Anonym bruker Skrevet 7. juni 2008 #1 Skrevet 7. juni 2008 kanskje teit spørsmål, er egentlig ikke så veldig hysterisk av meg. Men har tenkt litt på dette: i jobben spriter jeg meg ofte på hendene, etter stell av pasienter, mellom pasientene, før mathåndtering..osv. Slik vi er kurset til å gjøre. Det blir jo flere ganger for dag. Lurer på om dette på noen måte jan være skadelig for barnet i magen? Trekker spriten inn i huden? Noen som har reflektert rundt dette?
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2008 #2 Skrevet 7. juni 2008 Jeg har fått beskjed om at det er ufarlig iallefall. Lurte nemlig også på det.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2008 #3 Skrevet 7. juni 2008 Jeg gjorde det hele tiden da jeg var gravid! Barnet har ikke tatt noen skade. Men du, husk at du ikke skal håndtere a.b. i.v.! Det fikk jeg streng beskjed av hos jordmor. :-) Ikke alle som tenker over det.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2008 #4 Skrevet 7. juni 2008 Klart du kan håndtere ab iv, du bruker jo hansker og avtrekksskap. Cytostatika derimot, må du holde deg unna.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2008 #5 Skrevet 7. juni 2008 som sykepleier bør du vite at topikal eksponering av sprit ikke utgjør noen fare for fosteret. og ved ab iv skal man jo bruke hansker og sprite hendene for at du skal minimere eksponeringen for legemiddel og forhindre resistensutvikling. cytostatica skal ikke gravide sykepleiere eksponeres for uansett.
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2008 #6 Skrevet 7. juni 2008 Så kvass du var da. Håper du ikke er slik med kollegaene sine.." Dette bør du vite", osv. Det må da kunne gå an å spørre om ting man lurer på her uten å bli kalt for en komlett inkompetent sykepleier. Vær litt bevisst på hvordan du ordlegger deg. Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2008 #7 Skrevet 7. juni 2008 Jeg brukte munnbind i tillegg når jeg blandet ab iv. For å være på den sikre siden:)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2008 #8 Skrevet 7. juni 2008 Jeg har også fått beskjed av jordmor om å ikke håndtere ab iv eller cytostatika. Velger å følge hennes råd så har jeg hvertfall ikke meg selv å klandre i ettertid. Andre får gjøre som de selv mener, jeg velger å være på den sikre siden. :-)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2008 #9 Skrevet 7. juni 2008 til HI du ble vel ikke kalt for komplett inkompetent sykepleier heller? men syns nå kanskje at enkelte grunnleggende ting burde man vite....
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2008 #10 Skrevet 7. juni 2008 jeg er ikke sykepleier, bare lurer på hva ab iv er?... Nok en
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2008 #11 Skrevet 8. juni 2008 ab iv =intravenøs antibiotika, dvs antibiotika som blir gitt rett i blodet gjennom en veneflon. Må blandes av sykepleier, antibiotikapulver og sterilt vann/saltvann
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2008 #13 Skrevet 8. juni 2008 ja ab iv bare MÅ behandles av sykepleier altså...viss ikke.....
Anonym bruker Skrevet 8. juni 2008 #14 Skrevet 8. juni 2008 Sprit hendene så mye du orker.. Skal da ikke være noe fare tilknyttet det.. jeg er ikke sykepleier.., men hjelpepleier og spriter hendene like ofte gravid eller ei.. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå