25, og siste legesjekk sa at det minnet om tidlig bekkenløsning, men at det var veldig tidlig?? Har hatt 20% sykemelding siden da, men er redd for at det skal bli værre hvis jeg fortsetter mye lenger i 80%. Jeg får litt dårlig samvittighet for at jeg vurderer mer sykemelding, men hvem er vel tjent med at jeg jobber til jeg stuper? All løftingen opp og ned av stellebord, vogner og tripptrappstoler merkes godt.

 

Det er forøvrig mitt andre svangerskap. Har en datter på snart 6 år, og hadde ikke bekkenløsning sist. Da jobbet jeg 100% til 6 uker før terminen, og ble "tvangssykemeldt" pga kraftige og hyppige kynnere.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bekkenløsning siden uke 12. Har gått sykemeldt helt siden da.. Er i uke 33 nå...

Smertene har hovedsaklig sittet baki korsryggen med utsråling nedover rumpe/lår... Når jeg står eller går lenge nok, mister jeg følelsen i det ene låret...

Nå i det siste har jeg fått veldig vondt i skambeinet når jeg er ute å går småe turer...

 

Har funnet ut at det aller beste er å gjøre minst mulig... Å jeg som ikke har ro i kroppen i hele tatt, må¨gjøre noe hele tiden :-S Litt av en utfordring...

Jeg prøver som sagt å gå små turer, men det begynner å bli ubehagelig tilgangs nå...

Når jeg ikke gjør alt for mye, så blir alt mye bedre, jeg klarer å snu meg sånn nogenlunde normalt i senga uten smerter og det er ikke vondt å gå :-)

 

Så mitt råd: Kjenn på kroppen din! Den sier i fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Høres ut som god del av dere trenger å gå å få knekt opp noen låsninger i ryggen hos en kiropraktor.

Stivhet i korsrygg og halebenssmerte er ofte en låsning i ryggen. Smertene trenger ikke gi seg utslag der låsningen sitter, men kan stråle utover til andre plasser som haleben, hofter, ned bak lårene osv.

Det er jo for ille å gå lenge å plages hvis det kan fikses.

Alle bekken og rygg smerter trenger overhodet ikke å skyldes bekkenløsning det er faktisk vanligere at det skyldes andre ting. Så ikke legg dere ned i den tro at det ikke er noe å gjøre siden det er bekkenløsning, for i veldig mange tilfeller er der noe å gjøre med det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er i uke 23 nå, og har vært sykemelt i 2 måneder pgs ryggen.

Hos meg sitter smertene i ryggen, korsrygg og videre oppover. Har vært flere ganger hos kiropraktor, og går fast til massør. Masse store og små låsninger i ryggen, ved ryggsøylen. Begynte å kjenne dette helt tidlig i svangerskapet, men gikk før sent til behandling, og nå kommer jeg til å være sykemeldt til fødselen. Både kiropraktor og massør vil ikke at jeg skal gå på harde gulv (betong) og vil forhindre forverring. Muskelne i ryggen er helt stive, og endel strålinger til hofter.

Fysioterapauter er strengere enn leger på å gi bekkenløsning som diagnose, da de vet mer om fletet. Slik jeg forsto det, "skal" det være smerter 4 steder, 3 bak + rundt symfysen framme dersom en fysioterapaut skal gi diagnosen.

Kiropraktor og massør anbefales!

OG - ta vare på dereselv, ikke jobb slit dere ut før fødselen!

:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg fikk bekkensmerter med min første gutt i uke 6. jeg skjønte ikke hva det var og gikk til flere leger. Alle sa at det ikke var bekkenløsning fordi det var for tidlig, eller fordi jeg kun hadde vondt bak i rompeballene (ikke forran). Jeg hadde så mye smerter men fikk ikke noe annerkjennelse. Jeg ga meg ikke da fordi jeg hadde så vondt og til slutt kom jeg inn til en lege i uke 20 som sykmeldte meg på flekken og ble suuuuperforbanna på de legene som hadde nektet på bekkenløsning. Jeg fikk låne krykker av en venn i uke 14 og gikk på krykker til jeg gikk inn på fødestuen.

 

siden har jeg hatt bekkensmerter hver eneste dag (dette var i 2004), og jeg får smerter alltid på de samme stedene - inni rompeballene akkurat som jeg får kniver inn i "skinka".

 

Jeg er gravid i uke 25 nå, og kjente første bekkensmerte (føltes litt anderledes enn de smertene jeg hadde imellom svangerskapene) i uke 3+5 (dagen før jeg testet positiv). Og de kjennes og oppleves helt likt - kniver inn i rompa. Men jeg er mye bedre nå og har vært sykmeldt delevis en stund, og jeg tar det mye mer med ro.

 

Det er så mange leger der ute som er inkompetente og har null interesse/ forståelse for bekkenløsning. Dette er en kvinnelidelse og nok en gang ser vi at dette er noe som blir forsømt. Hvis noen prøver å fortelle oss at smertene våre ikke er bekken-relaterte, at bekkenløsning ikke finnes eller at det er for tidlig etc så er det bare å finne en ny lege som er mer kompetent - fordi de tar feil! Bekkenproblemer kan komme når som helst i svangerskapet, gi mange forskjellige symptomer, kan komme i alle mulige ulike grader (stort sett alle former og farger), og kvinner opplever dette forskjellig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bekkenløsning på den ene siden og bekken låsning på den andre. Har problemer med å gå, smerter på insiden av bekkenet nede på en måte. Kjennes ut som om jeg har sittet på en sykkel i menst 3 uker i strekk (kan jeg tenke meg) Vondt å dreie, skyve føttene ut til sidene. Vondt å snu seg i sengen, gå ut og inn av bilen og å klutsje.

 

Blir veldig stiv i muskelaturen i korsryggen siden jeg ikke går normalt og ut på kvelden er det ikke mye jeg orker i stående/gående stilling. Da er jeg sliten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Bekkenløsningen begynte i korsryggen hos meg og, det var ivertfall der jeg hadde mest vondt i begynnelsen. Når jeg kom til fysio fant han ut at høyre side var helt ute av stilling. Når han fikk hofta på plass igjen ble noe av smertene også i korsryggen borte. Få en henvisning til fysio for en undersøkelse. Sjekk opp på forhånd om de har greie på bekkenproblematikk. Det er det langt fra alle som har. Da kan de gjøre vondt værre, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid med nr to- og sist fikk jeg bekkenløsning rundt uke 22...denne gangen merket jeg det mye tidligere...eller for å si det sånn- så føler jeg at bekkenløsningen aldri helt har sluppet taket- selv om det ble mye bedre etter fødsel.. Første gang merket jeg det etter å ha vært på seminar der vi satt mye på harde stoler. Tok akupunktur sist..det hjalp- men måtte ha nye behandlinger for å holde det i sjakk. Jeg kjenner det i korsryggen- rumpa-lårene og mellom beina...det hjelper å bli massert, og det hjelper med variasjon mellom å være i aktivitet-ligge- ikke sitte for lenge- bra å gå så mye man klarer-men ikke på asfalt...

Føler også at det blir verre når det er surt/kaldt/mye vind ute...så hadde nok vært best å bo i et tørt og litt varmt klima...

 

Har jo lyst til å gjøre mange ting- og er litt bittert å vite at jeg kommer til å måtte innskrenke mer og mer utover i svangerskapet...

Gikk til fysio sist- men fikk bare noen uttøyningsøvelser- de hjalp litt- men synes det var mer hjelp med akupunktur---desverre så blir det ganske dyrt i lengden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

jeg hadde og bekkenløsning men mine smerter lå i det mene rett under magen så når jeg tok bena fra en annen så var det akkurat som musa revna i 2. jeg brukte en halv time på og klare og komme meg ut av sengen og måtte støtte meg til alt når jeg gikk fra senga til do ellers brukte jeg krykker og jeg ble også 100 prosent sykemeldt fra månde 3. værste svangerskape jeg har hatt. ønsker dere masse lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er bekkenløsning jeg har er fortsatt ukjent da jeg enda ikke har vært hos legen. Men hos meg sitter smertene foran. Ikke bak i ryggen.

 

Jeg har sinnsykt vondt nedover lysken og hele veien ned mot underlivet. Har problemer med å løfte beina, som feks å ta på sko osv gjør kjempevondt - og i dag fikk jeg også vondt når jeg kjørte bil:o(

Problemer med å gå i trapper - og kjenner et veldig trykk når jeg reiser meg opp.

 

Sinnsykt irriterende - og skjønner ikke hvorfor jeg sku få slike smerter nå når jeg aldri har hatt det før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei!

 

Har hatt bekkenløsning siden uke 13. Jobber i tung fysisk jobb som sykepleier, og har nå tilrettelagt arbeid i 20%.

 

Smertene mine sitter i korsrygg og over leddene som holder bekkenet sammen. Vel- "enkelt forklart"- sitter de i hoftehøyde over rumpa. Ved store anstrengelser eller ved slutten av dagen forplanter de seg til mellom skulderbladene, pga. at kroppen er sliten av å jobbe hardt:) Når jeg virkelig ikke tar hensyn, får jeg strålinger ut i bena, verking og veldig vondt når jeg legger meg ned og slapper av:)

 

Jeg opplever det slik at man har gode bekkendager, og dårlige bekkendager. Noen dager orker man mer enn andre, andre dager våkner man rett og slett stiv og støl. Men- jeg har et innmari tøft regime for å holde det i sjakk, og dette fungerer til en viss grad. Dette gjør jeg:

 

1. Trening 5 ganger i uken. 3 ganger i uken trener jeg på ellipsemaskin eller i svømmehall (kondisjon), og alle 5 gangene trener jeg styrke for kroppen (med veldig lette vekter og på treningsball).

 

2. Fysioterapi minst 1 gang i uken, der blir jeg massert.

 

3. Å være i jobb. Dette fjerner fokuset mitt litt selv om jeg jobber kun i korte perioder. Godt å ikke måtte tenke på tilstanden min hele tiden.

 

4. Å gå. Meeen, ikke lange avstander og går jeg på hardt underlag holder det med maks 15.20 minutter av gangen. Går jeg lenger enn 15 minutter i sakte fart, får jeg negative smerter..

 

5. Ta seg god tid til alt en gjør- både gåing og pusling i huset. Hele tiden tenke på kroppsholdning og hva man kan gjøre for å bedre situasjonen. Aldri bøye med ned med bøyd rygg, i trapper går jeg ett trinn av gangen og på tærne. Går med små, korte skritt.

 

6. Sove med silkepysj!! Dette er fantastisk, da snur man seg mye lettere i sengen.

 

7. Hvile. Alltid hvile mellom aktive perioder, helst før smertene "tvinger" meg til å hvile. Hele tiden ligge i forkant av smertene:-) En hårfin balansegang!

 

Dette var bare noen av tingene jeg gjør..hehe..håper de er til hjelp og lykke til!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...