sonnenschein Skrevet 7. juni 2008 #1 Skrevet 7. juni 2008 Jeg er i min 26. uke, har lagt på meg ca.8 kg og magen har vokst veldig de siste ukene. Dette er mitt andre svangerskap og magen kom mye fortere nå enn med førstemann. Nå får jeg kommentarer over at magen er så stor, at det ser ut som jeg skal føde hvert øyeblikk og at det ser ut som at jeg har lagt på meg mange flere kg enn det jeg har......Må sies at jeg er liten av vekst og at jeg var slank før svangerskapet...Men dette sårer meg, jeg er stolt av magen min og elsker bevegelsene av krypet inni der. Blir lei meg når alle kommenterer at jeg er så stooor- det høres alltid så negativt ut. Ikke kommer jeg på noe å svare disse heller, slik at de forstår at de kan holde munn......
Jelly Belly Skrevet 7. juni 2008 #2 Skrevet 7. juni 2008 Jeg skjønner deg!!! Her er det ei vennine av meg som konstant går å gnåler om at hun endelig er den tynneste av oss.. (Jeg har alltid vært ei lita flis på 165 cm og 50 kilo..) Men seriøst?? Hun er da for faen ikke tynnere enn meg bare fordi jeg har en kul på magen vel?? Er så vannvittig drittlei av å høre om dette vær eneste dag at jeg tror jeg spyr snart..Og uansett har det da vel ALDRI vært noen konkurranse om å være tynnest?? Den gikk i såfall meg hus forbi.. (Jeg la på meg under pergokurene, så veide vel ca 60 kilo da jeg ble gravid. Veier fortsatt 60 kilo, men har blitt tynn igjen utenom magen.. Hun har alltid veid 15 kilo mer enn meg, men hun har gått ned masse nå siste halve året.)
Vilde08 Skrevet 7. juni 2008 #3 Skrevet 7. juni 2008 Skjønner deg godt. Er 1.gangs å ganske liten av vekst, så magen min er ikke sååå stor ennå, men de siste 2 ukene har den skikkeli poppa ut;0) Får selvfølgeli en del kommentarer på det og synes ikke det er så veldig stas! ER jo 15uker igjen så den kommer jo til å bli MYE større.... Jeg sier bare med et smil a nå er det jo ikke så lenge igjen, så nå må den vel få lov til å berie seg litt. Nytter ikke å bli sint, tror ikke folk som ikke har vært gravid før skjønner at selv om vi er gravide vil vi gjerne se bra ut! Ikke få kommentarer om at nå ser du snart sprekkeferdig ut! Mye hyggligere når folk kommer med kommentarer som - nå begynner du å få en fin å rund mage - så søt magen din er osv, osv. Men som sagt er ikke så mange som skjønner det da...
De tre gull Skrevet 7. juni 2008 #4 Skrevet 7. juni 2008 Hei!! 23 des 2000 var jeg gravid med mitt andre barn. Jeg var på et kjøpesenter og var i et bakeri. Damen bak disken sa til meg at "du, du kommer aldri til å gå til nyttår" og " det blir nok nyttårsbarn på deg". Jeg hadde termin 23 mars 2001. Altså 3 mnd seinere. Dette sa jeg til henne... Hun ble veldig laaaaang i masken. Tipper at hun ikke har kommentert andre mager etter det.. Vær stolt over magen din...
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 7. juni 2008 #5 Skrevet 7. juni 2008 Jeg blir lei meg når jeg får kommentarer på at jeg har liten mage..Jeg er bare 15 uker enda og synes ikke den er så liten..Hadde en sen MA i fjor så det er nok pga at jeg fikk høre hele tiden at jeg var så liten da, og det var jo en grunn til det.. Får litt flashback da.Derfor vil jeg ha stor mage nå så jeg slipper kommentarene:-)
Endelig mamma! Skrevet 7. juni 2008 #6 Skrevet 7. juni 2008 Jeg har opplevd sårende kommentarer på begge måter. Pga ulike årsaker var det kun bestevenninna mi som visste om graviditeten frem til uke 16. Moren min og en av mine beste kamerater ble ikke så veldig overrasket, de hadde lagt merke til at magen var blitt større, men ikke sagt noe. Blei skikkelig såra da jeg sa det til en annen kamerat, han bare lo og sa: ”Haha, den kan du dra lengre ut på landet med. Hadde du vært gravid hadde du sett myyye større ut!”. Da ble jeg litt lei meg… Nå er det slik at når jeg møter folk jeg ikke har sett på lenge og forteller at jeg er gravid (de fleste tør ikke spørre), så sier de ting som: ”Ja, jeg så jo egentlig det, du pleide jo å være så tynn…”. Vet de ikke mener noe vondt med det, da jeg ikke har lagt på meg andre steder enn magen, men siden jeg er lav, ser jeg vel automatisk ut som ei kule siden magen blir så dominerende. Jeg har også vokst skikkelig mye de siste ukene, så folk blir vel rett og slett litt overrasket, og plumper ut med ugjennomtenkte kommentarer.
Lacey*har fått erta Skrevet 7. juni 2008 #7 Skrevet 7. juni 2008 Ja, jeg blir det. For det meste er ikke de kommentarene som kommer så fryktelig gjennomtenkt! Jeg får veldig mange kommentarer på magen min og mange er slik: "Er du HELT sikker på at det bare er en der inne???" Da tenker jeg, herregud er jeg virkelig SÅ stor? Jeg er 20 uker på vei og selv ser jeg jo at magen kommer og jeg gleder meg over at jeg skal få stor fin mage. Men i begynnelsen så var alle disse ugjennomtenkte kommentarene ganske sårende-
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 7. juni 2008 #8 Skrevet 7. juni 2008 Synes d er koselig når folk kommenterer magen min, jeg=) Men folk sier d jo på en hyggelig måte da, som at "så stor og fin mage du har", eller "så søt den er".. Litt stolt av magen min jeg da, liker godt at den vokser seg til og blir større hver uke:)
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 7. juni 2008 #9 Skrevet 7. juni 2008 Ja jeg er skikkelig lei. Holder på å hoppe i tryne på den som neste gang noen gang noen sier noe. Dette er tredje barn jeg venter og var like stor de andre gangene. Men litt større i utgangspunktet for hver gang. Men blir skikkelig lei alle disse kommentarene. Om hvor stor jeg er, at terminen bare er nødt til å være feil, kan umulig ha så lenge igjen. Og standarden: "sikker på at det ikke er minst to der inne". Magen kom fort og ble stor på meg med første mann også, og har ikke blitt bedre, men er skikkelig lei og er faktisk veldig sårende og stadig få slike negative bemerkninger ang hvor unormalt stor jeg er..
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 7. juni 2008 #10 Skrevet 7. juni 2008 Jeg blir faktisk glad de gangene folk sier det til meg. Blir heller lei meg når folk tror at jeg er kommet 3 mnd mindre enn jeg faktisk er.... Har også lagt på meg 8 kilo nå i uke 26, en god del mer enn sist tror jeg men satser på å få de av før neste gang jeg blir gravid....
mamma82til2 Skrevet 7. juni 2008 #11 Skrevet 7. juni 2008 hei, jeg får også kommentar om liten mage. og som gravide flest så blir jeg jo bekymret og lurer på om noe er i veien og om magen er for liten. folk tenker ikke alltid over kommentarene sine.
babygullz <3 vilde Skrevet 8. juni 2008 #12 Skrevet 8. juni 2008 jeg ble litt "hissig" da nabodama hadde sagt til mamma at magen min var stor til å ha termin i oktober...d her er ca 2 uker siden da... Jeg syntes magen min var helt normal, og LITEN i forhold til hva en venninnes mage var i hennes uke 22 liksom.... men nå byr jeg meg ikke=) er STOLT over den store magen min, som de fleste andre sier er liten og søt=)
nr.4 i oktober Skrevet 8. juni 2008 #13 Skrevet 8. juni 2008 Jeg skjønner faktisk ikke at folk skal måtte kommentere noe angående selve størrelsen på magen i det hele tatt, jeg, enten de mener den er stor eller liten. De kunne heller bare snakket om andre ting enn selve størrelsen. Alle gravidemager er forskjellige, merkelig at folk må kommentere om magen er stor eller liten i forhold til hvor langt en er på vei. Alle fostre er forskjellige og ligger forskjellig inni der og dermed vokser hver gravidmage også forskjellig. Rart at ikke folk skjønner at det rett og slett kan virke ufint å kommentere magen på den måten.
Stinemor1988 Skrevet 8. juni 2008 #14 Skrevet 8. juni 2008 Jeg synes man bør holde dette litt for seg selv hvis en bretter ut åpenlyst om en gravid mage som ser stor ut, en mage er en mage.. Forskjellig størrelse til den og den tiden under graviditeten, noen eser ut og noen holder mer "formen" under hele graviditeten. Synes man skal være fornøyd om noen sier du har stor mage jeg, utstrål selvtilitt når du hører dette istedet for og bli lei deg eller såra.. Eller sleng en fin kommentar du har klar i hodet hvor du pålyser du faktisk er stolt over størrelsen på magen din. Noen mennesker kan være fæle, bruk heller tiden til og takle den personen som den er og tull med hvis du hører nedverdigende ting eller kommentarer. Det er bra tips i lengden?
AO3 Skrevet 8. juni 2008 #15 Skrevet 8. juni 2008 Jeg møtte en av mine beste venninner for første gang på lenge i går, og det første hun sa til meg, var "hei tjukka!". Det var ikke så gøy, selv om jeg ikke sa noe til det. Jeg er 20+3, og har ikke lagt på meg så mye, selv om magen begynner å vises godt nå. Hun mente jo ikke noe vondt med det, men det er ikke så festlig å høre slike kommentarer... Det er ikke bestandig like lett å se kroppen forandre seg, og slike kommentarer hjelper ikke akkurat. :/
Mage igjen Skrevet 9. juni 2008 #16 Skrevet 9. juni 2008 Blir ikke deppa over kommentarer på str på magen nei, men må si jeg blir litt satt ut når en kollega av meg i dag roper etter meg; "hei tjukken..... " Sa bare tilbake, "ja det var jo hyggelig sagt" En ting er magen, som SKAL bli stor og god, men "tjukken" liksom... det er liksom ikke så veldig hyggelig nei.... klart man legger jo på seg når man er gravid. Har igrunnen fått høre av alle andre nok en gang (var sånn i mine 2 forrgie svangerskap) at jeg har liten mage, men sånn er jeg bare. Vi er forskjellige, og jeg må si jeg ble lei av å forklare alle sammen at magen min faktsik ligger NØYAKTIG på gjenniomsnittet nok en gang på sf-mål..... Bare at magen min ikke "synes så godt" som mange andres. Jeg har hverken lang eller tjukk kropp til vanlig, men det er bare sånn jeg er, Magen vokser liksom oppover (og blir en plage ganske fort siden det er uymulig å bøye seg ned) i stedetfor å vokse så inmari utover.... Er kjedelig å måtte forsvare hvorfor man er som man er hele tiden, er enig i at man i grunnen ikke trenger å kommentere andre folks kropp uansett gravid eller ikke!
Mage igjen Skrevet 9. juni 2008 #17 Skrevet 9. juni 2008 Forresten er jeg nesten som deg, lagt på meg 7,5 kg i uke 25.... Tror det er temmelig vanlig det også. Var samme med de to forrige, ble 14 og 15 kg tilsammen på slutten. Gikk fort av!
Sola mi:) Skrevet 9. juni 2008 #18 Skrevet 9. juni 2008 Vi hadde et venninnetreff her om dagen, da hadde vi ikke sett hverandre siden jeg var 12 uker og nettopp fortalt at jeg er gravid, og nå er jeg i uke 19. Alle jentene sa omtrent i kor: Herregud hvor tjukk du har blitt!!!! Da gikk det en faan i meg og jeg svarte at for det første følger jeg kurven helt perfekt, har ikke lagt på meg et kilo enn før graviditeten og for det andre så kan det vel tenkes at flere av dere veier mer enn hva jeg kommer til å gjøre ved fødsel. hahahaha, var vel litt frekt iom at det er et par som veier endel for mye.... ;D Var forresten ei venninne av meg i går som spurte om hvor langt jeg var på vei og påfølgende sa at, ja da er du ikke spesielt stor. Trur forresten at mange kommentarer bunner i en form for sjalusi, når dte skal påpekes kilo eller ikke kilo, både på mage og ellers på kroppen, iallefall har jeg en følelse av det. Mange gravide stråler jo og får endel oppmerksomhet...
fisk-76 med fjerdemann i magen Skrevet 9. juni 2008 #19 Skrevet 9. juni 2008 Skjønner godt at du blir lei deg, selv om det er koselig at magen vokser. Jeg fikk selv en kommentar for en uke siden. Er 25 uker på vei nå. Var ute på hotell og spiste, så sa en av servitørene at jeg kunne gå ut og hoppe på trampolinen som stod ute, for det kunne få i gang fødselen. Da tenkte jeg, herregud er jeg såååå stor? Men min søster sa at så stor er jeg da ikke.
Lacey*har fått erta Skrevet 10. juni 2008 #20 Skrevet 10. juni 2008 Etter alle sånne rare kommentarer som er lite gjennomtenkt, så har jeg fått helt dilla. Jeg takler ikke at folk skal bort å tafse på magen min i tide og utide. Det er akkurat som om jeg er felles eiendom nå. Værst er min svigemor. Det er jo ingenting å kjenne der ennå for andre. Jeg har sagt til min svigermor gjenntatte ganger at jeg helst vil at hun skal la være å ta på magen min, for jeg er ikke komfortable med det. Men hun hører ikke. Bare ler litt. Det ender med at jeg står å dytter henne vekk fra magen min. Hun føler at hun har rett til å bare gjøre som hun vil tror jeg. Hun kommenterer alltid at jeg har blitt så svær og at hun selv aldri var så stor. Hun åpnet faktisk ikke knappen i buksa før hun var 6 mnd på vei. Og etter sånne kommentarer så forventer hun at hun skal få lov til å gjøre en sånn intim ting som å ta på magen min i tide og utide! får helt angst av henne jeg!
<3<3 Skrevet 10. juni 2008 #21 Skrevet 10. juni 2008 Jeg generelt hater mage kommentarer. Jeg er normal til vanlig, og har bare lagt på meg på magen, men jeg syns ikke det er noe fint, føler meg bare stor og klompette, jeg liker ikke følelsen av å være gravid og da hater jeg at alle andre skal kommentere meg som om jeg er felles eie. Vi går ikke rundt å kommenterer kroppen til de som ikke er gravid konstant, og vi kommenterer hvertfall ikke når noen har lagt på seg!!!
Sola mi:) Skrevet 10. juni 2008 #22 Skrevet 10. juni 2008 Apropo svigermor, min svigermor sto plutselig med et kamera en dag her og skulle på død og liv ta bilde av magen min, hun hadde begynt å knipse uten å spørre først og jeg forsto ikke hva hun holdt på med før hun spurte om jeg kunne rette meg opp i ryggen og stille meg opp i profil. Fy f.. hvor provosrt jeg ble, synes faktisk magen er så intim at en ting er de som skal ta på den, men en annen ting er å ta bilde av den!!!! Har aldri i verden tenkt at andre enn samboeren min skal ta bilde av magen min, og da bare for eget "bruk". Jeg sa iallefall klart ifra om hvor landet ligger, og hun ble nok snurt, men det er lite jeg kan gjøre med gitt.. Kan hun ikke respektere det, så får det være det samme. Hadde selvfølgelig vært noe helt annet om jeg hadde vært med på et bilde og magen tilfeldigvis hadde vistes, men stiller meg ikke opp for svigermor som jeg strengt tatt ikke har noe forhold til bortsett fra at hun er moren til samboeren min. Phu, nå var det sagt!!! ;D
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 11. juni 2008 #23 Skrevet 11. juni 2008 Lacey og Sola mi:-) jeg forstår dere så utrolig godt..! Svigermor gnåler hele tiden om hvor mye jeg har lagt på meg, med raskt påfølgende svar: "jeg gikk bare opp 9kg med første og 11kg med andre". Maaange ganger har hun kommet med denne infoen. Ikke har jeg spurt og ikke er jeg interessert i hva hun gjorde i sine svangerskap. Jeg får helt grøss!
Lacey*har fått erta Skrevet 11. juni 2008 #24 Skrevet 11. juni 2008 Så godt det er at det er flere. Jeg har gått rundt og trodd så lenge at det bare er meg som synes det er irriterende og sårende:)
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 11. juni 2008 #25 Skrevet 11. juni 2008 Litt godt også å høre at andre sliter med svigermødre.. Kan ikkje skjønne at det går ann å bli så veldigkort tenkt. Min vil også på død og liv ta bilde av min mage med da vi ventet førstemann. Og da med bare bh og nedtrekt bukse slik at magen vistes naken. Hun hadde fått det av datteren sin, og dette bilde viste hun til alle somkom på besøk, ikke f om hun skulle få ett bilde av min mage. Kom mange ganger med kamera og jeg måtte sitte å høre på maset hennes. I tilegg kommenterer hun vekten og størrelsen på magen. Så nå som det er tredje gang har jeg lært. Hver gang jeg ser henne (det er ikke ofte), sier jeg noe ang magen min selv, veldig negativt og sutrer overfor dette, legger på noe veldig hehe. Så blir det ikke til at hun sier noe for da skjønner hun faktisk at hun ikke skal si noe.. To mnd etter jeg hadde født nr to, så trykte hun fingeren inn i magen min og spurte om jeg alt hadde klart og bli gravid igjen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå