Mini LK Skrevet 8. juni 2008 #1 Skrevet 8. juni 2008 Hei. Hadde tungt sv.skap sist som endte i hastekeisersnitt med komplikasjoner sist. Er nå gravid igjen og har ok føleser om dette så tidlig, men det er en del tvillinger i slekten og man har vel alltid litt bekymringer for om alt er ok. Er det god nok grunn for å berolige meg og sjekke for tvillinger å få en tidlig ul? Med tanke på sv.skapsforgiftning hadde det vert greit å vite så tidlig som mulig om det er snakk om tvillinger siden det øker risiko for sv.sk. forg. Noen som har blitt henvist til tidlig ul av legen og av hvilken grunn?
Giinaღ Skrevet 8. juni 2008 #2 Skrevet 8. juni 2008 Har inntrykk av at det er vanskelig å få henvisning til tidlig UL. Ventelisten er lang også hos offentlige gynekologer for å få dette. Men det er absolutt verdt et forsøk. Ei jeg kjenner fikk det fort i forbindelse med blødninger. Jeg har valgt å gjøre det privat, så kommer jeg inn raskt, uten legetime først, så sende inn henvisning og vente på å få time. Lykke til!!!
Mini LK Skrevet 8. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2008 Syns liksom det blir feil å motte betale for å minske bekymringer og ha nok med de andre jeg har. Hadde blødning i uke 7 sist og fikk da ul. Sliter litt med tenke på hvordan fødselen fporløp og etterpå og trenger å få vite at alt ellers er i irden så jeg kan begynne å behandle følelsene for å føde igjen. Er jo også rellevant i forhold til bekken å vite om man har en eller to å bære på så jeg skal be om tidlig ul hvertfall. Må til kontroll alt uke 5+5 for legen reiser på lang ferie i sommer.
AO3 Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 Stikker innom fra 2tri. Du må nesten bare snakke med legen din og høre hva han sier. Jeg var utrolig stresset og redd for at det ikke skulle være liv inni magen min i 1tri, og fant ut at løsningen var privat UL. Det hjalp meg veldig! Jeg valgte å ikke spørre om henvisning fra fastlegen, etter råd/kommentarer fra samboeren min, som er lege. Dessuten fant jeg ut at jeg kom helt sikkert til å begynne å gråte foran legen hvis jeg skulle be om henvisning, og det ville jeg ikke... Så ydmykende... Teit, i grunnen. Problemet er at det er så mange som er bekymret og lurer på så mye tidlig i svangerskapet, og hvis alle skulle få gratis tidlig UL i det offentlige, ville det bli enda mer å gjøre på travle avdelinger... Det er nok derfor de er litt restriktive på henvisninger, men jeg har inntrykk av at det varierer veldig fra lege til lege. Det er mange her inne som får UL av grunner som blødninger og tidligere MA/SA. Om det at du har tvillinger i slekten "holder" som grunn, er det vel bare en måte å finne ut på? Nemlig å spørre. Svangerskapsforgiftning dukker vel uansett opp senere i svangerskapet, om jeg ikke husker feil? Etter tidspunktet for ordinær UL? Arrester meg om jeg tar feil, jeg har aldri hatt svangerskapsforgiftning, så jeg har ikke satt meg så nøye inn i det. Jeg hadde absolutt ikke noe problem med å "betale" meg ut av angsten med en privat UL. For meg føltes det riktigere enn at det offentlige skulle betale, når jeg i bunn og grunn ikke hadde noen medisinsk grunn overhode til å være bekymret, men det er bare meg. Alt var forøvrig bare bra med den lille, jeg er nå 20+4 og har det kjempefint.
sels Skrevet 9. juni 2008 #5 Skrevet 9. juni 2008 Hei. Jeg syns at du skal snakke med din lege om dette å spørre om du ikke kan få en tidlig ultralyd. Jeg var selv på ultralyd i uke 8+4. Grunnen til dette var at jeg var litt usikker på siste mens, men samtidig ba jeg om tidlig ultralyd fordi at vi har tvillinger fra før på 6 år og ville gjerne vite om hvor mange babyer det var denne gangen. Jeg hadde ingen problemer med å få tidlig ultralyd. Jeg kan trøste deg med en ting. Du sier at det er mye tvillinger i slekten. Husk da på at tvillinger kun kan gå i arv i mors leddet. Så hvis du har tvillinger på din mamma og din mormor og så videre så er sannsynligheten større. MEn er det derimot tvillinger på din fars eller din mann/samboer side så er det ikke noe spesiellt grunn til å tenke på at det skal være tvillinger.
¤suzy¤07¤09¤okt10 Skrevet 9. juni 2008 #6 Skrevet 9. juni 2008 Ville kanskje ha trodd at siden du hadde svangerskapsforgiftning sist gang at dette var en god grunn. Ville ha snakket med fastlegen din og fortalt om bekymringene dine. Han vil så evt sende deg videre på gyn ul på sykehuset! To eggede tvillinger er arvelig på mors siden! Mens en eggede tvillinger er noe som oppstår og kan skje alle, uten at de har tvillinger i fam! Jeg ligger nok også i "fare" sonen med å kunne få tvillinger da min bestemor(mormor) er tvilling! Jeg håper jo litt på det da..heh:) Er fornøyd med alt! Lykke til videre, og ønsker deg er godt svangerskap uten problemer!!
ditte&malusken&lillebror Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 Tror det er veldig forskjeldig fra lege til lege. Da jeg gikk gravid med datteren min hadde jeg ikke hatt mensen på mange mange måneder da jeg oppdaget at jeg var gravid, så ante ikke hvor langt jeg var på vei. Da ble jeg videresendt til tidlig ul.. Denne gangen hadde jeg relativt god peiling på hvor langt jeg var på vei, men var ikke sikker så latet som om jeg ikke hadde peiling (litt stygt gjort, men..), for å få tidlig ul igjen. Men denne gangen var fastlegen min i perm så det var en annen lege og hun synes ikke det var nødvendig. Hun sa det holdt å ta blodprøve pluss gu for å sjekke at jeg ikke var over 12 uker på vei... Da ble jeg skuffet gitt.. Og VET fremdeles ikke nøyaktig hvor langt jeg er på vei.. Vurderer å betale for en tidlig ul selv, men det er jo ikke akkurat billig:(
ElleMelleMini Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 Jeg var hos legen min første gang forrige mandag, og sa bare at jeg ønsket å ta tidlig ultralys for å få bekreftet at det er noe der, siden jeg ikke har noen merkbare symptomer....Jeg er mest sannsynlig 8+3 i dag og har ikke hatt blødninger el.lignende, men jeg trenger en bekreftelse på at det er noe der. Da sa legen min bare at det skjønte hun, og så skrev hun bare ut en rekvisisjon. Så i morgen skal jeg på time. Det blir kjempe spennende... Men jeg spurte bare legen om hun visste om noen steder der jeg bor hvor jeg kan ta tidlig UL, og at jeg eventuelt var villig til å betale for det. Men det slipper jeg nå...Hun sa hun kunne prøve å høre etter hjertlyden, men den var vanskelig å finne så tidlig. Så mulig derfor jeg fikk ul. Men bare prat med legen din....fortell hva du tenker. Det ordner seg som regel...I verste fall så kan man betale for det selv, og det kan jo være vel anvendte penger.... Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå