Gå til innhold

okr i barnebidrag fra bf

Anbefalte innlegg

Skrevet

det må da være regler for dette, når en ikke betaler barnebidrag. kan jeg få full omsorg for barnet når far har null interesse? hvor kan jeg lese om dette? si ifra til politiet?? vet ikke hvor jeg kan begynne egentlig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen som får 0 kr i bidrag fra bf? alle stiller opp?

Skrevet

Ta en samtale med nav, noen steder her i landet er det faktisk noen som jobber på det kontoret som kan noe. Selv har jeg minimalt med positive opplevelser derfra, når det gjelder økonomisk hjelp. Men å få svar på spørsmål, det kan de.

Skrevet

vet ikke helt det. har vært der for neste to måneder siden. så ikke mye hjelp der. får penger fra nav da, men mangler fra bf. har lett og lett. men finner ikke steder hvor det står om bidraget uteblir.

Skrevet

Vist du går gjennøm nav og oppgir navn på barnefar vil han få innkreving fra nav. Vist ikke han betaler til fristen osv, forhåndsbetaler nav til deg så du vil får barnebidrag en fast dato hver mnd. Åsso må barnefar tilbakebetale nav!

Men barnefar må godkjenne farskap, vist han ikke gjør d må du oppgi han som eventuell far og få en farskapstest:) tror alle som blir oppgit som barnefar og enten godkjenner det sjøl eller det blir vist gjennøm farskapstest må betale barnebidrag!

Skrevet

han er ikke oppgitt som bf av en eller annen merkelig grunn. har papir fra sykehuset at han er bf. så skjønner ikke hva som har skjedd der. problemet er jo mest at han truer med at han skal ha ungen annenhver helg osv når jeg er ferdig med ammingen. men når han ikke møter opp på nav og skriver under at han er faren... så jeg bare lurer på om det er mulig for meg å få full omsorg? siden han ikke betaler og ikke har vært her på en måned!!

Skrevet

Tror ikke det er nok å oppgi far på sykehuspapirene, du må oppgi han som bf til gjennom nav vist du vil at barnebidrage skal gå gjennom dem (noe jeg anbefaler, for då er du sikker på at du får det du har rett på) åsså må han godkjenne det ved åskrive under noen papirer eller møte opp personlig. Jeg måtte gjennom farskapstest for at faren ville vær "sikker" sjøl om hvem som helt på lang avstand kunne se hvem pappaen til gutten min var.

Du har omsorgsretten nå, men han har rett på annen hver helg og 1 dag i uken + delt ferie etter hvert som ungen blir større. Har sjøl mye problem med en bf som aldri har tid til å treffe sønnen sin men påstår at han skal ha han når han blir større å blablablaa..han skjønner ikke at han må bruke tiden nå til å bli kjent med sønnen slik at han blir trygg på faren å slikt..

Skrevet

det er en misforstått regel. han har krav på å se ungen sin, men ikke annenhver helg osv... det må avtales!! har snakket med familevernkontoret om det.

Skrevet

Det er ikkje uvanlig at der er tull med bidrag, fordi bf ikkje betaler inn. Men bf vil "samle" seg opp gjeld, som du kan be innkrevingssentralen kreve inn for deg. Dei brukar ikkje gjere det før summen er ganske stor, lurer på om det er rundt 80-100 000,- før dei VIRKELIG kan gjere det store. Det dei då gjere, er å ta pant i eigedom hos bf. Og evt selge dette. Bf skal vere klar over at du kan faktisk slå han personleg konkurs, og då er det bidraget han skuldar som har første prioritet til å hente pengar i konkursboet. Det vil jo vere kjipt fro bf;)

Det som også kan gjerast no først, er at du ringer innkrevingssentralen sjølv, og seier at du vil gjelda skal trekkast i "avdrag" i tillegg til vanlege bidraget kvar månad, til gjelda er dekt inn. Dette er jo ein "snillare"måte å kreve inn gjelda, i forhold til konkurs/pant osv. Og at dei går gjennom arbeidsgjevar til bf, for å få inn bidraget. Då blir det lagt inn trekk i det han skal få i lønn.

Har du vore aleine med ungen sidan fødselen, så har du foreldreansvaret aleine.

Og full omsorg har du:)

Det er heller ikkje lovverk som seier at bf har "rett" på annakvar helg osv. Samværet skal du og bf finne ut av sjølve, og kva som passar for dokke og barnet:) Blir dokke ikkje einige, så kan familievernkontoret hjelpe. Dette veit du sikkert allereie.

Og om du fører han opp som bf, så er det det som gjelder. Nektar han å skrive under, så vil NAV ordne DNA-test om nødvendig, for å finne dette ut.

Førebels må du nok greie deg med forskotet på bidraget som du får hos NAV:)

Skrevet

takk for svar! tror jeg ringer til nav og hører imorgen om bf har vært der og skrevet under på at han er bf.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...