mammat2goll Skrevet 8. juni 2008 #1 Skrevet 8. juni 2008 Ska til å kjøpe ny bilstol til snupa på 10 mnd, og jeg vil ha de beste sete som er for henne med isofix. Men så leser jeg att det er tryggest med bakovervendt bilstol, men hvorfor i alle dager kommer ingen bakovervendt bilstol bedre ut i tester?? Ingen som får karakteren bra...uff noen som har tips til meg??? http://forbrukerportalen.no/Tester/2008/test_av_bilbarneseter?expandedtopic=1211809236.05 lettere forvirra nå...
Gjest Skrevet 8. juni 2008 #2 Skrevet 8. juni 2008 Vi har akkurat skifta stol til snuppa på 10 mnd. nå. Kjøpte BeSafe izi Combi. Er ikke med isofix, men er veldig greit å feste uansett da. Vi er iallefall veldig fornøyd med det.
Gjest Skrevet 8. juni 2008 #3 Skrevet 8. juni 2008 Det er lite bakovervendte med i slike tester fordi de som regel er utført i land de bruker lite bakovervendt. Hvis man ser på testkriteriene er utseende og hvor enkelt det er å montere en like viktig del av karakteren som sikkerhet. Bakovervendte er mer komplisert å montere og tar lengre tid og vil derfor alltid få dårligere karakter(tåpelig!!). Hvis man ser kan på sikkerheten vil alle bakovervendte være bedre enn testvinneren fremovervendt. Forbrukerrådet og Geir Røed er forøvrig totalt inkompetent på alt som har med bilsikring og gjøre - han går ut på direktesent god morgen norge, feilmonterer et babysete og snakker om ar han heller vil ha ungene sine fremover slik at det er lettere å få kontakt med de. Han er en bakovermotstander uten like og det er rart han får lov til å uttale seg som"ekspert" i media. Det finnes en haug med gode bakovervendte seter. Vi skal kjøpe britax secura til minstemann nå. =)
mammat2goll Skrevet 8. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. juni 2008 Noen som kan anbefale et bakovervendt sete?? gjerne med isofix
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 8. juni 2008 #5 Skrevet 8. juni 2008 Anbefaler deg å lese inne på denne siden, her står mye fakta stoff angående sikring av barn i bil. http://sikringavbarnibil.blogspot.com/ Personlig har vi valgt et sete som ikke kan snues, slik at vi ikke blir fristet til å snu henne forover(hun er bare 2,5år). Vi har besafe Izi Kid og er veldig godt fornøyd med det, men du må prøve hvordan setet står i akkurat din bil. Lykke til!
EnMamma Skrevet 8. juni 2008 #6 Skrevet 8. juni 2008 Bakovervendt er helt klart tryggest. Uansett hva testene sier, de tar ikke hensynt til at det er anbefalt å sitte bakovervendt så lenge som mulig. Anbefaler deg å lese NTF sin artikkel om hvordan man skal tolke testresultater: http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default31147.asp Vi har selv Akta Graco Duologic bakovervendt festet med isofix til vår snart treåring. Mitt beste tips er: Ta med bilen ut og prøv forskjellige bakovervendte seter, finn det som passer i deres bil. Velger dere et bakovervendt sete fra en anerkjent produsent skal dere kunne føle dere trygge på at dere har gjort et godt valg. Her er noen forslag til andre seter dere kan se på(bakovervendt): * Akta Graco Cosmic Comfort 0 - 25 kg, godkjent opp til 18 kg i baksetet, 25 kg i forsetet. * Akta Graco DuoLogic 0 - 18 kg, kan festes med isofix, 2 pkts. eller 3 pkts. sele. * Brio Zento 0 - 25 kg * Britax FixWay 0 - 18 kg, isofix. * Britax Hi-Way 0 - 25 kg * Britax Secura 0 - 25 kg * Britax Multitech 9 - 25 kg * Britax Two Way Elite 9 - 25 kg * HTS BeSafe iZi Combi X1 0 - 18 kg * HTS BeSafe izi Kid X1 0 -18 kg * MaxiCosi Mobi 9 - 25 kg * Recaro Polaric 9-18 kg, isofix. Mange lovpriser kombiseter men: Jeg ville ikke lagt vekt på å kjøpe et kombisete, i hvert fall ikke med tanke på å bruke det forovervendt etter hvert. Skal barnet sitte fremovervendt er det tryggeste alternativet en beltestol med god sidestøtte og rygg, IKKE fremovervendt barnesete(men ikke fra før barnet veier minimum 15 kg og helst ikke før de er 4 år gamle). Det tryggeste er å ha de bakovervendt så lenge man har muligheten til det, det er anbefalt av Norges fremste eksperter(blant annet leger, Trygg Trafikk, Statens Vegvesen og NAF) at barna sitter bakovervendt til de er min. 4 år. Forresten noe som kan være greit å vite er at bøyde ben hos barnet ikke er farlig, det skal også veldig mye til før det blir vondt(men det ser ofte ubehagelig ut for oss voksene, barna sier selv fra hvis det gjør vondt). Om bøyde ben i bil: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html Et alternativ til plassering av barnesetet(om man har dårlig plass) er bakovervendt i forsetet om airbagen er koblet ut. Lykke til med handelen :-)
Gjest Skrevet 8. juni 2008 #7 Skrevet 8. juni 2008 Vi har acta graco duologic som er bakovervendt. Det kan festes med isofix, 3punkt sele eller 2punkt sele. Vi har brukt det med 3punkt og isofix og er godt fornøyd. Veldig lett å montere med isofix synes jeg(når man har skjønt hvordan isofix fungerer..). Det er godkjent 0-18kg og hellningen i setet kan justeres i tre trinn. Synes hellningen er bedre enn i besafe izi kombi som vi også har hatt(måtte bytte pga kollisjon), men dette vil selvsagt være avhengig av bil. Når vi prøvde dette sete i butikken prøvde vi både med babyen som da var 5/6mnd og med størstemann på 3år(som da var rundt 18kg). Begge satt godt i setet. De to største minus med acta graco duologic etter min mening med dette setet er at basen er stor og tung slik at det ikke er ett sete vi vil reise på fly med frivillig. den andre ulempen er at det er dyrt. Dessuten iforhold til besafe izi kombi så sitter det ikke like støtt når det monteres med seler. Izi kombi er ikke til å rikke, mens dette kunne rikkes litt på. Vi har også ett britax two-way elite som er fra 9-25kg. Det egner seg ikke for babyer på 10mnd, men er ett enkelt sete som er lett å ta med seg på reise og fint for eldre barn som skal sitte bakovervendt. I tillegg koster det ikke skjorta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå