2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 7. juni 2008 #1 Skrevet 7. juni 2008 Sønnen min på 11 måneder reagerer ikke når han skader seg, om han skrubber seg opp, slår hodet, klorer seg osv så gråter han ikke, tidligere i dag klemte han fingrene sine i døren uten å bry seg engang, det må jo ha vært vondt? Mamman min passet han noen timer i dag og når jeg kom hjem var hun helt rar, for sønnen min har en slik leketøyskiste med lokk som kan åpnes og lukkes, denne hadde han selv smelt gjentatte ganger over fingrene sine (lokket altså) og hatt hånden i klem mellom lokket og kista mens han la mye av overkroppen på lokket så det jo ble tungt, ikke en lyd i retning at han hadde vondt, bare latter visstnok. Mamma prøvde selv om det var vondt å smelle det lokket over fingrene og mente selv at det er såpass vondt at han burde reagert. Dette er bare noen eksempler, men han gråter seriøst aldri eller viser tegn til at han har vondt noe sted om han skader seg på noe vis og det er jo en del knall og fall når man driver å skal lære å gå. Har sønnen min unormalt høy smerteterskel eller er det noe galt med nervesystemet kanskje eller.. jeg vet ikke.. er det flere som har opplevd lignende? Det skremmer oss en del at han ikke reagerer når han skader seg:(
mamman til to gutter Skrevet 7. juni 2008 #2 Skrevet 7. juni 2008 Aner ikke om det er normalt, men ville snakket med helsesøster/lege for å få sjekket det. Det er jo de som rett og slett ikke kan kjenne smerte og det er farlig fordi man ikke skjønner at man skader seg, så da bør det følges opp så godt det kan. Sier ikke at det er det som er med sønnen din, men ville sjekket det opp, sånn tilfelle, hvis jeg var deg.
Gjest -<<- Skrevet 7. juni 2008 #3 Skrevet 7. juni 2008 Det finnes barn som ikke føler smerte, men dette er ekstremt sjelden og ofte ledsaget av andre symptomer på en nevrologisk lidelse også.
Gerbera og avleggerne :-) Skrevet 7. juni 2008 #4 Skrevet 7. juni 2008 Jeg har lest om barn som ikke reagerer på smerte, slik de burde. Foreldrene måtte følge ekstra med disse barna, da de kan skade seg skikkelig, feks få kokende vann over seg uten å reagere. Jeg tror jeg ville tatt dette opp med en lege, slik at gutten kan bli undersøkt nøye. Lykke til!
Scorpiogi Skrevet 7. juni 2008 #5 Skrevet 7. juni 2008 Har hørt om barn med lett autisme som har det på dette viset, leste om det i hjemmet nylig.... Og det er ikke for å skremme. Men er bra å være obs på det....
Gjest Skrevet 7. juni 2008 #6 Skrevet 7. juni 2008 Det der skal dere ikke ta for lett på. KOntakt fastlege og få ham utredet. Finnes en eller annen feil/ sykdom som gjør at enkelte ikke kjenner smerte rett og slett, og det er direkte farlig til tider. Sier ikke det er det han har, men det bør i hvertfall undersøkes. Her ei tøff ei selv, tåler endel men hyler hvis hun klemmer fingra ja...
Guttemamma til tusen :) Skrevet 7. juni 2008 #7 Skrevet 7. juni 2008 Det er et barn her vi bor som ikke kjenner smerte! Han går konstant rundt med hjelm, og må følges nøye opp! Han har jo aldri lært at noe er farlig gjennom erfaring, derfor er han ikke redd for å klatre i høye trær ol. Han var i se og hør ei gang, og der stod det også skrevet om flere barn med samme sykdom.. den ene hadde sittet på søndagskolen, så hadde det plutselig luktet rart bak ham..da satt han med ryggen mot en varmeovn og hadde svidd hele ryggen! En annen brukte dette for å tøffe seg og skar seg i hendene ol siden alle syntes det var så kult! Det barnet jeg snakker om her er helt normal på alle andre måter..det er bare at han må på sykehuset hver gang han faller stygt ettersom han ikke kan si om det er vondt, og har full røntgen en gang i uka for å se om det er noen brudd i kroppen (noe han har hatt flere ganger)
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 7. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 7. juni 2008 Skal til legen på mandag så da får jeg nesten nevne det for han med det samme. Tror ikke han har noe lett autisme, han er tidlig ute på det meste og babler og styrer ov, ingen tegn til at han skulle hatt noe autisme eller annet. Bare dette med smerteterskel, og hyperaktivitet/veldig svingende blodsukkernivåer (som han skal utredes for nå, derfor vi skal til lege på mandag), men det har neppe noen sammenheng med smerteterskelen, tror jeg. Takk for svar damer:)
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 7. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 7. juni 2008 Jeg tror han merker at han slår seg, for om han slår bakhodet feks så gnir han seg i bakhodet, men kjenner tydeligvis ikke særlig smerte.. så jeg vet ikke:(
Prinsessa&pøbelr@kkeren Skrevet 7. juni 2008 #10 Skrevet 7. juni 2008 Sikkert lurt å spørre legen ja, for kan jo hende at det er noen barn som har høyere smerteterskel enn andre.. men jeg vil bare gi deg ett lite tips også om den lekekassen, nå vet ikke jeg hvilke type det er.. men den fikk meg til å tenke på en mor som mistet den ene tvillingen sin, da den hadde fått lokket over nakken og ble kvalt da den ikke klarte å løfte opp lokket igjen, vil ikke skremme deg altså, bare en tankevekker.. nå vet ikke jeg hvor tungt dette lokket deres er da.. Håper du får noen svar hos legen på mandag da
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 7. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 7. juni 2008 Oi det hørtes ikke bra ut, men lokket er ikke tungt, det er bare at han smeller det hardt over hånden selv når han leker, det er visst morsomt i hans øyne:O Takk for det:)
kajak&Daniel Skrevet 7. juni 2008 #12 Skrevet 7. juni 2008 Men de små har jo ulik smerteterskel da.. Sønnen min har ganske høy smerteterskel. (ikke så høy som din da!) Han faller mange ganger, og bare reiser seg opp igjen uten å gråte eller noe. Og han syns det er moro å slå seg i hodet. Han har også drevet en del med å dunke hodet i alt mulig. Både pga han har vært frustrert og pga han har syntes det har vært artig, og selv om han har gjort det hardt, så har han ikke begynt å gråte. Men det er ikke alt han tåler da. Han har fått vondt og grått en del ganger også! Så jeg vet han kjenner smerte! Det er bare det at han tåler ganske mye. Han har vært litt syk de siste 2-3 dagene, og i bhg sa de at de ikke hadde merket noe spesielt til det. Det eneste var at han ikke tålte så mye. Hvis han falt så begynte han å gråte, noe han vanligvis ikke gjør.... Så poenget mitt er jo at det kan jo være at han bare tåler mye, uten at det er noe galt..... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå