Gå til innhold

Trenger råd ang. flytting og barn i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det er mye spennende som skjer i livet for tiden. Bare 4 uker igjen til termin + at vi har kjøpt oss ny bolig som vi skal flytte inn i mot slutten av sommeren. Vi har en gutt fra før på 5 år som går i barnehage. Nå som vi skal flytte er vi litt usikker på om vi skal la han fortsette i den gamle barnehagen til tross for at vi skal flytte på motsatt side av byen. Han trives så godt, har alle vennene sine der og skal nå gå ett år i førskolegruppa før ha begynner på skolen. Alternativet er å søke om overføring til den barnehagen som ligger 200meter fra vår nye bolig. Det jo viktig å få venner i nærmiljøet det siste året før han begynner på skolen også. Hjelp. Føler meg litt rådvill, han skal nå snart bli storebror og vi skal flytte og jeg er redd for at det blir for mye for han på en gang. Er det noen som har vært i lignende situasjon elller bare har lyst til å komme med noen råd, så er jeg veldig glad for det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får ikke hjulpet deg så mye. Men jeg hadde lyst til å si at du har de rette perspektivene.

Ja, det er mye nytt når man plutselig blir storebror...

Ja, det er lurt å bli kjent i nærmiljøet (men ved skolestart blir han vel uansett det...??)

Ja, det er veldig praktisk med barnehage rett rundt hjørnet..

Nei, men skal ikke kimse av vennskap blandt 5åringer - det kan bli en ekstra "belastning" i alt det nye å "miste vennene sine, men det kan jo hende at det finnes ett og annet venne-emne i den nye barnehagen også...

osv., osv, ....

Dette må du bare vurdere selv - og med de tankene du presenterer her er jeg sikker på at du tar det beste valget for akkurat din sønn og din familie.

Men si meg - hvor lett er det egentlig å få overflytting etter at opptaket er klart (som det som oftest er på denne tiden..)??

Skrevet

Det er helt opp til deg igrunn. Jeg er pedagogoisk leder i en barnehage og jeg ville valgt å flytte barnet til barnehagen hvor hans fremtidige klassekamerater går. Da blir overgangen til skole kanskje også enklere ;)

På en annen side kommer det også an på hvordan gutten din er. Har han lett for å bli kjent med nye og bli trygg eller er han beskjeden og sjenert?

Du må rett og slett vurdere og velge utifra det du mener er best for ham.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...