Mamma*til*2små* Skrevet 8. juni 2008 #1 Skrevet 8. juni 2008 Er 26 uker og synes jeg i de siste par ukene kjenner mindre og mindre liv. Har kjent kjempe masse liv siden ca 16 uker, både dag og natt. Men nå synes jeg det bare blir sjeldnere og sjeldnere og ikke like kraftige beveglser. I går kjent jeg så vidt litt på etterniddagen og litt da jeg la meg, thats it! Skal det være slik ? Andre som har opplevd det sånn?? Kan ikke huske det var sånn da jeg var gravid med førstemann.
Desembernisse Skrevet 8. juni 2008 #2 Skrevet 8. juni 2008 Det er aldri en god følelse når nurket begynner å gi litt mindre fraspark der inne. Som regel er alt som det skal være. KAnskje babyen har snudd seg og brukt masse krefter på det. Eller den synes det er blitt trangt og på den måten blir den litt mindre aktiv. Kanskje ligger babyen med rumpen ut og bena inn, slik at det blir vanskeligere for deg å kjenne når den sparker og beveger seg... Uansett kan det jo være lurt å ringe føden der hvor du bor, og fortell hvordan du føler deg. Det er i allefall ikke noe lurt å gå rundt og bekymre seg. Få deg en tur til jordmor, slik at hun kan lytte på babyen:)
Des-10 Skrevet 8. juni 2008 #3 Skrevet 8. juni 2008 Hei. Jeg er 25 uker og synes også det har vært mye mindre liv de siste dagene. Bebyen sparker ikke så hardt, og heller ikke så ofte. Har lurt litt på om det kan ha noe med varmen å gjøre? Jeg er i alle fall helt utslått om dagen, så kanskje bebyen er det også. Uansett, tenkte jeg skulle ringe jordmor i morgen å høre..., for å være på den sikre siden. Du burde gjøre det du også, så slipper du å gå rundt å bekymre deg.
Malin&TE Skrevet 8. juni 2008 #4 Skrevet 8. juni 2008 På besøk fra 3.tri jeg Da jeg var rundt 26/27 uker syntes jeg også at det var mye mindre bevegelser, og bekymra meg jo selvfølgelig utrolig mye! Så jeg var hos jordmor, lege og på føden i hytt og gevær, men alt var normalt mente de.. Klarte jo ikke tro på dem, før jeg hadde fått en UL Var på UL nå på onsdag som var, (30+2) og lillegutt i magen har det bare bra inni der! Alt bare fint med han Har bare en veldig rolig baby i magen.. Så etter UL klarer jeg å slappe av igjen, ENDELIG! Å nå har det blitt kjempe mye liv! Hele tiden, nesten! - Så jeg tror det hadde noe med at jeg anspente meg hele tiden.. Så nå som jeg slapper av, slapper han også av Er jo selvfølgelig ikke sikkert det samme er med deg og din lille, men jeg råder deg til å prøve å slappe av, men samtidig må du stole på magefølelsen din. Jeg hadde en fæl magefølelse, men etter at alt viste seg å være fint på UL, gikk den vekk Lykke til hvertfall!
The_Baby_Container_4Trimester Skrevet 8. juni 2008 #5 Skrevet 8. juni 2008 Jeg er i uke 27 og har også merket mindre liv de siste 7-10 dagene. Selv ikke etetr å ha spist eple på formiddagen blir det noe action. Før var dette en 100% måte å få ham til å sprelle på. Jeg har hjemme-doppler, og hører at hjertet han slår, men han ligger stillere inne i magen. Før jeg merket liv, (uke 20) kunne jeg høre på han i stedet og før jeg fant hjertelyder hørte jeg at han rørte på seg og viftet mye med armer og ben. Han gjør ikke det heller på doppler nå. Nå om dagen kjenner jeg littegranne liv innimellom bare. Prøver å slå meg til ro med at han bare er avslappet, og rører mindre på seg fordi han ligger og vokser.
lykkelig mamma til 3:)) Skrevet 8. juni 2008 #6 Skrevet 8. juni 2008 Hei. Er litt bekymret i dag jeg også.. Har kjennt masse liv helt til de siste dagene, no synes jeg det er mye mindre. Men kjenner bitte litt..Kanskje hun har snudd seg el noe? Det er så dritt å bare gå rundt å kjenne etter, uten å kjenne så mye, Prøver med eple, sjokolade og slikt, vet hun har blitt aktiv av det før:) Tenkte jeg skulle vente en stund til og se.. hvis ikke det blir noe forandring tror jeg at jeg ringer føden el jordmor å hører...Bare for å få det ut av hode! Blir jo helt sprø av å gå slik, får meg ikke til å gjøre noe anna enn å kjenne etter. Blir sur og tung i hode av hele greia.. VIL kjenne masse liv der inne!!!!! Jeg kan heller ikke huske det var slik når jeg gikk med de to andre.. Men egentlig litt betryggende å høre at det er flere som har det på samme måte.. blei litt lettere til sinns no:) Er forresten litt over 27+5
Lillehjertet2 Skrevet 8. juni 2008 #7 Skrevet 8. juni 2008 Hei "Nr2erpåvei" Tror også at babyen kan ha snudd seg, sånn at du ikke kjenner alle sparkene. Jordmoren min sier også at babyen nå sover store deler av døgnet, og at det med å telle spark er lett å henge seg opp i...så lenge man føler seg fin i formen selv, og du kjenner babyen en gang i løpet av dagen- er det liten sjanse for at noe er galt...har forresten hørt at det er en myte at man kjenner mindre spark fordi babyen får dårligere plass etter hvert...så tror ikke at det er grunnen...den bare sover og slapper av og vokser seg stor og sterk
mama73 m/tre søte små Skrevet 8. juni 2008 #8 Skrevet 8. juni 2008 Hei du! Jeg er også bekymret for dette om dagen. Jeg er fullgåtte 26 uker i dag, og har så å si ikke kjent noe aktivitet i dag i det hele tatt. Har kommet et lite spark et par-tre ganger i løpet av dagen, og thats it! Ennå jeg har prøvd med både is og sjokoloade! Nå skal det sies at jeg heller aldri kjent overmye aktivitet der inne grunnet morkake foran og antagelig en litt rolig baby, men har jo dager innimellom med MASSE aktivitet, så blir jo bekymret allikevel. Kjøpte også siste nummer av GRAVID istad, hvor det sto om lite aktivitet i magen og at din uro kan bidra til å redde barnet. Antallet dødfødsler har gått ned da kvinner har blitt mer obs på å telle spark (tror dette særlig er etter uke 28?). Hjelp tenkte jeg! Jeg kjenner LANGT FRA 10 spark annehver time! Selv etter å ha vært på 3D ultralyd på torsdag hvor vekstøkningen så bra ut, klarte jeg ikke å roe meg helt ned. RIngte føden jeg, og fikk snakket med jordmor. Hun sa at en evt svikt i morkaka ikke kom på dagen, og at så lenge alt så bra ut på torsdag, var det lite sannsynlig at det var noen store forandringer nå. Hun sa at det var helt vanlig å ikke kjenne like mye liv hver dag, og at det viktigste var at jeg kjente liv der inne en gang i løpet av dagen. Selv om det sikkert er lurt å telle spark osv, så må man også huske på at dette er veldig individuelt! Barna våre er forskjellige, vi er forskjellige og graviditene oppleves forskjellige! Har hørt om flere som omtrent ikke har kjent spark gjennom hele svangerskapet, men som har født friske og fine barn! Det er så lett å henge seg opp i en mal om hvordan det SKAL være, så dyrker man bekymringer ut fra det. MEN det er allitd uansett bedre å ringe jordmor en gang for mye, enn en gang for lite. Du blir tatt på alvor, og min jordmor sa til meg at alt er helt sikkert i orden, men det er du som bærer på babyen og de eventuelle bekymringene, så det er jeg som tar valget om hva jeg føler er unormalt for meg! Lykke til alle sammen:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå