Gå til innhold

Når ein lager suppe....

Anbefalte innlegg

Skrevet

....basert på ein tomatsaus, med løk, gulerot, selleri etc oppi. Er det best å ha den vannete da, eller lage den tykkere med melk? Planen er å ha ein klatt rømme i midten, om det har noko å bety.

Hilsen håpløs husmor i trening

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm...nå måtte eg ta ein selvstendig avgjerelse her. Håper det vert bra =) Suppa er ferdig. (uten melk forøvrig)

Skrevet

Jeg bruker aldri melk i slike.

Men jeg liker grønne linser og buljong oppi. Linsen gjør suppa fyldigere.

Skrevet

Altså: kor er du når eg trenger deg ? Suppa er jo ferdig =P

Eg hadde ikkje melk i, men buljong, og er glad for det. Det blei godt =)

Linser høyrtes også godt ut, det skal eg prøve neste gang. (må dei ligge i vann over natta). Eg er ganske hjelpeslaus =P På tide at mannen kjem heim og før meg snart.

Skrevet

Jeg har både litt melk og litt matfløte i når jeg lager tomatsuppe.

Skrevet

Ha ha, jeg lagde middag;) he he.

Jeg kjøper grønne linser som skal kokes ca 20 minutter, så jeg bare koker de litt ekstra før resten kommer oppi jeg.

Ser at andre bruker melk og fløte, men personlig liker jeg ikke det i tomatsuppe. Min er istedet stappfull av grønnsaker, linser, hvitløk, buljong, bittelitt sukker (mot syrligheten), tomatpure, chili osv..

Den blir veldig god altså!

Skrevet

hahaha... har du rett og slett laget universalsuppe... Du er ei stilig dame!

Jeg ville ha kjørt universalsausen i stavmikseren, tilsatt litt mer buljong akkurat som du har gjor. også kan du jo koke egg og kjøpe godt brød også da så ser det riktig så fiffig ut.

men du... liker du løksuppe? for jeg prøvde nemlig å lage det her en dag også funka det....

Skrevet

Ja, tenkte på deg når eg laga suppa. =) Var så stolt av meg sjølv at.

Nå aner eg ikkje korleis stavmiksaren vår virker......jepp så håplaus. Neida, eg klarte med den forrige me hadde, men denne her er det noko gale med trur eg. (håper eg)

Løksuppe har eg ikkje spist på mange år. Mormor pleide å lage det, og det var godt.....har du oppskrift på det også?

Mammo tar av på kjøkkenet for tida, hehe. Mannen kjem til å bli fornøyd no når eg kan delta litt. (Kan hende han blir lei av universalen, men men)

Skrevet

Du er tilgitt for denne gang. Er jo ikkje berre eg som skal spise i kveld. =) Blei veldig godt uten melk, så eg går for den framover...=)

Skrevet

He he:) Så bra jeg er tilgitt!

Uansett så er jeg veldig for fremgangsmåten som består av å smake og prøve seg fram med det som smaker godt sammen. Det blir lettere jo mer mat man lager, tro meg!

Så det er bare å eksperimentere i vei! ;)

Skrevet

jo men jeg skal rope når jeg kommer på ting du kan variere med.

får du tak i soyasaus?

løksuppa er sånn her:

- en stor nok løk pr. pers. pluss en ekstra.

- buljong

- vann

til fest og kjærlighetsimponering

- loff og ost.

skjær løkene i ringer, og stek dem i godt smør til de er gyldenbrune og slappe i fisken, tilsett riktig mengde litt sterk kjøttbuljong, eller suppebuljong... ca en liter tilsvarer 3-4 porsoner.

hvis du vil imponere, så lager du suppa ferdig i ildfaste skåler, legger ei skive loff oppå suppa

( uten skorper) og dekker med ost .. så gratinerer du dem i ovnen før servering, men det er for viderekommende ( jeg har ikke prøvd) :-)

dritgodt!!!!! Loffen serveres ved isden av hos meg :-)

Skrevet

Det ser foreløpig enkelt ut, men det er gjerne stille før stormen :-P

Gratineringa i ovn såg avansert ut. Får øve litt før eg prøver å imponere mannen med den.

Ungarn har soyasaus, ein av få ting. Hurra. =) (men eg ser den ikkje i oppskrifta, har du meir å dele kanskje?)

Skrevet

Eg er ganske rund i kantane når det kjem til tilgivelse =) Det er tross alt lørdag...

Skrevet

hahahahahahahahah

jeg har jo bare skrevet løksuppe oppskriften... den ser du???

jeg ler av deg.

ja for om du har sotyasaus så skal du få imponere stort nemlig :-)

Skrevet

Oioioi, flaks for meg!

Men grilla paprika og slike ting kan du jo lage masse av når du er i Ungarn, synes å huske mengder paprikaer da jeg var der? He he. Og grilla paprika blir søtt og godt, veldig god smak. Og så kan du ha det som tilbehør til annen middag eller lage en paprikasalat eller noe?

Skrevet

Me er jo paprikaens heimland! Få ting ungarere er så stolte av som paprikaen sin =)

Du kan jo ikkje sei paprikasalat sånn lettere henslengt. Eg aner jo ikkje kor eg skal gå fra der =D Kva meir putter ein i?

Skrevet

hehe, eg såg løksuppeoppskrifta, men eg såg ikkje soyasausen i den. Så eg lurte på kor soyasausen kom inn. =D

Skrevet

Jo, jeg sier det kjempehenslengt baaaare for å gi prestasjonsangst,.. ho ho. Neida.

Men er ikke avanser. Jeg har grilla halve paprikaer uten stilk og frø høyt oppe i ovnen slik at de blir sorte og blemete.

Så putter man de i plastposer man knyter igjen (slike til mat, gjennomsiktige), en og en halvdel. Lar de ligge der en 10 min tid.

Så river man av skallet.

Kutter de i småbiter.

Lager en dressing/saus i stekepanna (lav varme, men nok til at honningen smelter) av honning, sherryeddik (eller kanskje balsamicoeddik). Du må smake deg til på denne.

Så tar man paprikaen oppi denne sausen. Blander godt.

Etterpå rett før servering strør man mandelflak over.

Ikke så vanskelig.

Godt ved siden av mye rart, f.eks. grillet kjøtt, tapas, kjøttboller osv.

Men greit å bruke en del paprikaer, det blir alltid for lite av denne synes jeg.

Skrevet

For du sa at det er svinekjøtt som gjelder???

Da kjøper du det du syns er best, jeg liker både koteletter og indrefilet, så gjør du det her...

marinade:

ca 1dl olivenolje

ca 1/2 dl soyasaus

saften av en halv sitron

litt hvitløk

litt salt

litt sukker

litt pepper

så slenger du kjøttet i en litt stor bolle sammen med denne marinaden og setter den i kjøleskapet før du går på skolen.

når du kommer hjem

- setter du på ris

- finner frem den paprikasalaten du på forhånd har laget ;-)

- steker kjøttet i godt smør, sånn at det blir gyllent.

resten av stekeprosessen liker jeg å gjøre i stekeovnen for da blir ikke kjøttet så tørt. jeg pakker det inn i folie og lar det stå i ovnen på ca 200 grader i 15-20 minutter

til dette lager jeg enten soppestuing eller bare en helt vanlig saus

koker grønnsaker, eller lager en salat... du kan velge hva som passer husmora best faktisk... :-)

den marinaden er greia her... for tro det eller ei... det er en universal marinade!!!!!!!!!!!!!!!! :-)

Skrevet

Når drigrei hei hei seier den er universal, ja da er den universal!!! Det veit eg alt om. =D

Ser oppskriftene eg får blir meir og meir avanserte, eg må nesten få diplom på eit eller anna stadie på vanskelighetsstigen :) Liker at kjøttet skal i folie og ovnen, eg ser at det vil senke faren for at steiker det i hel eller svir det.

Livet hadde vert så enkelt om berre ungarn hadde hatt fisk. =)

Du er genial dritgrei!! Det er virkelig gode universalråd eg får av deg =)

Skrevet

nå måtte jeg smile, bare for at jeg ble glad av å få litt skryt :-)

det er helt sant, jeg marinerer hav som helst i det der, og det smaker himmelsk hver eneste gang! Så du kan glede deg til universalen sitter i fingrene!

Skrevet

Hmmm....honning? Nå blir det eksotisk her =) Dette skal eg prøve ein gang (i juli, hehe - trravle dager framover).

Og nå til idiotspørsmålet: sorte som i svidd altså? *englefjes*

Du er like genial som dritgrei hei hei. Eg er jo den husmora innen eg skal gjenforenast med mannen i sommar. =D

Skrevet

dessuten... jeg er jo en god kilde da... for jeg liker ikke sjømat nemlig, så om du lurer på noe i kjøttverdenen, så er jeg der på sekundet :-)

Skrevet

Ja, de skal liksom stå øverst i stekeovnen slik at de blir grillet. Litt sorte og blemmete. Poenget er at man skal kunne flå de ved å rive av skallet etterpå. De skal kanskje stå 6-8 min øverst i ovnen på 250 grader eller grill.

:)

Man kan forsøke noen ganger eller med bare en halvdel om gangen om man vil.

LKurt å dele paprikane i to halvdeler forresten.

Skrevet

Du kjem til å gjer den husmora ut av meg innen eg gjenforenast med mannen i juli! Han sender sikkert personlig takkekort....=P

Eg setter veldig pris på desse oppskriftene, heilt seriøst, for eg har fått nett nok av kjedelig svinekjøtt og kyllingfile. No skal det varierast. Tusen tusen takk.

Eg som var glad for at barnehagen til mallo serverer eit varmt måltid til dagen, for da ville ho få middag når faren var i Norge og jobba også. No ser det ut til at ho mor kan koke saman noko i helgene og. =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...