Anonym bruker Skrevet 7. juni 2008 #1 Skrevet 7. juni 2008 Snuppa mi får grøt morgen og kveld, og brød til lunsj. Men når skal man slutte med grøt? synes hun blir så fort sulten med bare brød. Hvordan ser deres barns spiserutiner ut i løpet av dagen? (når, hva og mengde)
mammasgo`jente Skrevet 7. juni 2008 #2 Skrevet 7. juni 2008 Hvor gammel er jenta di da? Jenta mi er 14 mnd og spiser dette i løpet av en dag: 07.30: 1-2 skiver. 1 yoghurt. 11.00: 1-2 skiver. En neve druer eller annen frukt. 14.00: Litt frukt. Enten fruktbeger eller litt eple. 15.00: Middag. Spiser særs lite middag. Får en banan etter middag. 18.00: 2-3 skiver. Drikker for det meste vann til måltidene, men av og til litt melk. Er ikke så glad i melk eller juice. På skivene har hun ost, prim, syltetøy eller fårepølse. Hun er veldig kresen hun jenta mi... Ikke så glad i å prøve nye ting.
Leandermamma Skrevet 7. juni 2008 #3 Skrevet 7. juni 2008 Gutt 13 mnd : 0800 : Grøt av 1,5 dl grøtpulver. Flaske med 240 ml melk 1100 : Ett stort glass fruktmos, 50-120 ml melk 1400 : Samme som frokost 1800 : Samme som frokost Han spiser ikke brød og heller ikke noe middagsmat.... Kan til nød spise noen skjeer med most lapskaus. Lite variert kost med andre ord, så her kommer vi til å fortsette med grøt leeeeenge.
Rose69 Skrevet 7. juni 2008 #4 Skrevet 7. juni 2008 Junior på 17 mnd får: Frokost: - havregrøt laget på melk med litt honning og ofte kokte fruktbiter i,bananbiter etc og ca annenhver frokost 1 stor brødskive (hjemmelaget grøvbød av spelt m div frø i) med leverpostei,brunost,gulost eller Baconost (den er den "reneste" av smøre-ostene...ikke tilsetningsstoffer,E'er etc) Noen ganger kaviar og honning på skiva.Og litt frukt hvis ha vil ha mer.Drikker vann og litt melk.Samt ferskpresset juice noen ganger. Lunsj: -1 stor brødskive + youghurt el frukt/grønnsaker han kan spise.han elsker kokte gulrøtter til snacks.Kalde.hehe.Drikker vann. Middag: -fisk,kjøtt.Kokte grønnsaker.Han liker fisk hvis d r hvit saus til så nå har j lært meg å lage hvit saus!Ellers så spiser han mye av d vi spiser.Men helst ikke så mye ferdigmat.Vi prøver å lage en del hjemmelaget.Det var enklere og raskere enn j trodde. Vann til middagen. Kvelds:brødskive,frukt...d spørs hvor sulten han er. Men flaske m MM er det leeeeeeenge siden han har sluttet med.Nå drikker han vann og melk av egen kopp og er så stolt.Men d blir mye søl da.. Uff, nå skriver j meg helt bort...
Helene <3 Sarah Skrevet 8. juni 2008 #5 Skrevet 8. juni 2008 Min jente på 13mnd spiser 08.00 - Grøt og MME (hun tåler ikke kumelk) 12.00 - 1-2 skiver (kaviar,leverpostei, makrelli, ost eller fårepølse er godt) 15.00 - Middag - Det vi spiser eller middagsglass hvis vi har spicy mat 18.00 grøt og MME Mellom måltidene får hun en fruktbit eller et kjeks + vann Men det svarer vel knapt på om når man skal slutte med grøt =) Jeg bytter gradvis ut frokostgrøten med skive og gir heller ekstra frukt eller bolle som mellommåltid.
ME :) Skrevet 8. juni 2008 #6 Skrevet 8. juni 2008 grunnet jernmagel hos 2 åringer anbefales grøt til de er 2 år. Min gutt er 16 mnd og får grøt til lunsj og kvelds. greit på tur er det også
ifie Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 Pupp Grøt og vann Brød/yoghurt/frukt og vann Pupp Middag som vår eller glass og vann Grøt og vann Pupp Han har en kopp med vann som han drikker av ellers på dagen når han er tørst. Gutten vår er veldig glad i grøt, og jeg ser ikke for meg at vi skal slutte med det første! Som oftest går det i Nestlé, men av og til koker jeg havregrynsgrøt til oss begge. Nam nam
¤ my precious ¤ Skrevet 10. juni 2008 #8 Skrevet 10. juni 2008 Jr er 14 måneder og får; Ca. 08.00 - 240 ml MME + 1 brødskive m/pålegg Ca. 11.00 - 120 ml MME + 130 ml grøt Ca. 14.00 - Vann med litt juice i + 2 brødskiver m/pålegg Ca. 17.00 - Vann + ca 180 ml middag Ca. 19.00 - 120 ml MME + 130 ml grøt Somregel 2 mellommåltider iløpet av dagen bestående av div frukt. Ser for meg at grøten fases ut når han blir 2 år :-)
*Sirkeline*, Snuppa og Snippen Skrevet 10. juni 2008 #9 Skrevet 10. juni 2008 Leandermamma. Er ikke dette for mye melk? Har hørt at de ikke skal ha over 6 dl melk når de er over 1 år. Dette pga dårligere opptak av vitamener. HS som sa det. Bare til info altså =)
Lilletrollogmamma Skrevet 10. juni 2008 #10 Skrevet 10. juni 2008 Vi sluttet med grøt når junior var 1 år. Får av og til enda, men ikke noe fast... 08.00: 2 skiver +melk 10.30: 1 skive, frukt, vann 13.00: 1 skive, frukt, vann 16.00: middag (samme som oss) og vann 19.00: 2 skiver,vann og melk Pålegg: leverpostei, smøreost, brunost, prim Og så får han frukt og yoghurt innimellom, etter behov
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2008 #11 Skrevet 11. juni 2008 Vi sluttet med grøt rundt 16-18 mnd. Fram til da fikk hun grøt til frokost hver dag. Til slutt ville hun ikke ha. Hun syntes jo det var mye morsommere å spise brødskiver til frokost slik mamma og pappa gjør. Nå er hun 22 mnd og får grøt til frokost en sjelden gang, men jeg synes at hun blir fortere sulten av grøt enn av brødskiver. Hun spiser to brødskiver til frokost.
Alba44 Skrevet 11. juni 2008 #12 Skrevet 11. juni 2008 Helsesøster sa til oss at barn gjerne kan spise grøt helt til de er konfirmanter ) Så lenge de liker det, er det ok å gi til de blir lei og/eller vil ha noe annet. Gutten min er 1 år og ikke så glad i brød, så spiser grøt 2 ganger daglig.
FanteGuri Skrevet 11. juni 2008 #13 Skrevet 11. juni 2008 Ser ikke for meg at jenta vår slutter med grøt på lenge enda.. Hun er også mer glad i grøt enn i brød, så hun spiser grøt til frokost og kvelds..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå