Gå til innhold

hvor mye skal man bry seg om en 18-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Brorsan er 18 år, og bor hjemme. Han jobber mye på dagtid, og sover stort sett hos kjæresten som er 16.

Her om dagen hadde han fri, men sjefen hadde likevl prøvd å få tak i ha på mobil fordi det var noen som var sjuk, og de trengte folk. Han tar stort sett aldri tlf/avviser samtalen hvis det er noen han vil unngå å snakke med der og da. Så sjefen fikk ikke svar, og ringte derfor på hustlf hjem. Pappa tok tlf, og kjørte like gjerne opp til dit hun kjæresetn bor, og gikk inn i huset deres (døre stod åpen, kl 06.30 på morningen).Han var vel innom alle soverom uten å finne bror min. .Det han ikke visste var at han og dama ligger i en hytte ved siden av huset, så han dro derfra med uoppklart sak.

Så senere på dagen ringer broren min og er sur fordi hanhar vekket hele huset, det bor noen småunger der også. Så et par dager senere ringer faren i huset og skjeller ut min far, fordi han har "vaset" rundt i huset deres uten å ringe på. det skjønner jeg jo tilen viss grad...

Men over til det jeg lurer på erhvor mye ansvar man skal ta for en gutt på 18 år. Han er jo myndig, og det er ikke foreldra sitt ansvar at han kommer seg opp og går på jobb. Nå hadde han fri denne dagen da, men er det riktig og dra ut å lete etter han, bare fordi han ik etar mobil. erd et kke bedre at sjefen konfronterer han da, hvis han ikke møter opp? Jeg mener det er å sy litt puetr under armene hans jeg da...Men når jeg sier det, så svarer jo mora mi at hun bare vil hans beste, bla bla bla...Han bor som sagt hjemem, han er nesten aldri inne når det er måltid, han vasker ikke rommet sitt engang, klær får han ferdig vasket og strøket, lagt på plas i skapet, han har gratis internett++

Er dette å ville han det beste? det som skjer er at han blir en latsabb, men de stiller jo ikke et eneste krav til han ehller, bare klager over at han gjør for lite..

Jeg vet ikke hvordan mine unger blir når de kommer i denne alderen, men slike latsabber skal jeg gjøre alt for at de ikke blir..

Må bare nevne at jeg bor for meg selv i eget hus men familien min, og er bare innom på små visitter hos forledra mine.

Hv mener dere? er det riktig å dra ut kl 6.30 å lete etter en voksen sønn fordi sjefen ikke får tak i han?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns at en 18-åring er stor nok til å ta ansvar for dette selv. Og når han ikke tar mobilen, så er det hans problem.

Skrevet

Jeg syns ikke det er riktig å reise ut 6.30 i noen andres hus for å lete etter noen som ikke vil bli funnet.

Gutten er 18 og får da bestemme selv.

Skrevet

Jeg syns ikke det er riktig nei.. Men er kanskje ikke så lett for foreldrene å gi helt slipp heller kanskje..? Så kan det jo være at faren din ble litt irritert på din bror fordi han ikke var å få tak i av sin sjef, så han ville finne han å få han på jobb..?

Min mening er at når en 18 åring bor hjemme, skal man gjøre husarbeid, følge foreldrenes regler som gjelder hjemmet. Kanskje han burde få ett realt spark i ræva å skjønne at nå er han voksen å må ta litt mer ansvar...? Men hvordan man gjør det uten å skape uvennskap er jo en annen ting..

Skrevet

Nei, man drar da virkelig ikke ut etter en 18 åring uansett mener nå jeg. Og det å gå inn i huset til andre er virkelig toppen av frekkhet. Nesten litt sjokkert over at noen får seg til å gjøre det.

Skrevet

Ansvar? Gutten hadde jo i utgangspunktet fri! Man er da virkelig ikke pålagt å jobbe ekstra om noen andre er syke. Ærlig talt...

Skrevet

Vanskelig å si. Tipper en 18 åring trenger litt oppfølging og input. I hvertfall i forhold til ansvar for jobben sin. Mye de ikke tenker på er min erfaring. Men noen er flinke:) Selv kan jeg stå opp tidlig på fridagen min og kjøre min voksne sønn på jobb fordi han har forsovet seg:) Forresten. Det å ikke svare på telefon er en uting og kjenner meg igjen der og.

Skrevet

vel han hadde jo fri så ingen hadde nå grunn til å bli sur for han ikke ville kommet på jobb.. hadde helle ikke gidda det.. å syns det va dårlig gjort av jobben å ringe hus tlf å vekke foreldran hannes igjen..

men uansett.. vess han ikke gjør nå hjemme eller bli stilt krav til heller så kan ikke foreldran heller klage.. da e det jo di som legg opp til at han kan ha det sånn.

noen er kanskje sånn at di liker å hjelpe til hjemme , men tror di fleste trenger å bli lært litt opp !

Skrevet

Å valse inn til andre, uten å ringe på kl. 06.30 er totalt uakseptabel oppførsel med mindre det står liv på spill. Etter min mening burde en anmeldelse være på sin plass.

Utenom det så synes jeg i stor grad en 18 åring må ta ansvar for sit eget liv. Det er klart det kan være godt med støtte og oppfølging, kansje litt kjeft også i noen tilfeller, men når de har blitt myndige bør ikke foreldrene blande seg i detaljer om de ikke blir spurt.

Skrevet

Nei, kjære vene.. Når man har fri er det vel ikke så mange som er tilgjengelige 0630?

Syntes det var litt i overkant.

Jeg ser ikke problemet jeg?

Utenom at jeg syntes faren din gikk langt over streken ved å valse inn i noen andres hus ubedt og på den tiden av døgnet uten å ringe på en gang.

Naboen her har dørene åpne ut mot hagen mellom husene omtrent døgnet rundt hele sommeren, og av og til får eldstegutten på 3 år være der litt.. (de har voksne barn).

Når vi skal hente han går vi jo ikke rett inn men banker på og venter til de svarer.

Skrevet

Faren din høres skremmende uforskammet ut.

Broren din har så vidt jeg kan se ikke gjort noe som er vagt kritikkverdig en gang.

Sjefen hans høres forresten ut som han mangler et par sosiale antenner han også.

Skrevet

Her er det vel faren hans som har gjort et stort overtramp..

Skjønner godt at broren din ble forbannet mildt sagt.. Han hadde fridag.., også kommer pappaen og leter han opp 06.30 for og høre om han kan jobbe ekstra.. !!?!?! Glad det ikke er min pappa ja...

Skrevet

hadde jeg hatt fri så hadde ikke jeg heller tatt telefonen. jeg er god på og la den ringe hvis det er noen jeg ikke vil prate med.

hadde jeg vært faren hadde jeg sagt til sjefen at han ikke var hjemme. ferdig med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...