Gå til innhold

Ekstremt mammadalt - lett overstimulert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattern min er 1,5 år. Hun sliter med reflux og melkeproteinintolleranse, men får behandling for dette. Hun veier nå ca 9 kilo, har ikke begynt å gå alene.

Jeg er alene med henne og føler det er på tide å bli sosialisert med fler barn rundt seg. Vurdere en dagmamma med flere barn.Problemet er at hun er en veeeeeeldig sensitiv liten jente og veldig mammadalt. Ingen andre enn meg (faren på gode dager) får ta i henne, da blir hun tilnærmet hysterisk og skriker til hun spyr seg helt ut. Hun er fryktelig var på høye lyder, redd om noen ser for lenge på henne. Dette er veldig slitsomt (ikke for å klage, for hun er jo selfølgelig verdens herligste jente), føler jeg aldri får pusterom.

Jeg lurer da litt på dette med overstimulering. Er det noen som har lignende reaksjonsmønster hos barna sine. Blir jo veldig i tvil om dette har noe med at hun er prematur og dysmatur å gjøre eller om det handler om personlighet. Blir også veldig usikker på om det er for tidlig med dagmamma eller om det rett og slett er sundt.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.......nei, dagmamma er ikke noe godt forslag!

Det er svært liten sannsynlighet for at du finner ei god dagmamma som er flink på spes-ped-områder.

Det du bør gjøre, og det snarest, er i samarbeid med helsesøster å få sendt inn en søknad for plass i en barnehage som har såkalte familiebarnehageavdelinger. Dette vil si at de minste barna i samarbeid med barnehagen blir passet på av barnehageansatte i egne hjem.

Disse barnehagetantene har dermed tilgang til all slags hjelp.

Pga prematur, dysmatur, allergi, reflux og annet som du oppgir har du også krav på prioritert inntak. Du vil også kunne ha krav på spesial-tilrettelagt barnehageplass.

I mange tilfeller har våre småttiser lett for å ha behov for litt ekstra hjelp, og det er bedre at hun starter nå til høsten i barnehagen eller å vente et år ekstra, og så hun enda mindre tilpassningsdyktig.

Du har også via helsesøster krav på å få hjelp til å starte opp med stormøte for tilrettelegging videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...