♥gullegull08♥ Skrevet 7. juni 2008 #1 Skrevet 7. juni 2008 Hei! Lurer litt på det med trøske/sopp på tungen til baby og såre brystvorter(røde). Har hatt røde og vonde vorter noen dager men vet ikke om det skyldes sopp eller økedager,blir mye pupping i varmen..Hvis det er sopp, hva gjør jeg? Går det over av seg selv hvis jeg er flink å lufte puppene, eller må jeg til legen å få medisin?
Pinita Skrevet 7. juni 2008 #2 Skrevet 7. juni 2008 Hvis babyen er hvit på tunga, er det sikkert sopp du har på brystvortene. Børst dem godt med farris før og etter amming. Børst også munnen til babyen med farris og en myk tannbørste. Hvis det ikke blir bedre må du ta kontakt med lege så får dere medisiner. Vi slet med sopp i to måneder, og han hadde det langt nedover i svelget og ville til slutt ikke spise. Dere smitter hverandre frem og tilbake, så vær nøye med børsting på dere begge. Er ikke alle leger som har ordentlig greie på dette, og det har kommet ganske nylig ny oppdatering på området fra rikshospitalet. Babyen skal ha mycostatin (flytende), og mammaen skal ha mycostatin salve. Salven må smøres på brystvortene veldig ofte. I hvertfall eller hver amming. Jeg fikk beskjed om å smøre tre ganger om dagen. Resultatet var at han ble bra, og ikke jeg. så smittet jeg han tilbake, og så ble det hyl og skrik og spise-nekting igjen! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå