grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 8. juni 2008 #2 Skrevet 8. juni 2008 d er nok forskjellige grunner men så langt at d står bra til med mor å barn.. så skal d veldig mye til for å få d.. for d er MYE mer komplikasjoner med ks. mye lengre reknovalisens. og di barna som førløses med keisersnitt har mye større sjangse for å måtte inn på barne avd med luftveis infeksjoner... dette lærte vi på svangerskaps kurs.. å d kan ta ganske lang tid å komme seg etter et ks. og smertene av såret kan vist bli ganske ille... ikke for å skremme noen.. men så langt at en normal fødsel kan gjennomføres så annbefales d på d strekeste. seff er d noen som MÅ ha ks. å da er jo d d beste for dem... men for en frisk kvinne og barn er d mye bedre med vaginal fødsel. å sliter man med fødsels angst kan man få god hjelp til å takle dette vist man tar d opp med jordmor for da blir d satt igang tiltak for å få dg til å føle deg trygg på d som skal skje:)
Gjest Skrevet 8. juni 2008 #3 Skrevet 8. juni 2008 Jeg vet ikke, men hvis du tar en kikk inne på keisersnitt-debatten vil du kanskje finne svar.
*Lille Persille" Skrevet 8. juni 2008 #4 Skrevet 8. juni 2008 Jeg er så inmari lei av sånne svar som "grysom 35pp3sa/1ma venter gutt" gir... Ja, rekonvalesenstiden KAN være lenger med et keisersnitt men det forutsetter at man har en grei og ukomplisert vaginal fødsel. Med ruptur i ulik grad og alle de problemene det kan føre med seg kan det faktisk hende at noen som har tatt keisersnitt har kortere rekonvalesenstid og til og med at de er bedre etterpå enn de som har hatt en komlisert fødsel. Det går ikke an å generalisere temaet på denne måten. Til syvende og sist er det den fødende som bestemmer hvordan hun vil føde. Ingen har rett til å tvinge deg til å føde vaginalt dersom du ikke selv ønsker det MEN du må være forberedt på at ALLE vil prøve å overtale deg til det. Dersom du er fast bestemt på at du vil ha keisersnitt så får du det. Noen sykehus er mer motvillige til dette enn andre men i Oslo har ihvertfall både Ullevål og Rikshospitalet denne policien. Du må vel om merke gjennom noen samtaler med jordmor som henviser videre til sykehuset for samtale der men det er du som bestemmer. Ikke la noen andre bestemme hva som er best for deg, det er det bare du som vet!
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 8. juni 2008 #5 Skrevet 8. juni 2008 "Lille Persille" hallo!!!! dette er ikke en personlig mening fra min side!!!! dette er noe vi faktisk lærte av jordmor på fødselskurset.. å når jeg slår d opp i bøkene mine står d akkurat d samme... jeg har ikke opplevd noen av delene enda så jeg har faktisk ikke en egen formening om dette. du får være så lei du bare vil av d svaret men d er jo en grunn til at d stadig dukker opp.. ja mange er heldige og opplever ingen kompliksajoner og milde smerter etter ks.. men di fleste opplever ks som mye mer slitsomt i ettertid en vaginal fødsel. ja du kan få repturer men di gror mye lettere en ks sår. pluss at man kan løfte og bære og bevege seg noen lunde normalt etterpå vaginalfødsel . å som jeg sier har du fødsels angst finnes d veldig gode tilbud for di som trenger hjelp til d. snakk med jordmor så kan hun sette i gang di tiltak som er nødvendig:)
Mersa og gutta <3 Skrevet 8. juni 2008 #6 Skrevet 8. juni 2008 Det stemmer ikke helt da "Lille Persille". Det er faktisk ikke vi som bestemmer om det blir ks eller ikke. For å få ks (på de aller fleste sykehus) må det være medisinske grunner til det. Det hører med til unntakene at man får det pga f.eks fødselsangst....Sånn er det iallefall på Haukeland (derfor drar mange til Voss for der er de mer liberale med ks) Jeg hadde akutt keisersnitt forrje gang, vi opplevde det veldig rolig og fint, og jeg var i fin form etterpå. Ingen komplikasjoner overhode. Men følte meg snytt for en fødsel. Håper jeg slipper det denne gangen. Svar til HI: Man får innvilget ks på medisinks grunnlag. I noen tilfeller og pga fødselsangt. Men i Norge er man veldig restriktive med å innvilge planlagt ks. I Danmark får man automatisk tilbud om ks dersom babyen ligger i seteleie, mens her er det ikke noe automatikk i det....
Pysjen Skrevet 8. juni 2008 #7 Skrevet 8. juni 2008 Et keisersnitt er et kontrolert snitt så å si at en ruptur gror mye lettere enn et kontrolert snitt er meget bombastisk å påstå fra en som ikke har opplevd det! Jeg fødte for 16 mnd siden og min ruptur er enda ikke bra! Har ikke tro på at det vil ta så lang tid med et keisersnitt å komme seg! Denne gangen blir det Ks, var veldig lett å få det innvilget. Ingen kan tvinge deg til å føde vaginalt om du ikke vil HI.
litjpia06 og lillegutt08 Skrevet 8. juni 2008 #8 Skrevet 8. juni 2008 Hei "Malin med prins i magen " Tror det kommer litt ann på bakgrunnen for ditt ønske, men første steg er å ta dette opp med jordmor eller legen din. For 2 år siden gikk jeg gravid med min første jente og trodde jeg skulle få keisersnitt grunnet frykt for ruptur og mulighet for komplikasjoner om det skulle skje siden jeg har en kronisk betennelse i tarmen. Jeg tok det opp med legen og ble henvist til sykehuset hvor jeg fikk vite at det var ingen grunn til at jeg ikke skulle føde vaginalt. For meg var det et sjokk men jeg begynte å lese litt om fordeler og ulemper med vaginal og ks-fødsel. Det endte i alle fall med at jeg fødte vaginalt, noe jeg egentlig er glad for i ettertid. Ja, det var tøft å føde for JA det gjør vondt. Men det er snakk om noen timer også glemmer man det. Og før noen kritiserer meg, jeg måtte sy 4 steder (kun små rifter noe som er veldig normalt. Man merker ikke riftene eller stingene etterpå og det er ikke noe som vises). Jeg fikk også kraftige blødninger i ettertid da deler av fosterhinna satt igjen men...... fordelene tror jeg er: - man kan løfte etter fødselen og du er ikke avhengig av at andre skal hjelpe deg i tide og utide - vaginal fødsel setter igang en del prosesser i kroppen som gjør at det er lettere å amme. Ammingen sammen med dette gjør at livmoren lettere går tilbake til vanlig "status" ...... og sist men ikke minst, keisersnitt er en operasjon, vi må ikke glemme det. Kroppen gjør nok best i å ordne opp selv men det er klart noen trenger hjelp. Så uansett hva grunnen til hvorfor du lurer er, ta kontakt med jordmor eller lege. Det er de som kan dette og de som kan si hva som er best for deg. Uansett hva det blir ønsker jeg deg lykke til! )
orkide75 Skrevet 8. juni 2008 #9 Skrevet 8. juni 2008 jeg er andre gangs fødende, og for å få selvbestemt ks gikk jeg til fastlegen min med ett brev med mine grunner for å ønske ks. Han sendte dette brevet videre til fødeavd, og jeg ble innkalt til samtale. Det som skjedde da, var at vi gikk igjennom min første fødsel, jeg fikk info om ks og jordmora sa at ingen kan tvinge noen til en vaginal fødsel, hovedsaken er at mor og barn har det bra under svangerskap og fødsel, noe de ikke har hvis moren tilbringer sv.skapet med å være livredd. Dessuten sa jordmoren at i 99% av tilfellene oppstår det ingen problemer med planlagt ks. send gjerne brev privat hvis du vil, jeg fikk innvilget gr. fødselsangst.
lykketreff:-) Skrevet 8. juni 2008 #10 Skrevet 8. juni 2008 Jeg har to venninner som har hatt både keisersnitt og vaginal fødsel. Begge foretrekker keisersnitt fordi de kom seg mye raskere i etteritd. Nå skal det sies at ungenen ikke fikk komplikasjoner. Heldigvis er det skjeldent at alt som kan gå galt etter et keisersnitt faktisk gjør det. Hvis noen som ønsker keisersnitt uten medisinsk grunn, ikke greier å snakke seg til det, forundrer det meg. Klart jordmødre og gynekologer vil prøve å påvirke til vaginal fødsel (noe som også koster helsevesenet mindre penger), men de lykkes ikke når den gravide ikke vil føde vaginalt. Også litt komisk at jordmødre og leger topper keisersnittstatistikken selv!
nussie Skrevet 8. juni 2008 #11 Skrevet 8. juni 2008 Det er nok og kommer nok alltid til å være ulike oppfatninger om dette temaet.Jeg selv hadde en tøff fødsel forrige gang,men vil absolutt føde igjen og håper jeg ikke må ta keisersnitt. Men at man kommer seg fortere igjen etter en vanlig fødsel enn etter keisersnitt tror jeg bare er tull og veldig induviduelt!! Ei venninne av meg har vært på beina og i full aktivitet med en gang etter begge sine keisersnitt,mens jeg var dårlig i uker etter min vaginale fødsel!! så det er iallefall ingen fasit! Lykke til uansett:)
Annalina Skrevet 8. juni 2008 #12 Skrevet 8. juni 2008 Nå må de som aldri har hatt ett planlagt ks, slutte å uttale seg. Selvfølgelig vil helsepersonell anbefale vaginal fødsel for de som kan det,,og skrekkmale ks. En operasjon koster jo samfunnet en del mer i rene penger. Men fakta er at det er høy frekvens av ks blandt leger, jordmødre, og sykepleiere. Dette sto også her inne på bim for noen dager siden. Jeg har hatt 2 ks, da av medisinske grunner, begge var planlagte. Har ikke opplevd noen av de komplikasjonene som dere uvitende har lagt til grunn for en vaginal fødsel. Jeg, og barna har hatt en helt normal tilværelse i ettertid. Man opplever jo ingen fødselsskader på barna, selv om de mister den naturlige utpressingen gjennom fødselskanalen. Det er vel de færreste som velger ks, kun for de tror dette er en enkel løsning. De aller fleste som vil ha ks opplever en kraftig fødselsangst, eller har andre reelle årsaker. Dette er en privatsak, la de som ønsker ks få en mulighet tiil å søke om det, uten å bli rakket nord og ned her. Og så kan dere som ser prestisje i å føde normalt gjøre det.
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 8. juni 2008 #13 Skrevet 8. juni 2008 nå kan jeg bare snakke for meg selv men min mening var absolutt ikke å rakke ned på noen. har bare gjennfortalt hva vi lærte på fødselskurset og hva som står i bøkene.. å da kan ikke jeg gjøre noe mer.. har som sagt tidligere ikke opplevd noen av delene så...
nussie Skrevet 8. juni 2008 #14 Skrevet 8. juni 2008 Snuppi36: Nå er det vel sånn her inne at folk må få uttale seg om hva de vil og komme med sine egne erfaringer i forhold til det de har opplevd!! Om dine erfaringer i forhold til dette temaet hjelper noen,så kanskje det jeg fortalte eller andre forteller av sine opplevelser eller kjennskap til dette gjennom nære venner eller famile kan hjelpe andre igjen. Det er ikke noen som skal sitte her og bestemme hva folk skal uttale seg om heldigvis! Og om det er til nytte eller ikke er vel opp til hver enkelt oppegående menneske å avgjøre!!
Annalina Skrevet 8. juni 2008 #15 Skrevet 8. juni 2008 hallo, hvordan i all verden kan man uttale seg om noe man ikke har opplevd selv?? jeg har ikke født selv vaginalt, og uttaler meg heller ikke om det!! Skulle gjerne ha opplevd en vaginal fødsel, men som sagt så kan jeg ikke det. Man kan ha meninger om det meste, men kun de som har gjort det, vet hva dette vil si. Det er ikke stor risiko når det gjelder ett planlagt ks, slik er det bare. Å drive med slik skremselspropaganda hjelper ingen. Når det gjelder hvordan man skal føde, så er det fleste av oss skapt slikt at vi kan føde normalt, og jeg mener også at dette er det beste, men, igjen, dette bør være opp til hver enkelt. Regner også med at de som ønsker ks, pga av tåpelige grunner, blir stoppet av helsevesenet, og dirigert i rette retning, altså en vaginal fødsel.
nussie Skrevet 8. juni 2008 #16 Skrevet 8. juni 2008 Jeg har heller ikke i det hele tatt uttalt meg om KS! Eneste jeg sa var at de som tror man kommer seg raskere på beina etter vaginal fødsel i forhold til ks ikke bør tro at det er noe fasit iallefall,fordi det varierer like mye det som at vi alle er ulike og har forskjellig opplevelser av ting! Er vel lov å si at man ønsker seg en normal vaginal fødsel..uten å bli halshugd.har mange venninner som har tatt keisersnitt jeg,både fordi de måtte eller fordi de har ønsket det. Det viktigste er uansett at man har det godt under graviditeten og at man kan forberede seg mest mulig slik man ønsker det selv. Vi er uansett priveligerte i Norge som har muligheten til å velge og til å kunne føle oss i trygge hender uansett åssen fødselen skulle bli. Håper alle får en fin opplevelse av det hele uansett hva man velger eller hva man ender opp med tilslutt:)
3 nydelige jenter <3 Skrevet 9. juni 2008 #17 Skrevet 9. juni 2008 Jeg synes du tok litt vel på vei for Grysom sitt svar. Hun er ikke dømmende på noen måte. Hun skriver jo at om kvinnen er frisk både fysisk OG psykisk (altså ingen angst for vaginal fødsel) så er det beste vaginal fødsel. Hvem er ikke enig i det???? Om jeg ville føde vaginalt hadde jeg jo aldri valgt keisersnitt fordi jeg trodde det var bedre??? Det er oftere komplikasjoner etter et keisersnitt enn en vaginal fødsel. Sånn er det bare!!! Det er ofte mye mindre styr etter en vaginal fødsel. Det er også viktig det hun skriver om barnet. Noe som tross alt er veldig viktig oppe i det hele. Når barnet ikke får muligheten til å bli presset gjennom fødselskanalen så vil ikke brystet til barnet klemmes og ofte blir det liggende igjen fostervann i lungene. Det som kan skje da er at de får luftveisinfeksjoner og må behandles for dette kanskje i lang tid etterpå.. Synes dette var et av de mer konstruktive innleggene her inne om det temaet da folk enten er "for" eller "mot" om man kan kalle det det....
lille spira Skrevet 9. juni 2008 #18 Skrevet 9. juni 2008 Hihi.. Jeg er så helt motsatt av de som har fødselsangst - jeg har mer keisersnittangst, hvis vi kan si det sånn.. hehe.. Det er klart at hvis jeg må, så må jeg - hvis det skjer komplikasjoner ol under fødselen. Men da kommer de til å få beskjed om å putte meg i full narkose! Er livredd for operasjoner og kutting og sprøyter ol. Når det er sagt så er det vel ingen tvil om at det er forskjell på planlagte keisersnitt og hastekeisersnitt. Og hvis jeg nå visste at min fødsel kom til å ende opp i keisersnitt pga komplikasjoner så ville jeg på forhånd ha valgt et planlagt keisersnitt. Hvis dere skjønte hva jeg mente der.. heh.. Det er klart at det kan være vanskelig og komme seg etter en operasjon - men det er jo tilfellet under alle operasjoner og veldig individuelt. Og det er klart at det kan være vanskelig og komme seg etter en vaginal fødsel - det kan jo oppstå komplikasjoner der også. Hadde jeg hatt så angst for å føde vaginalt som jeg har for keisersnitt så ville jeg gjort mye for å få dette keisersnittet. Og jeg er glad for at de som virkelig ønsker kan få dette - og strengt tatt så er det jo opp til hver enkelt og vurdere evt risiko og slikt. Jeg vet at jeg hadde ikke hatt et bra svangerskap hvis jeg hadde måttet gått og tenkt på at ungen skulle kommet med keisersnitt. Ta det opp meg lege/jm du, Hi. De kan sikkert hjelpe deg
Nina_J Skrevet 9. juni 2008 #19 Skrevet 9. juni 2008 Jeg må få si til alle dere som mener det tar lengre tid å komme seg etter et keisersnitt, at man ikke kan løfte tungt osv..: Jeg fødte vaginalt, kunne ikke tenke meg keisersnitt i det hele tatt! Det gikk fort og galt...jeg fikk totalruptur grad 4, og barnet mitt brøt kravebeinet. Det tok flere måneder før jeg kunne sitte normalt, og jeg kunne heller ikke løfte tungt pga at jeg ikke skulle belaste bekkenbunnen min. Jeg fikk ikke bæsjet på flere dager pga at jeg var opphovnet, og da jeg endelig fikk det til, så føltest det ut som alt revnet igjen! Det tok over et år å bli noenlunde bra igjen, og jeg har ennå ikke 100% fungerende lukkemuskel, fire år etter.. Jeg får mest sannsynlig innvilget ks denne gangen, og kan ikke tro at et keisersnitt vil gjøre så mye skade med meg eller barnet som min vaginale fødsel gjorde. Dette var selvfølgelig ikke noe vi visste ville skje på forhånd, selv om både jeg og barnet var friskt.. Jeg vil ikke skremme noen til å velge keisersnitt, for jeg ville født vaginalt igjen om alt hadde gått bra første gangen! Jeg ville bare få fram et poeng til alle som mener at vaginal fødsel er så "problemfritt", og at man kommer seg så fort og alt er en dans på roser. Det gjelder ikke for alle, så ikke generaliser det sånn! Det gjelder jo selvfølgelig for ks også, noen får problemer, men i de aller fleste tilfellene går det jo bra! Det er bare du og JM/lege som kan se hva som er best i din situasjon. Du finner litt info om ks inne på ks-debatten, og denne linken er fra babyverden.no: http://www.babyverden.no/templates/Article____4411.aspx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå