Gå til innhold

Herregud, hva skal jeg bli egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har svitsjet rundt på prioriteringene mine 4 ganger siden 1.april, og 15.juli må man jo ha det klart.

Ville i utgangspunktet ta førskolelærer, så sykepleien, så sosialantropologi, så sosiologi...

Jeg er så umoden, men likevell så gammel at nå må jeg få farten opp. (25år, sønn på 3)

Kan noen gi meg et tupp i ræva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er ikke alltid så lett. har vært der selv...men heldigvis funnet ut av av det nå.

Her er noen tips:

Gå i deg selv; hva brenner du for av interesser og hobbyer? Hva holder du på med når du helt glemmer tida, med andre ord noe du syns er gøy og tilfredstillende? Husk at hvis du velger å jobbe med mennesker (som feks sykepleier) så må du kunne gi mye av deg selv, du må takle situasjoner med følelser osv. Men hvis du trives i et omsorgsyrke så tror jeg du også vil føle at du får mye igjen.

Hvordan er jobbmarkedet for de forskjellige yrkesretningene etter at du er ferdig med studiene? Hvis det er vanskelig å få jobb risikerer du å måtte gå arbeidsledig eller jobbe med noe helt annet likevel.

Ta kontakt med en proff studieveileder! Og da tenker jeg på en privat som kanskje koster litt, men som gjør en grundig analyse av deg som person, finner dine gode egenskaper, samt hjelper deg frem til skoler og yrker du kanskje ikke har tenkt/hørt om en gang. Det koster å ta utdannelse, men det koster enda mer hvis du velger helt feil... Og husk at du skal være yrkesaktiv i maaaange år.

Når du først har begynt på noe, så fullfør! Det kan hende du ender opp med en helt annen jobb, men da har du hvertall en utdannelse på papiret.

Og du er ikke gammel - jeg var 29 da jeg endelig fant ut av hva jeg ville. Mange som tar utdannelsen sin rett etter videregående velger feil, og angrer når de er på din alder.

Lykke lykke til med valget ditt:)

Skrevet

Ta noe du kan få jobb med etterpå. Det er ikke alltid lett å tenke praktisk, men det er lurt å gjøre det nå:)

Jeg har 4 år med sosialantropologi (bachelor + 1 år med masteremner) og det får man ikke jobb med... Så nå må jeg finne ut noe lurt, uten så mange år med rett på studielån igjen.. Ikke lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...