skatten kom i mai :) Skrevet 7. juni 2008 #1 Skrevet 7. juni 2008 På selveste termindagen valgte vår lille gutt å komme Våknet som vanlig i halv 6 tiden for å ta en tur på toalettet.. var temmelig skuffa over å ikke ha våknet av rier denne natta heller, litt utålmodig på slutten gikk på toalettet å la meg så for å sove igjen.. hadde nesten sovna når eg plutslig kjente at det knøt seg i magen å rygg.. tenkte med meg selv at det sikkert ikke var noe å var i grunn redd eg innbilte meg hele greia siden det var termindagen og eg såå gjerne ville treffe småen.. snudde meg i senga å la meg til for å sovne igjen, men der kom det jaggu enda engang.. pirka mannen på skuldra å bad om å få klokka hans. Han gav meg klokka å snudde seg igjen å sov videre..det gikk ikke lange stunda før det kom enda en ri.. klarte ikke ligger når riene kom så gikk i dusjen å mens eg var der gikk riene fra 8 min mellom til 5 min mellom.. så når eg gikk ut av dusjen ropte eg på mannen å bad han stå opp.. Han hadde i grunn ikke helt forstått at eg faktisk hadde rier å at det var fødsel på gang.. Han stod opp, men det tok enda litt tid før det gikk opp for han. Vi laga oss frokost å sånn i 8 tiden, men riene kom bare tettere å tettere.. klarte bare såvidt trykke i meg ei skive, men da ble vi enige om å ringe føden for nå gikk det fort.. 3 min mellom riene å eg klarte ikke snakke mens de stod på.. ryddet av bordet å bar ut søpple og tok sykehusbaggen å dro av sted.. det var en lang å vond tur til sykehuset 25 min unna.. riene kom med ca 2-3 min imellom.. ca kl 10 kom vi til sykehuset. vi ble tatt inn på et undersøkelses rom og det ble konstatert 5 cm åpning å jordmor sa så fint at her er det fødsel på gang..akkurat som vi tvila på det ? etter de vanlige undersøkelsene å registreringene ble vi tildelt fødestue ca kl 10.30..dette var godt da det ikke føltes som mellomrom mellom riene.. Kom inn på fødestua å fikk lystgass..dette hjalp veldig da eg klarte slappe av den lille stunda det var mellom riene..kl 12.30 sjekka de åpningen igjen 7 cm tøyelig til 8cm.. ikke verst til å være førstegangs å greier.. jordmora var ganske imponert over hvor bra jeg taklet smertene å overrasket over hvor raskt det hele gikk.. rett etter de hadde sjekka åpningen skulle eg få saccosekk i senga til å lene meg over for å prøve å få han lenger ned i bekkenet.. reiste meg opp og stod lent over preikestolen mens jordmødrene gjorde saker å ting klart.. 13.30 gikk vannet.. hørte et smell i magen å da forstod eg at vannet gikk å det sa splash! bad mannen ringe på jordmora som var ute et lite ærend. kjente eg fikk litt panikk da eg kjente barnet komme veldig langt ned å nesten som en følelse av å måtte trykke.. jordmora kom tilbake å rev av meg trusa bokstavligtalt å jeg ble slengt i fødesenga med beskjed om her kommer han snart..like etter begynte eg å få pressetrang, men eg hadde ikke full åpning enda så måtte ikke presse på riene dette var ikke enkelt å eg fikk akkurat som brekninger.. hele kroppen vridde seg..nå viste det seg at hode stod litt skjevt i bekkenet å det ble tilkalt lege for å finne ut om eg kunne begynne å presse eller hva som skulle skje.. eg ble sjekka av 1 jordmorstudent, 1 jordmor og 2 leger.. det ble tilslutt bestemt at eg kunne begynne å presse så deilig å få jobbe med kroppen å ikke i mot! etter ca 20 min var gutten ute kl 14.28.. å presse han ut gjorde ikke vondt i det hele tatt og eg hadde ingen smertelindring.. det var en veldig spesiell følelse når hodet stod i åpnignen.. fikk liksom uante krefter å pressa ann ut på neste ri.. revnet litt aner ikke hvor mye, men vet eg ble sydd noen sting..så fra begynnelse til slutt tok det hele 9 timer.. så trur akkupunkturen eg har tatt disse ukene i forveien har gjort nytten lillegutt var såvidt komt opp på brystet før eg sa til mannen at dette kan vi gjøre igjen! hehe!! så eg har en veldig positivt opplevelse av det hele å vil bare ønske dere alle sammen lykke til å gled dere masse det er helt fantastisk å endelig få møte disse små som vi har i magen gutten var forresten 3316 gr og 50 cm lang.. hattemålet var 35 cm.. sikkert både langt å rotete, men syns jeg hadde en veldig fin fødsel å formen har vært veldig god etterpå også.. selvsagt litt øm å sår, men det er det så absolutt verd her eg sitter med melkespreng å småen sover søtt på brystet til mannen
gaya og leander :-) Skrevet 7. juni 2008 #2 Skrevet 7. juni 2008 GRATULERER med lille Evander :-) høres ut som en grei fødsel du hadde. Håper det snart blir min tur til å få møte gutten min :-)
skatten kom i mai :) Skrevet 7. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2008 ja jeg hadde en grei fødsel.. det gjør vondt å føde barn, men det vet jo alle men når en tenker på hva en har i vente å at en snart er i mål å ska få møte den lille er det rart hvordan man får ekstra krefter.. du må ha masse lykke til med fødsel håper du også får en fin opplevelse..
nomiha, lykkelig 3-barnsmor:) Skrevet 7. juni 2008 #4 Skrevet 7. juni 2008 Gratulerer! Hørtes ut som en flott fødsel, og så på termindagen da! Så heldig! Kos dere masse med gutten:) Har han fått noe navn enda?
Sikkertforgammel Skrevet 7. juni 2008 #6 Skrevet 7. juni 2008 Gratulerer =) =) Hørtes ut som en ok fødsel det der ja! Kos dere masse videre med lillegutt da Lykke til.
skatten kom i mai :) Skrevet 8. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 8. juni 2008 ja gutten skal hete Evander nå nyter vi dagene hjemme å koser oss masse! dere har mye å se fram til, men nyt de siste dagene som gravid også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå