Gå til innhold

Noen med erfaringer fra Cambrigde-kuren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen har erfaringer - positive eller negative - med Cambridge-kuren. Jeg vurderer å prøve, men kunne tenke meg å høre om andre som har gjørt det først.

Selv har jeg 15-20kg som jeg skal ta av, og sliter litt med å komme igang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei =)

Jeg prøvde meg på Cambridge-kuren for noen år siden. Bodde da på studenthybel og levde et ordentlig usunt liv. Skulle drikke fem milkshakes pr dag og drikke masse vann (minst tre liter). På den femte dagen var jeg så desperat etter noe å tygge på at jeg gråt da jeg fikk smake på et karbonadesmørbrød! Og jeg er ikke spesielt glad i stekte karbonader... Jeg prøvde å bytte ut to milkshaker pr dag med fast føde og det hjalp masse på tyggebehovet, men vekten kunne jeg ikke se noen forskjell på.

Vekten fikk jeg først bukt med da jeg flyttet hjem til mamma igjen. Hos mamma begynte jeg å spise frokost innen en time etter at jeg sto opp og jeg spiste små, hyppige måltider hver dag. Samtidig begynte jeg å gå turer med familiens (daværende) to hunder. Og vekten raste nedover! I tillegg ble formen stadig bedre. Til å begynne med gikk jeg bare rolige, korte turer på 20-30 min (litt av hensyn til den eldste hunden også), men etter hvert ble turene lengre og i raskere tempo. Jeg gikk tur hver dag, uansett vær. Selv om jeg ikke gikk ned raskere enn det jeg gjorde (ca 10 kg på rundt 1 år), endret kroppen min seg dramatisk. Jeg fikk mer muskler enn fett og kondisen ble radikalt bedre.

Jeg vil ikke anbefale noen å begynne på disse milkshakediettene. Det er bare tull! Det disse diettene gjør er å pøse kroppen full av vann og de lar kroppen tære på dens eget fettlager. Så da er det like greit å begynne på en diett som består av multivitaminer, mineraler og vann. Selv om man tilsynelatende kan gå ned mange kg i vekt ved å gå på disse diettene, vil ikke det gi et langvarig resultat! Jeg kjenner flere som nesten konstant går på Nutrilett f.eks, men uten resultat...

Det jeg heller vil anbefale er å legge om livsstilen. Tenk over hva du spiser, hvor mye du spiser og hvor mye du mosjonerer pr dag. Kan du f.eks gå til/fra jobben? Eller butikken? Tar du trappen i stede for heisen?

Oppskriften for å gå ned i vekt, men også bli der, er å spise sunt, regelmessig, fornuftig og små, hyppige måltider, drikke to-tre liter vann pr dag og mosjonere. Man kommer ikke utenom det altså..! Men jeg kan gi et lite tips om en "slankete" som mamma bruker. Hun drikker en-to kopper med denne teen hver dag. Den er vannfordrivende, skal ha en god effekt på forbrenningen og skal virke slankende. Jeg vet ikke hva denne teen heter, men den kjøpes på helsekost (mulig også apoteket). Den er i en grønn eske.

Dersom du følger overnevnte råd, kan jeg garantere deg at du kommer til å gå ned i vekt! Dessuten vil det være lettere å holde på den nye vekten hvis du opprettholder den nye livsstilen. Ikke kast bort pengene dine på Cambridge-kuren eller andre lignende dietter. Bruk heller både tiden din og pengene dine mer fornuftig enn det. Det er mitt råd.

Skrevet

Takk for erfaringer og tips :)

Problemet mitt er at jeg KAN alt dette. Jeg vet hvordan man bør gå ned i vekt på en måte som gjør at vekta holder seg nede. Jeg vet at små, hyppige måltider og fysisk aktivitet er best. Jeg vet at milkshake smaker piss. Men jeg har div problemer som er litt vanskelige å greie ut om her, som gjør at jeg ikke greier å starte på denne måten. Det jeg lurte på var om kanskje Cambrigde kunne hjelpe meg med de første kiloene så jeg greide å fortsette på egen hånd.

Jeg har forøvrig en operasjon som venter på meg hvis jeg greier å gå ned 15kg :) Så hvis jeg greier å få starta en vektnedgang så håper jeg motivasjonen blir stor nok til at jeg greier det.

PS: hadde jeg fremdeles bodd i by ville den delen med fysisk aktivitet vært lettere... men her er det ingen bygg med heis eller no særlig med trapper, det er umulig å gå til jobb, det går ingen busser jeg kan hoppe av før huset, butikken er 11km unna osv... Skal jeg trene må jeg gå, gå og atter gå. Og det er ikke så lett å få til med full jobb, to unger og en mann som ofte jobber overtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...