Plutseliten :) Skrevet 8. juni 2008 #1 Skrevet 8. juni 2008 Skal i 40 års dag til helgen,og har vært så tøff i kjeften og tilbudt meg å ta med en ostekake..... Er skikkelig god på den 1-2-3 kaken til Toro....men,har noen en lettvint ikkejuksekake oppskrift på en god ostekake? Ehh jeg vet ikke hva som er god ostekake,for jeg liker ikke det.Men en som dere synes er god )
♥Snulder Skrevet 8. juni 2008 #2 Skrevet 8. juni 2008 Sukk... jeg har rotet bort oppskriften på ostekaka som alle liker her i heimen!!! Dukker vel opp når jeg ikke trenger den tenker jeg;=)
Trollmora Skrevet 9. juni 2008 #3 Skrevet 9. juni 2008 Denne kaken har gjort stor suksess siden jeg fikk oppskriften i -85. Har ikke den nedskrevet noen steder lengre, men det går ca sånn her: Bunn 225 g Digestive kjeks, smuldres helt 120 g smeltet margarin Rør sammen og trykk det ut på et kakefat. Bruk ringen til en springform, 24 cm. Settes kaldt 1 pk sitrongele - Bruk KUN 1/2 vannmengde 1 pk fløte (3 dl) 1 beger rømme 120 g melis 2 ts vaniljesukker 1 pk ost, ca 225 g (jeg bruker av og til Philadelfia og noen ganger appelsin/annans samt naturell ost i små firkant aluminiumsesker) Start med å lage geleen og la den kjøle seg Rømme, ost, melis og vaniljesukker piskes sammen. Ha i den kalde geleen. Pisk fløten og vend den forsiktig inn. Ha alt over kjeksbunnen. La stå kjølig til den har stivnet. Pynt med kiwi, druer eller hermetisk mandarin. Har med hell byttet ut sitrongele til jordbærgele og da pyntet med friske jordbær. (ikke bruk appelsinost da...) I grunnoppskriften ble det brukt en ost som het Hanneost, men den har jeg ikke sett i butikkene på mangfoldige år. Lykke til )
dritgrei hei hei! Skrevet 9. juni 2008 #4 Skrevet 9. juni 2008 jeg har ei oppskrift som likner på trollmora sin, så da bruker du den. ostekake er jo helt toppen!
coscos Skrevet 9. juni 2008 #5 Skrevet 9. juni 2008 Min ostekake ligner også den du allerede har fått. Men, jeg bruker Bixit kjeks i bunnen, bytter ut fløten med 1 beger Kesam (gjerne den med vanilje) og så lager jeg jordbærgele av 1 pakke med 3 dl. vann, lar denne stivne så vidt og har dette over kaken som har stått i kjøleskap en stund (men fremdeles med kakeringen rundt). Lykke til!
frøydis m/ 4 Skrevet 11. juni 2008 #6 Skrevet 11. juni 2008 Min ostekake ligner også på denne, men jeg bruker Gjendekjeks. Og så bruker jeg naturell Philadelphia ost og sitrongele,- og pynter med jordbær likevel. Det blir friskt og nydelig godt,- og ikke kvalmende som det av og til kan bli hvis den blir for søt....
Dailis Skrevet 11. juni 2008 #7 Skrevet 11. juni 2008 Jeg lager en som ligner på denne jeg og. Men det er så kunstig sitronsmak i den geleen, så jeg bruker appelsingele i stedet, og har også dette over kaken. Skal du lage den litt annerledes er det bare å lage den "opp-ned" i en fin form. Da blir merkelig nok folk litt mer imponert, hihi. Bruker ca 15 min på å lage den kaken, så stort kjappere kan man vel ikke lage noen kake, selv ikke med 1-2-3 eller hva den het:)
Plutseliten :) Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 11. juni 2008 Her var mange fine oppskrifter og tips! Tusen takk Lurer på et par ting.....i Trollmor og dritgrei sin står det ingenting om ost....kan man lage den uten ost? og så lurer jeg på om man kan bruke ferdig flytende margarin,eller må jeg smelte smør? Jordbær har jeg bestemt meg for å pynte den med,tror og jeg går for sitrongele...
Dailis Skrevet 11. juni 2008 #9 Skrevet 11. juni 2008 Nei, det bør være smeltet meierismør. Margarinfettet sitter igjen i ganen fra bunn, det er bare ikke godt. Siden det ikke skal stekes bør du det. Man bør ha ost i en ostekake, 200 gram. Jeg foretrekker philadelfia. Den gir en friskere smak mot alt det heller kvalmende. Det og rømme. Nå husker jeg ikke om det stod rømme i deres oppskrift da.... Kan gjerne kutte litt ned på sukkermengden i fyllet, da får man og en friskere variant:)
Plutseliten :) Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 11. juni 2008 Da prøver jeg det,og meierismør og philadelfia står nå på handleliste ) Tusen takk!
Dailis Skrevet 11. juni 2008 #11 Skrevet 11. juni 2008 Ellers er physalis stilig å pynte med, særlig i kombinasjon med jordbær:P
Plutseliten :) Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #12 Skrevet 11. juni 2008 Å...det måtte jeg rett og slett google på. Har sett og smakt de før,men ante ikke at det var det de het..litt syrlige bær Spennende,da skal jeg imponere med det på også. Skal de legges på hele med det bladet rundt eller deler du dem?
Dailis Skrevet 11. juni 2008 #13 Skrevet 11. juni 2008 De e rgode:) Jeg pleier å ha på baldet rundt ja, men river det opp i fire så det ser ut som ekstra blader, om du skjønner
ventos Skrevet 12. juni 2008 #14 Skrevet 12. juni 2008 Hei, Bare lurer altså, men hvordan lager du ostekaken opp ned? Mulig å få en beskrivelse???:-))
dritgrei hei hei! Skrevet 12. juni 2008 #15 Skrevet 12. juni 2008 duuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.... du må jo lese nøye, det står 200 g ost i den oppskriften altså :-)))
coscos Skrevet 12. juni 2008 #16 Skrevet 12. juni 2008 Hei ventos, Du starter med å lage en gele og helle den nede formen. Når geleen er stivnet, så heller du på ostekremen, og til slutt så smører du kjeksblandingen over. Det må være en tett form da, f.eks. de som du får kjøpt av cacas.no, som du også får kjøpt på Glasmagasinet og Jernia. Og, har du f.eks. en som ser ut som en blomst, så får du fint mønster når du snur den opp ned :-) Ser veldig profft ut, selv om det er veldig enkelt, og slikt liker vi! Enig med Dailis at det er en kjapp kake å lage, men jeg pleier å la geleene/ostekremen stivne litt før jeg har dem over, så bruker nok mer enn 15 min. Tar jeg bort ventetiden, så er jeg nok nede på det, jeg og!
Plutseliten :) Skrevet 12. juni 2008 Forfatter #17 Skrevet 12. juni 2008 Åååååååå nå så jeg det..haha hadde jo linsene på tversog vrengt og motsatt og all ting i går,så det gikk på kryss. Ost,ost,ost,ost,ostekake Den blir så fin takket være god hjelp,men det skal jeg ikke si noe om selvfølgelig, når folk skryter av den. "funnet på alt selv,til og med oppskriften" hihi
dritgrei hei hei! Skrevet 12. juni 2008 #18 Skrevet 12. juni 2008 nei altså når man har linsene på feil øye opp ned og på vranga så er det fort gjort å gå glipp av en ost eller to :-) klart du skal stå klar for mottagelse av skryt... det er jo du som har laget den! :-)
ventos Skrevet 13. juni 2008 #19 Skrevet 13. juni 2008 Takk, coscos:-) Eeelllsker ostekake. Lagde en til 13 åringens avslutningsfest på onsdag, men hadde ikke et flatt fat og ha den på, så den sto på kakebunnen. Og der sto den ganske så fast. Kaka ble spist opp den, men ikke no moro når bunnen står igjen lissom:-/ Heretter skal den jammen lages opp/ned. Supertips:-)) Ellers ang. pynt, så er det knallfint med jordbær og små fioler (natt og dag) De er spiselige. Ha en god fredag, jenter...
Plutseliten :) Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #21 Skrevet 1. juli 2008 Her er mange flotte tips....jeg brukte oppskriften herfra,pynt og stæsj og det ble så vellykket at måtte dele med noen av gjestene der jeg var
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå