Gå til innhold

Når sluttet dere å amme, og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker ikke på dem som sluttet pga melkemangel, betennelse, og slike ting som amming kan føre med seg.

men for dere som har ammet en stund, og bestemt dere for å slutte! Hvorfor sluttet dere, og hvor gamle var barna?

jeg har ammet i 5 mnd nå, og synes det er masse kos med det, men også utrolig stress, for han tar ikke flaske. jeg vurderer å slutte ettervert nå, og forsøke å "innvie" flasken mer og mer.

Jeg ammer nok i noen mnd til, ammer nok mye neste mnd, men har litt lyst til å trappe ned da...

så hvordan var det hos dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

altså trappe ned etter 6 mnd, og bare "kose" amme. nattamme, og om morgenen, en midt på dagen og en på kvelden kanskje....

Skrevet

Nr 1 ammet jeg i 10 mnd. Sluttet fordi jeg ikke fikk igjen mensen så lenge jeg ammet, og jeg ønsket å bli gravid igjen på nytt så fort som mulig. I tillegg skulle jeg begynne å jobbe igjen, og det var upraktisk å amme da.

Nr 2 sluttet jeg etter 12 mnd. Skulle også begynne på jobb igjen da, og like upraktisk å amme da som med nr 1.

Jeg har store bryster til vanlig, og de blir enorme mens jeg ammer. Ikke gøy å gå på jobb i en sånn tilstand. Greit at de skrumper igjen litt før jeg begynner på jobb.

Skrevet

Jeg ammet fram til nå nylig. Da var snuppa akkurat 10 måneder. Jeg sluttet rett og slett for at hun ble for glad i den. Og hun ble bare mer og mer glad i den. Kunne gyse på utenpå genser og alt og herje og dra. Om natta prøvde hun å få tak i den selv om hun ikke hadde fått om natta på en stund. Så etter en natt der jeg måtte ligge i samme seng fikk jeg bare nok.

Dagen etter bare sluttet jeg. Noe som har gått over all forventning bra.

Skrevet

Sluttet å amme de fleste da de var året fordi det var normen.

Sistemann ammet jeg til han var 2 år og 4 mnd, og da sluttet jeg fordi det var på tide.

=o)

Skrevet

Ammet begge i 13 mnd. De sluttet da heldigvis av seg selv :-)

Fra ca 9 mnd ammet jeg bare morgen og kveld. Jeg ga vann på flaske, men har faktisk aldri (!) gitt mme ;-)

Skrevet

Eldstemann fikk smaken på tutt og flaske når han var 4 mnd og ville ikke lenger ha melken min. Fikk også mensen tilbake da, og det sies vel at melken får en annen smak da? Han ville iallefall ikke ha lenger, hverken min melk på flaske, fra pupp, eller i grøten.

Minsta vår reiste på hytten med storebror og svigers når hun var ca 9 mnd. Så fra fredagen til søndagen (når vi kom ned), hadde jeg klart å ødelegge dette med amming. Hun ville IKKE ha mer fra den dagen av.

Dumt, for jeg har savnet det å amme. Nå er hun jo snart 2 år, så nå ville det vært på tide å slutte uansett.... Hehe =)

*amming er kooooooos!*

Skrevet

nr 1 og 3 ble ammet i ca 8-8,5 mnd, da sluttet de selv etter lang tids kamp og jeg gav meg. Med mini hadde jeg ikke klart å få ham til å ta puppen en eneste gang av alle de gangene jeg prøvde på en dag på over en uke, da hadde jeg uansett omtrent ikke melk igjen og han hylte hver gang han så puppen så da sluttet jeg. Mellomste ble ammet i ca 11 mnd, da sluttet jeg fordi jeg måtte bort noen dager og jeg uansett ville slutte når han nærmet seg 1 år så da passet det så greit.

Skrevet

Då ho var 10-11mnd. Det gjekk nedover med amminga etter at me var sjuke. Så dei siste mnd var det kun amming om morgonen. Til slutt så var det lite igjen, og ungen beit meir enn ho spiste, så då var det plutselig slutt ein morgon. Egentlig kunne eg tenkt meg at amminga funka betre det siste halvåret, og kanskje at me kunne amma ut sommaren, men men.

Skrevet

hun var 7 mnd da var hun ikke interessert lenger i puppen og hadde heller ikke tid til mat fra den kanten.... :o)

Skrevet

ammet størstemann dag og natt til han var 14,5 mnd. da hadde jeg kunn melk i 1 pupp og veldig lite.

minstemann på 11 mnd ammes dag og natt ennå, å kommer til å holde på en go stund til:)

Skrevet

Sluttet å amme da datteren min var 11-12 mnd... Hadde gruet meg til avvenningen, men plutselig ville hun ikke ha mer i det hele tatt.. Bare vridde seg unna og bet meg. Flere ganger spyttet hun faktisk ut (!) melken!! Så da gav jeg meg med glede:)

Skrevet

lillemann bestemte det selv å ville ikke ha mere når han var 10 mnd...da ville han verken ha pupp eller smokk lenger, veldig greit å slippe avvenning, men skulle gjerne ammet litt til for kosen sin del....:)

Skrevet

Førstemann ammet jeg ca 17 måneder. Da var jeg vel tre måneder på vei med lillesøster, og han hadde mange tenner som gnagde mot puppen (hadde ikke plaget meg tidligere, men det var vel litt gravidømhet tipper jeg...), så det var begynt å bli ubehagelig å amme de siste dagene. Og jeg ønsket også at vi fikk avvent ham i god tid før lillesøster kom.

Det gikk veldig greit å slutte. Trappet ned litt etter litt, ikke etter noen bestemt plan, men bare slik det falt naturlig for meg og ham, og en dag bare sluttet vi. Ikke noe brystspreng og ikke noe gråting etter pupp, tror vi sluttet på helt riktig tidspunkt for oss :-)

Lillesøster er et halvt år, og jeg ammer fortsatt, så vanskelig å si hvor lenge det blir. Kan hende mister hun interessen om noen måneder, kanskje ammer jeg til hun er to. Men det beste rådet jeg kan gi er vel å trappe ned/avslutte når det føles naturlig for dere.

Skrevet

Jeg sluttet å amme da snuppa var 10 mnd! Da var hun lite interessert i puppen, i tillegg måtte jeg begynne på en medisinkur som ikke kunne brukes mens jeg ammet! Passet i grunn bra å slutte da!!

Skrevet

Førstemann ammet jeg til han var nesten 11 mnd, da sluttet jeg fordi han våknet om natta for å få pupp og jeg hadde da begynnt å jobbe igjen så jeg synes det var tungvindt med nattamming og turnusjobbing og da få til rutiner på han.

Eldstemann er 8 uker så han ammer jeg og skal gjøre det en stund til.

Skrevet

Ammet til han var ca 9 mnd gammel. Da var jeg 5 uker på vei, og klarte ikke holde på maten, så fikk beskjed av legen om å slutte, fordi jeg ikke fikk i meg nok næring til å livnære 3 personer.

Skrevet

Sluttet da eldste var 8 mnd, for da ville han ikke mer selv. Begynte å delamme da minsta var 3 mnd, for da hadde jeg vært syk i èn mnd, og var utslitt, og klarte ikke få opp produksjonen igjen. Da hun var 6 mnd valgte jeg å slutte helt.

Skrevet

Jeg har aldri hørt om at mensen kan forandre smaken på morsmelka, jeg fullammet jo etter jeg fikk igjen mensen bare 2,5 mnd etter fødselen første gangen. men jeg har hørt at graviditet kan gjøre det.

Skrevet

Tenker som deg Nickie.

Jonas er snart 4 måneder og skal da begynne med litt velling og grøt etterhvert, når han er 5 måneder tenkte jeg. Så når han er 6 vil det jo forhåpentlig vis bare være morgen og kveld han får melk fra puppen. Han tar fint flaske og mme så får det innimellom nå også- og altid en om kvelden å sove på.

Håper det går fint sann som jeg har tenkt, for en uke i august- rett før han er 6 måneder skal jeg jobbe en uke- og er da fint om han får annet også samt at melken ikke er så stein i puppene når jeg jobber.

Fikk nesten ikke større pupper i det hele tatt, samme størrelse i bh, de ble bare fyldigere. Håper bare ikke de blir mindre enn før når jeg slutter...

Skrevet

Jeg ammet fult til han var 3 mnd ,men pga at jeg fikk en stor kul i det ene brystet og ikke hadde så mye melk i det ,så ville han ikke ta fra det brystet.Del ammet til han var 6 mnd ,på slutten bare på morningen og litt på dagen ,for jeg hadde ikke nok melk.En dag rett før han var 6 mnd så ville han ikke mere ,og da så ikke jeg noe poeng i og tvinge han.Prøvde i 2 dager men han nektet.

Så han sluttet selv han....

Skrevet

Theodor avslutta av seg selv han... fra 6 mnd ville han bare ha den på natten, og ved 7 mnd ville han ikke ha den i det hele tatt... så han avvennet seg selv. passet bra siden jeg begynte å jobbe når han var 8 mnd

Skrevet

Vår lille er 9,5 mnd og det går mot slutten her. Fra 6 mnd fikk hun pupp morgen, lunch og kveld (styrte dette selv, skjedde helt naturlig).etter en stund ville hun ikke ha på dagen, og så fikk jeg henne ikke ti lå ta den på kvelden heller. Nå begynner hun å bli uinteressert på morgenen også, så det er nok snart slutt. Noe jeg syns er helt greit.

Har latt henne styre det helt selv, her kom nedtrappingen naturlig da hun begynte å få mer fast føde.

Skrevet

Jeg ammet til tulla var 15 mnd... Hun elsket puppen og koste seg virkelig med den. Men da hun ble 15 mnd følte jeg at nok var nok, jeg ville ha kroppen min for meg selv igjen..:) Gikk veldig greit da, selv om hun var glad i den.

Skrevet

Hun eldste ammet jeg til hun var 2 år, dagen da hu minste ble født.

Hun er ett januarbarn så når våren kom fikk hun flakse med vann som hun koste seg med, det tok lang tid før hun skjønte at hun kunne drikke av den, hun lekte igrunn mest med den. Men hun drakk vann av glass fra hun var rundt 6mnd, hun var flinkere til å drikke av glass enn flaske. Det var det en helsesøster som anbefalte. Lettere for de med glass om de ikke vil ta flaska.

Etter dette ble det mindre og mindre hun spiste av meg, det var mest kosen. Siden hun ikke brukte smokk eller hadde noen kosebamser til å kose med.

Hu minste gjorde jeg vel det samme med, men hun spiste mer av meg selv etter hun var 6mnd. Da hun var 15 mnd sluttet jeg helt, for da fikk jeg meg ny kjæreste og jeg slet med melkespreng når hun var på helgbesøk hos pappan sin osv. Ikke noe gøy å være på jobb helgen hun var hos pappan.

Fikk en nesespray av legen som jeg brukte helgen hun var hos pappan, på mandagen hun kom hjem var det null melk og hun maste ikke engang på puppen. (våknet heller ikke om natten for kosepuppen som hun gjorde før).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...