Gå til innhold

Da Evander kom til verden... fødselshistorie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

På selveste termindagen valgte vår lille gutt å komme :)

Våknet som vanlig i halv 6 tiden for å ta en tur på toalettet.. var temmelig skuffa over å ikke ha våknet av rier denne natta heller, litt utålmodig på slutten :) gikk på toalettet å la meg så for å sove igjen.. hadde nesten sovna når eg plutslig kjente at det knøt seg i magen å rygg.. tenkte med meg selv at det sikkert ikke var noe å var i grunn redd eg innbilte meg hele greia siden det var termindagen og eg såå gjerne ville treffe småen.. snudde meg i senga å la meg til for å sovne igjen, men der kom det jaggu enda engang.. pirka mannen på skuldra å bad om å få klokka hans. Han gav meg klokka å snudde seg igjen å sov videre..det gikk ikke lange stunda før det kom enda en ri.. klarte ikke ligger når riene kom så gikk i dusjen å mens eg var der gikk riene fra 8 min mellom til 5 min mellom.. så når eg gikk ut av dusjen ropte eg på mannen å bad han stå opp.. Han hadde i grunn ikke helt forstått at eg faktisk hadde rier å at det var fødsel på gang.. Han stod opp, men det tok enda litt tid før det gikk opp for han. Vi laga oss frokost å sånn i 8 tiden, men riene kom bare tettere å tettere.. klarte bare såvidt trykke i meg ei skive, men da ble vi enige om å ringe føden for nå gikk det fort.. 3 min mellom riene å eg klarte ikke snakke mens de stod på.. ryddet av bordet å bar ut søpple og tok sykehusbaggen å dro av sted.. det var en lang å vond tur til sykehuset 25 min unna.. riene kom med ca 2-3 min imellom.. ca kl 10 kom vi til sykehuset. vi ble tatt inn på et undersøkelses rom og det ble konstatert 5 cm åpning å jordmor sa så fint at her er det fødsel på gang..akkurat som vi tvila på det ? :)

etter de vanlige undersøkelsene å registreringene ble vi tildelt fødestue ca kl 10.30..dette var godt da det ikke føltes som mellomrom mellom riene.. Kom inn på fødestua å fikk lystgass..dette hjalp veldig da eg klarte slappe av den lille stunda det var mellom riene..kl 12.30 sjekka de åpningen igjen 7 cm tøyelig til 8cm.. ikke verst til å være førstegangs å greier.. jordmora var ganske imponert over hvor bra jeg taklet smertene å overrasket over hvor raskt det hele gikk.. rett etter de hadde sjekka åpningen skulle eg få saccosekk i senga til å lene meg over for å prøve å få han lenger ned i bekkenet.. reiste meg opp og stod lent over preikestolen mens jordmødrene gjorde saker å ting klart.. 13.30 gikk vannet.. hørte et smell i magen å da forstod eg at vannet gikk å det sa splash! bad mannen ringe på jordmora som var ute et lite ærend. kjente eg fikk litt panikk da eg kjente barnet komme veldig langt ned å nesten som en følelse av å måtte trykke.. jordmora kom tilbake å rev av meg trusa bokstavligtalt å jeg ble slengt i fødesenga med beskjed om her kommer han snart..like etter begynte eg å få pressetrang, men eg hadde ikke full åpning enda så måtte ikke presse på riene dette var ikke enkelt å eg fikk akkurat som brekninger.. hele kroppen vridde seg..nå viste det seg at hode stod litt skjevt i bekkenet å det ble tilkalt lege for å finne ut om eg kunne begynne å presse eller hva som skulle skje.. eg ble sjekka av 1 jordmorstudent, 1 jordmor og 2 leger.. det ble tilslutt bestemt at eg kunne begynne å presse :) så deilig å få jobbe med kroppen å ikke i mot! etter ca 20 min var gutten ute kl 14.28.. å presse han ut gjorde ikke vondt i det hele tatt og eg hadde ingen smertelindring.. det var en veldig spesiell følelse når hodet stod i åpnignen.. fikk liksom uante krefter å pressa ann ut på neste ri.. revnet litt aner ikke hvor mye, men vet eg ble sydd noen sting..så fra begynnelse til slutt tok det hele 9 timer.. så trur akkupunkturen eg har tatt disse ukene i forveien har gjort nytten :) lillegutt var såvidt komt opp på brystet før eg sa til mannen at dette kan vi gjøre igjen! hehe!! så eg har en veldig positivt opplevelse av det hele å vil bare ønske dere alle sammen lykke til å gled dere masse det er helt fantastisk å endelig få møte disse små som vi har i magen :)

gutten var forresten 3316 gr og 50 cm lang.. hattemålet var 35 cm..

sikkert både langt å rotete, men syns jeg hadde en veldig fin fødsel å formen har vært veldig god etterpå også.. selvsagt litt øm å sår, men det er det så absolutt verd her eg sitter med melkespreng å småen sover søtt på brystet til mannen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

GRATULERER med lille Evander :-) høres ut som en grei fødsel du hadde. Håper det snart blir min tur til å få møte gutten min :-)

Skrevet

ja jeg hadde en grei fødsel.. det gjør vondt å føde barn, men det vet jo alle :) men når en tenker på hva en har i vente å at en snart er i mål å ska få møte den lille er det rart hvordan man får ekstra krefter.. du må ha masse lykke til med fødsel :) håper du også får en fin opplevelse..

Skrevet

Gratulerer! Hørtes ut som en flott fødsel, og så på termindagen da! Så heldig! Kos dere masse med gutten:) Har han fått noe navn enda?

Skrevet

Gratulerer =) =)

Hørtes ut som en ok fødsel det der ja!

Kos dere masse videre med lillegutt da :)

Lykke til.

Skrevet

Gratulerer så mye med gutten!

Skrevet

ja gutten skal hete Evander :)

nå nyter vi dagene hjemme å koser oss masse! dere har mye å se fram til, men nyt de siste dagene som gravid også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...