alfaalfaalfaalfa Skrevet 7. juni 2008 #1 Skrevet 7. juni 2008 Hei! Jeg har jobbet siden 13.mars i år, og blir snart sykemeldt. Regner med å bli det ut svangerskapet. Har jeg rett til sykemeldingspenger fra nav? Bli det beregnet gjennomsnitt fra siste tre mnd, to mnd eller siste mnd?? Håper ikke siste halvår, da jeg ikke jobbet før 13.mars... Takk for hjelpen
nanomor Skrevet 7. juni 2008 #2 Skrevet 7. juni 2008 så lenge du er fast anstt har du krav på pengene, de tar det "beste gjenomsnittet" fra de siste tre månedene.
alfaalfaalfaalfa Skrevet 7. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. juni 2008 jobber som pleier på tilfeldige vakter, men jobber nesten fullt allikevel. Jobber på midlertidig kontrakt. Passer på å ha vakter i 16 dager framover med tanke på arbeidsgiverperioden...
Herkules Skrevet 7. juni 2008 #4 Skrevet 7. juni 2008 Hei Du skal ikke være avhengig av at det er v akter i 16 dager for du har krav på sykemelding uansett, Sykepengene skal være det du har tjent selv om det er ekstravakter inne i bildet jeg mener også at så lenge det er svangerskapsrelatert fravær så skal ikke arbeidsgiver betale de 16 første dagene. Du skal ha sykepenger av de 4 siste ukers inntekt, om dette varierer mye kan man få et snitt av feks 3 siste måndene
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 8. juni 2008 #5 Skrevet 8. juni 2008 De går utifra hva du fikk utbetalt siste lønning før du ble sykemeldt, og arbeidsgiver har uansett 16 dagers arbeidsgiverperiode, selv om det er svangerskapsrelatert. Dette er iallefall det som har gjeldt meg nå når jeg har gått sykemeldt i svangerskapet.
Herkules Skrevet 8. juni 2008 #6 Skrevet 8. juni 2008 hm, det er rart for tidligere var det i alle fall slik at arbeidsgiver kan be om å få refundert sykepenger for de første dagene også
2måsøte Skrevet 9. juni 2008 #7 Skrevet 9. juni 2008 arbeidsgiver må uasett årsak forskuttere d 16 første dagene, og fylle ut eg skjema der de krever pengene tilbake pga svangerskapsrelatert fravær. Men det er altså arbgivers ansvar, men ja, de kan be om å få de refundert!
Herkules Skrevet 9. juni 2008 #8 Skrevet 9. juni 2008 MMhm ja Det er sånn at jeg alltid har fått alle sykepenger og foreldrepenger fra arbeidsgiver, så de har jo alltid måttet søke om refusjon på alt, Har derfor ikke reflektert over at det er noe forskjell. Det er det jo ikke i praksis heller....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå